شهدا مصدر رویش‌های علمی، فرهنگی و ادبی هستند + صوت
کد خبر: 4136676
تاریخ انتشار : ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۴:۲۲
گزارش ایکنا از نشست خبری جشنواره شعر قصه عشاق

شهدا مصدر رویش‌های علمی، فرهنگی و ادبی هستند + صوت

دبیر نخستین جشنواره ملی شعر «قصه عشاق» با تاکید بر اینکه این رویداد بازتابی از دغدغه‌ها و زیست فرهنگی و هنری شهید فخری‌زاده است که کمتر مورد توجه قرار گرفته تصریح کرد: شهدا مصدر رویش‌های علمی، فرهنگی و ادبی هستند.

شهدا مصدر رویش‌های علمی، فرهنگی و ادبی هستند + صوتبه گزارش ایکنا؛ نشست خبری اولین جشنواره ملی شعر «قصه‌ عشاق»؛ ویژه پاسداشت و بزرگداشت شهید محسن فخری‌زاده صبح چهارشنبه؛ ششم اردیبهشت در سرای کتاب خانه‌ کتاب و ادبیات ایران با حضور ناصر پروانی شاعر، نویسنده و دبیر این جشنواره برگزار شد.

پروانی در ابتدای این نشست با بیان آن‌که نخستین جشنواره ملی شعر قصه‌ عشاق از چهارم اردیبهشت با رونمایی از پوستر فعالیتش را به شکل رسمی آغاز کرد و تا بیست و دوم این ماه از طریق تارنمای اعلام‌شده آثار ارسالی را گردآوری خواهد کرد، گفت: مراسم اختتامیه این رخداد سوم خرداد در دانشگاه شهید بهشتی برگزار خواهد شد.

وی درباره روند داوری آثار ارسالی این جشنواره افزود: نخستین جشنواره ملی شعر قصه‌ عشاق سه مرحله داوری را پشت سر خواهد گذاشت که ترکیب داوران دو مرحله‌ نخست متشکل از شاعران جوان و برگزیده رویدادهای شعری شناخته‌شده مانند جشنواره شعر سیمرغ و فجر خواهد بود و مرحله سوم توسط اساتید شناخته‌ شده شعر مورد قضاوت و داوری قرار خواهند گرفت.

پروانی با اشاره به آن‌که دو محور شعر آزاد و شعر پایداری و مقاومت به‌ عنوان محورهای کلان این رویداد انتخاب‌ شده است خاطرنشان کرد: با توجه به آن‌که جشنواره به نام  شهید فخری‌زاده مزین شده است در حوزه‌ شعر پایداری و مقاومت آثاری که از فرهنگ، زیست، منش و روحیات ایشان تأثیر گرفته باشند مورد نظر و هدف این رخداد در حوزه پذیرش قرار خواهند گرفت.

وی با بیان آن‌ که سه گروه سنی دانشجویان سراسر کشور؛ اعضای هیات علمی دانشگاه‌های کشور و کارکنان دانشگاه‌های سراسر کشور به‌ عنوان گروه‌های سنی منتخب برای ارسال آثار به این رویداد دسته‌بندی شده‌اند یادآور شد: در داوری نیز هر گروه برگزیدگان خود را خواهد داشت و آثار ارسالی در گروه‌های مختلف به شکل مجزا مورد داوری قرار خواهند گرفت.

ایجاد دبیرخانه دائمی جشنواره ملی شعر قصه عشاق

پروانی با تأکید بر این نکته که دبیرخانه دائمی جشنواره ملی شعر قصه‌ عشاق در دانشکده علوم پزشکی دانشگاه شهید بهشتی پایه‌گذاری شده و بر همین اساس امیدواریم تا این رخداد مستمر باشد و ادوار بعدی آن را با نگاهی گسترده‌تر و عمیق‌تر در حوزه شعر برگزار کنیم اظهار داشت: اعضای شورای سیاست‌گذاری این رویداد را حجت‌الاسلام خلیلی به‌عنوان نماینده نهاد مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها؛ حمزه‌زاده؛ رئیس جهاد دانشگاهی دانشکده علوم پزشکی دانشگاه شهید بهشتی؛ سمیه اسماعیلی؛ معاون فرهنگی دانشکده علوم پزشکی دانشگاه شهید بهشتی؛ حسین نظری و من تشکیل می‌دهند.

کد

این شاعر و نویسنده انقلابی با بیان آن‌ که حوزه فرهنگ و هنر مرزهای نانوشته جهان ادبیات را تشکیل می‌دهند تصریح کرد: قشر تحصیل‌کرده همواره خود را ملزم دانسته تا برای حفظ و پاسداشت این مرزها نهایت جهاد و کوشش خود را به کار بندد و در این حوزه دانشکده علوم پزشکی دانشگاه شهید بهشتی و دانشجویان آن همواره در کنار تحصیل علوم پزشکی دغدغه زبان و ادبیات فارسی را داشته‌ و این خط فرهنگی را در خلال فعالیت‌هایشان حفظ کرده‌اند.

نزدیکی به تراز گفتمان ملی

دبیر نخستین جشنواره ملی شعر قصه‌ عشاق با بیان این‌که برگزاری جشنواره‌های تخصصی چون این رویداد آثار دانشجویان به‌عنوان قشر نخبه و تحصیل‌کرده کشور را به تراز ملی گفتمان فرهنگ انقلابی نزدیک می‌کند بیان کرد: شهدا مصدر رویش‌های علمی، فرهنگی و ادبی هستند و با توجه به آن‌ که در خصوص شهدا هیچ‌گونه تقسیم‌بندی وجود ندارد شاهد برگزاری جشنواره‌های مختلفی با محوریت نام شهدای بزرگوار کشورمان هستیم.

وی افزود: با توجه به پیشینه شهید فخری زاده در حوزه علوم هسته‌ای در جشنواره ملی شعر قصه عشاق؛ زیست فرهنگی، دغدغه‌ها و علقه‌های فرهنگی این شهید والامقام که کمتر مورد رصد قرار گرفته را به‌ عنوان محور برگزاری این رویداد لحاظ کرده‌ایم.

حضور جهادی همکاران جهاد دانشگاهی

پروانی در ادامه این نشست در پاسخ به پرسش خبرنگار ایکنا درباره بودجه برگزاری این رخداد بدون اشاره به میزان مبلغ بودجه این رویداد با اشاره به آن‌ که تیم دانشجویی و همکاران در جهاد دانشگاهی آن‌چنان‌که از نامش برمی‌آید برای برگزاری این رخداد به شکلی جهادی وارد عمل شده‌اند گفت: کارگروه‌های اجرایی این جشنواره که اعضای آن پانزده نفر هستند از اعضای دانشجویان تشکیل شده و به همین سبب چندان میان ما و آن‌ها صحبت از عدد و رقم ریالی نشده است.

وی با تأکید بر آن‌ که عمده‌ هزینه‌ این رخداد به اهدای جوایز بازمی‌گردد یادآور شد: درنهایت اختتامیه نخستین جشنواره ملی شعر عشاق شاهد اعلام سی‌وشش نفر برنده اصلی در سه گروه دوازده نفری است که دوازده نفر نخست کمک‌هزینه سفر به مشهد مقدس و دوازده نفر برگزیدگان دوم و سوم بخش‌های مختلف جشنواره جوایز ریالی را دریافت خواهند کرد.

وجه تمایز جشنواره قصه عشاق با دیگر رویدادها

دبیر جشنواره شعر ملی قصه‌ عشاق در پاسخ به پرسش دیگر ایکنا درباره وجه تمایز این رویداد با دیگر رویدادهایی که با نام شهید فخری‌زاده برگزار می‌شود گفت: مؤلفه‌های مختلفی چون استفاده از بدنه دانشجویان حتی در حوزه داوری‌ها؛ برپایی جشنواره تخصصی شعر که کمتر جشنواره تخصصی با محوریت شعر با نام شهید فخری‌زاده را شاهد بودیم و همچنین ارتباط مستقیم با کانون‌های فرهنگی دانشگاه‌ها و جذب آثار خروجی کارگاه‌های شعر دانشگاهی مهم‌ترین وجه تمایزی است که استاندارد؛ تنوع و طیف رویکردها، افکار و آثار ارسالی به جشنواره ملی شعر و قصه عشاق را در مواجهه با دیگر جشنواره‌های مزین بنام شهید فخری‌زاده متمایز می‌سازد.

پروانی در پاسخ به دیگر پرسش ایکنا درباره انتشار کتابی از خروجی‌های اشعار برگزیده این رخداد با تصدیق این مهم بیان کرد: همچنین در مراسم اختتامیه این رویداد از کتاب «گمنام در قله‌ها» به قلم اینجانب که برشی تحلیلی از برخی خاطرات گفته نشده شهید احمدرضا احدی از شهدای شناخته‌شده و ممتاز دانشکده علوم پزشکی دانشگاه شهید بهشتی به شمار می‌رود رونمایی خواهد شد.

وجه تسمیه انتخاب قصه عشاق

وی در پایان این نشست درباره دلیل انتخاب نام قصه‌ عشاق برای این جشنواره ادبی گفت: همواره بر این مسئله تأکید داشته و داریم که مهم‌ترین مدالی که بر سینه هر شهیدی در نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران قرار می‌گیرد مدال عشق و خدمتگزاری آن‌ها به مردم است. با توجه به آن‌که هر شهید بزرگوار در کنار صفت عشق و خدمتگزاری به مردم؛ قصه روایتی ممتاز برای ارائه به تمامی مردمان دارد از این وجه تسمیه برای انتخاب نام جشنواره بهره بردیم.

انتهای پیام
captcha