از نقش ایکنا در احیای سنت‌های قرآنی تا معرفی چهره‌های جدید
کد خبر: 4132220
تاریخ انتشار : ۱۹ فروردين ۱۴۰۲ - ۰۹:۴۱
به مناسبت سالروز تأسیس ایکنا/ 3

از نقش ایکنا در احیای سنت‌های قرآنی تا معرفی چهره‌های جدید

به‌مناسبت بیستمین سالروز تأسیس خبرگزاری ایکنا روند فعالیت این مجموعه در استان مرکزی مورد بررسی قرار گرفته است. این خبرگزاری پس از ۱6 سال فعالیت در استان توانسته است به مرجعی قابل اعتماد برای جامعه قرآنی و مسئولان تبدیل شود.

چهره های قرآنی استان مرکزی

هریک از رسانه‌ها شرح وظایفی دارند که همسو با سیاست‌های تعریف شده گام برداشته و همواره سعی دارند رسالت خود را به بهترین شیوه اجرا و به رفع مشکلات جامعه هدف بپردازند. خبرگزاری ایکنا که از نیمه ماه مبارک رمضان سال 82 فعالیت خود را در حوزه قرآن آغاز کرده است و امسال وارد بیستمین سال فعالیتی خود شده است. وجه تمایز این رسانه با سایر رسانه‌ها در این است که مضامین قرآن و معارف اهل‌ بیتی(ع) چاشنی تمام فعالیت‌هاست و در کنار فعالیت اصلی خود که قلم‌فرسایی در حوزه قرآن و نشر این فرهنگ است توانسته با رسانه‌های دیگر رقابت کند.

ایکنای استان مرکزی، ضمن تقدیر از تمامی فعالان و متولیان امر قرآن که با این مجموعه همکاری داشته‌اند از ارائه نقطه نظرات آنان برای حرکت بهتر در حوزه قرآن استقبال می‌کند. گزارش تهیه شده در قالب مصاحبه‌هایی با مرتضی مختاری، داور مسابقات قرآن، محمد شریفی، قاری و حافظ، حجت‌الاسلام سیداحمد میرمهدی، مدیر حوزه علمیه امام خمینی(ره) اراک، محسن مرادی، رئیس جهاددانشگاهی استان، مجتبی غلامی، معاون فرهنگی جهاددانشگاهی انجام داده است که در ادامه می‌خوانید:

ایکنا سنت‌های قرآنی را احیا کند

حجت‌الاسلام والمسلمین سیداحمد میرمهدی، مدیر حوزه علمیه امام خمینی(ره) اراک، ضمن تبریک سالروز تأسیس این رسانه و ورود این مجموعه خبری به سومین دهه فعالیتی، بیان کرد: اول باید دید این رسانه با چه اهدافی فعالیت خود را آغاز کرده و چه میزان به اهداف تعریف شده دست یافته است. اگر هدف از تأسیس صرف گزارش از رویدادهای قرآنی است که در این راستا عملکرد موفقی دارد، چراکه رویدادهای مهم قرآنی را به بهترین و کامل‌ترین روش پوشش می‌دهد و شاید در این حوزه با کمبود و ضعفی مواجه نباشند.

وی ادامه داد: اگر اهداف تعریف شده برای این رسانه ترویج و تبلیغ فرهنگ قرآنی است و قرار است از ایکنا به‌عنوان مروج این فرهنگ بین مردم استفاده شود که تحقق این مهم مستلزم برنامه‌ریزی درست و اصولی است. ارزیابی ایکنا باید این باشد که چه میزان توانسته بین مردم اثرگذاری مثبت در این حوزه داشته باشد. یکی از مهم‌ترین برنامه‌های این رسانه باید نشر تأثیرگذاری قرآن بین خانواده‌ها و معرفی این خانواده‌ها باشد.


بیشتر بخوانید:


میرمهدی ضرورت معرفی محققان فعال در حوزه‌های مختلف از جمله پزشکی و ارتباط این تحقیقات با مبانی قرآن را خواستار شد و افزود: تداوم گزارش‌های مردمی به نشر فرهنگ دینی بین آنان و در سطح اجتماع و بین اقشار مختلف منتج می‌شود و اگر در گام‌های اول توفیقات حاصل نشد، نباید دلسرد شد، بلکه باید با گام‌های قوی‌تر و کارشناسی‌تر پیش رفت. قرائت قرآن در ابتدای روز یکی از سنت‌های رایج بین بازاریان بود، اما این سنت حسنه آرام آرام رنگ باخت و امروز کمتر بازاری ابتدای روز و به محض باز کردن مغازه چند آیه تلاوت می‌کند.

حجت‌الاسلام سیداحمد میرمهدی، مدیر حوزه علمیه امام خمینی(ره) اراک

وی با تأکید بر اینکه زمینه کار برای این مجموعه بسیار است و ایکنا با وجود عملکرد مثبت و مورد قبول تا رسیدن به هدف غایی فاصله دارد، ادامه داد: این رسانه باید فعالیت خود را به حدی گسترش دهد تا جای خالی فرهنگ‌های خوب گذشتگان (تلاوت روزانه قرآن) که به‌واسطه مسائل مختلف مورد غفلت عموم مردم قرار گرفته است را پرکند.

شب‌های قرآنی رمضان

میرمهدی گستردگی رسانه‌های موجود در دهه‌های اخیر در صدا‌و‌سیما را یکی از عوامل دوری مردم از قرآن برشمرد و اضافه کرد: ما با افزایش رسانه مخالف نبوده و نیستیم، چراکه همه مردم با سلائق و ذائقه‌های مختلف حق استفاده دارند، اما گستردگی رسانه و شبکه‌ها، برنامه‌ریزی برای ماه مبارک رمضان و تولید سریال‌های مختلف باعث شد تا مردم از جلسات قرآن فاصله بگیرند. دهه‌های قبل که ما در سن کودکی و نوجوانی قرار داشتیم، ماه مبارک رمضان شب‌هایی کاملاً قرآنی بود. پس از انقلاب این جلسات نه تنها گسترش پیدا نکرد، بلکه از عمومیت قرآن نیز بین مردم کاسته شد. همه ما برای گسترش فرهنگ قرآنی بین مردم تکالیفی برعهده داریم که باید به جا آوریم.

وی به نقش پررنگ ایکنا در عمومیت بخشی به فعالیت قرآنی در سطح جامعه اشاره و ادامه داد: این رسانه در این حوزه در ابتدای کار است و باید گام‌های بلندتری بردارد. از امروز به بعد باید این رسانه عمومی کردن فرهنگ قرآنی را در دستور کار قرار دهد تا مبانی الهی هرچه بیشتر و بهتر بین مردم گسترش پیدا کند.

میرمهدی در خصوص راهکارهای عمومیت‌بخشی به فعالیت‌های قرآنی در سطح جامعه گفت: خبرگزاری ایکنا، رسانه‌ای تخصصی است که شاید عموم مردم از وجود آن بی‌اطلاع هستند، اما نقطه قوت این مجموعه این است که با افراد تأثیرگذار جامعه و فرهیختگان در ارتباط است. اگر ایکنا برنامه‌های خود را محله‌محور پیش برد قطعاً اتفاقات بهتری رقم خواهد خورد. فعالیت‌های فرهنگی و قرآنی صورت گرفته در محلات و تأثیرگذاری آن در اجتماع می‌تواند به‌عنوان یک اولویت در دستور کار ایکنا قرار گیرد. به‌طور مثال تلاوت روزانه قرآن در ماه مبارک رمضان اقدامی شایسته است، اما قطعاً صرف پرداختن به این مهم مردم قرآن‌خوان خواهند شد؛ چراکه عده‌ای فقط گوش می‌دهند. برای مشاهده خروجی بهتر باید جلسات به کلاس درس مفید و جذاب تبدیل شود تا همگان از آن بهره‌مند شوند.

تحقق فرهنگ قرآنی از تکالیف ایکنا

مرتضی مختاری، داور مسابقات قرآن اوقاف، اظهار کرد: با توجه به شرایط عصر حاضر این رسانه رسالت بسیار مهمی را برعهده دارد و توفیقات چشمگیری با تلاش این مجموعه رقم خورده است. سوق دادن جامعه به سمت قرآن یکی از اولویت‌های این رسانه است و تاکنون توفیقات خوبی نیز کسب شده است.

مرتضی مختاری، داور مسابقات قرآن اوقاف

وی بیان کرد: امروزه شاهدیم رسانه‌ها در زمینه‌های مختلف فرهنگی، عقیدتی و اجتماعی جوانان را تحت هجمه قرار می‌دهند و نیاز است در این عرصه فرهنگ اصیل الهی و قرانی را در جامعه و خانواده‌ها به‌ویژه نسل جوان منعکس کنیم و در این بخش ایکنا توانسته اقداماتی انجام دهد.

مختاری تلاش در راستای تحقق فرهنگ قرآنی را یکی از رسالت‌های خطیر ایکنا دانست و ادامه داد: این رسانه همواره سعی دارد رویدادها و برنامه‌های قرآنی را دقیق و به موقع اطلاع‌رسانی کند که این اطلاع‌رسانی می‌تواند در تحقق فرهنگ قرآنی در جامعه مثمرثمر باشد که جا دارد به سبب اقدامات و خدمات این رسانه از آنان تشکر کرد.

این داور قرآنی افزود: معارف قرآن در عرصه‌های مختلف حفظ، قرائت، ترجمه و تفسیر و... نیاز به انعکاس دارد و ایکنا با این رویکرد فعالیت‌های قابل توجهی دارد. این رسانه همگام با سیاست‌های نظام جمهوری اسلامی و منویات رهبری حرکت کرده و حتی شبهاتی که در ذهن برخی از افراد در حوزه مباحث عقیدتی و نظام داند این خبرگزاری در این زمینه روشنگری‌های قابل توجهی دارد.

وی همچنین به تعدد بسیار وقوع رویدادهای مهم قرآنی در کشور اشاره و تصریح کرد: به جز برنامه‌ریزی برای اجرا، انعکاس اخبار رویدادها و اطلاع‌رسانی به موقع نیز بسیار حائز اهمیت است که این تکلیف برعهده نهادها و متولیان امر قرآن و رسانه‌هاست که ایکنا در ارائه اطلاعات به مخاطب عملکرد خوبی دارد.

مختاری چندزبانه و بین‌المللی بودن این رسانه را یکی از مهم‌ترین امتیازات و ویژگی‌های این مجموعه خبری دانست و بیان کرد: روند فعالیت و نشر اخبار قرآنی در استان مرکزی نیز با توفیقات خوبی همراه است. شاهدیم این مجموعه خبری در اغلب برنامه‌های مناسبتی، ترویجی و تبلیغی حضور فعال داشته و زحمات قابل توجهی را متحمل شده و اخبار و اطلاعات را به روز، به موقع و با نگارش و تدوین مناسب به اطلاع مخاطب می‌رساند.

این داور قرآنی در بخش پایانی سخنان خود گفت: بنده به سهم خود ضمن تقدیر و تشکر از هم عوامل این رسانه در کشور برای همه آرزوی موفقیت دارم و امید است خداوند بهره‌مندی از مبانی قرآن و تحقق رسالت در این حوزه را عنایت بفرماید.   

ضرورت جذب و معرفی چهره‌های جدید در ایکنا

محمد شریفی، مرتل و دارنده رتبه عالی حفظ 10 جزء قرآن مسابقات قرآن اوقاف، ضمن تبریک ورود این رسانه به سومین دهه فعالیتی خود بیان کرد: جامعه قرآنی استان از زحمات و فعالیت‌های این مجموعه خبری تقدیر می‌کند، اما این رسانه برای رونق بیشتر باید حمایت مالی شود تا بتوان بدین صورت بهتر و بیشتر به فعالیت‌های قرآن پرداخت.

محمد شریفی

شریفی ادامه داد: به نظر بنده ایکنا مقداری حاشیه دارد که نیاز نیست در برخی موارد ورود پیدا کند. به‌طور مثال با توجه به رویکرد و اهداف تعریف شده برای این مجموعه نیاز نیست سخنرانی‌هایی که ارتباطی با این مجموعه خبری ندارد در این رسانه منتشر شود. گاه احساس می‌شود ایکنا نقش ارشاد، تبلیغات اسلامی و... را بازی می‌کند، در صورتی که این رسانه، رسانه‌ای آزاد است و صرفاً باید در زمینه قرآن قلم‌فرسایی کند.

وی اضافه کرد: بنده یکی از مخاطبان این خبرگزاری هستم و اخبار این رسانه را در استان و کشور دنبال می‌کنم، گاه شاهدیم فردی نظرات بسیار در حوزه‌هایی خارج از مبانی قرآن بیان کرده که این نظرات در این رسانه منتشر می‌شود و به نظر می‌رسد نشر این اخبار شایسته این رسانه نیست، چراکه سایت‌های مختلفی وجود دارد که می‌توان این اخبار را نشر داد.

شریفی ضرورت نشر اخبار با محور تأثیرگذاری قرآن بر فرهنگ جامعه را مورد تأکید قرار داد و افزود: این رسانه بهتر است فعالیت‌های خبری را در همین راستا پیش ببرد تا بتواند فرصت بیشتر و بهتری برای نشر اخبار و رویدادهای قرآنی داشته باشد.

این حافظ قرآن در پایان افزود: چهره‌های قرآنی ایکنا باید نمایان باشد؛ فردی که محقق است باید سبقه قرآنی هم داشته باشد، اینکه فردی صرفاً تحلیل‌گر باشد قطعاً نمی‌تواند تحلیل ملموس قرآنی داشته باشد. اینکه فردی صرفاً در رشته قرآن و حدیث تحصیل کرده باشد و به این سبب بتواند صاحب‌نظر و تحلیل‌گر باشد به نظر من کم‌لطفی است و ایکنا برای رونق هرچه بیشتر نیاز دارد که چند چهره قرآنی در زمینه‌های مختلف جذب و معرفی کند.

چندزبانه بودن؛ یکی از امتیازات ایکنا

محسن مرادی، رئیس جهاد‌دانشگاهی استان مرکزی نیز با حضور در خبرگزاری ایکنا، ضمن تقدیر از فعالیت‌های این مجموعه خبری تصریح کرد: تقویت فعالیت‌های قرآنی در ابعاد مختلف ضروری است و این رسانه می‌تواند در گفتمان‌سازی قرآنی وارد و اتفاقات خوبی را رقم زند.

محسن مرادی، رئیس جهاد‌دانشگاهی استان مرکزی

مرادی بین‌المللی بودن این رسانه را یکی از ویژگی‌های بارز این مجموعه برشمرد و ادامه داد: درست است که این رسانه قرآنی است و قطعاً قرآن اولویت اصلی است، اما با توجه به شرایط بین‌المللی بودن لازم است اخبار مهم نیز از طریق این رسانه انتشار پیدا کند؛ چراکه هیچ‌یک از رسانه‌ها این ویژگی را ندارد و از این جهت ایکنا رسالت ویژه‌ای دارد.

وی بیان کرد: ایکنا می‌تواند قرآن را در ابعاد مختلف وارد کرده و تمام موضوعات را با نگاه قرآنی بنگرد. هرچند این اتفاقات عملاً در حال رخ دادن است، اما باید در راستای تقویت آن گام برداشت. با توجه به رسالت خبری این رسانه همچون سایر رسانه‌ها لازم است سبد اخبار، سبدی کامل باشد. با توجه به سبقه بین‌المللی بودن ایکنا شاید افرادی که به زبان فارسی تسلط ندارند بیشتر اخبار این مجموعه را رصد می‌کنند و از این جهت لازم است که علاوه بر اخبار قرآنی به اخبار مهم نیز پرداخته شود.

وی افزود: نگاه ما به قرآن نباید به معنای ماهو بالقرآن باشد، بلکه باید قرآن را در همه ابعاد و جنبه‌های مختلف زندگی وارد و مورد بهره‌برداری قرار داد. باید وارد فاز عملیاتی شد و اقداماتی را در این حوزه انجام داد. اگر به رویدادها با نگاه قرآنی پیش رویم قطعاً شاهد اتفاقات خوبی خواهیم بود.

ظرفیت استفاده از مضامین قرآنی بالاست

مجتبی غلامی، معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی استان مرکزی نیز ضمن تقدیر از فعالیت‌های این رسانه در استان گفت: خوشبختانه تولید خبر از سوی این مجموعه فقط به پوشش اخبار دستگاه‌ها محدود نشده است و تحلیل و ارائه گزارش‌های خوب و مورد استفاده مسئولان نیز در سبد فعالیتی این مجموعه قرار دارد.

مجتبی غلامی، معاون فرهنگی جهاددانشگاهی استان مرکزی

وی ضرورت پیگیری برنامه‌ها و طرح‌های قرآنی را متذکر شد و افزود: بدون تردید با توجه به عملکرد خوب ایکنا در استان، انتظار دستگاه‌ها از این رسانه بالاست و سعی شده توقعات در راستای سیاست‌های خبرگزاری مورد توجه باشد، اما این امر به آن معنا نیست که اگر نقدی بر دستگاهی وارد باشد جشم‌پوشی شود.

غلامی با اشاره به اینکه شروع فعالیت ایکنا چشم‌انداز جدیدی به سمت مضامین قرآنی گشود، بیان کرد: باور تهیه اخبار قرآنی برای عموم مردم که تخصص لازم را ندارند دشوار است. ظرفیت بهره‌وری از مفاهیم الهی بالاست و با وجود نیروهای متخصص می‌توان بهتر از این هم عمل کرد.

ایکنا رسانه‌ای برای همه مردم است و سعی دارد مطالب را به‌گونه‌ای قابل فهم و کاربردی برای تمام اقشار در اختیار مخاطب قرار دهد. همه در قبال نشر مفاهیم قرآن مسئولیم و کسی نمی‌تواند شانه خالی کند. فعالان رسانه‌ای در استان مرکزی بر خود واجب می‌دانند به بهانه سالروز تأسیس خبرگزاری ایکنا از جامعه قرآنی، مسئولان و جامعه روحانیت برای همکاری صمیمانه کمال تشکر را داشته باشند.

انتهای پیام
captcha