فقه به رفتار‌های انسان انتظام می‌بخشد
کد خبر: 4138615
تاریخ انتشار : ۱۵ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۰:۵۵
حجت‌الاسلام علی عباسی:

فقه به رفتار‌های انسان انتظام می‌بخشد

رئیس جامعةالمصطفی العالمیه گفت: فقه موجب انتظام بخشی به رفتار‌های انسان می‌شود، فقه ما به عنوان دانشی است که رفتار‌های آدمی و احکام رفتار‌های مختلف انسان را سامان می‌دهد که این رفتار‌ها می‌تواند رفتار‌های فردی و اجتماعی باشد.

علی عباسی رئیس جامعةالمصطفی العالمیه

به گزارش خبرنگار ایکنا، حجت‌الاسلام والمسلمین علی عباسی رئیس جامعةالمصطفی العالمیه شامگاه پنجشنبه ۱۴ اردیبهشت در آیین اختتامیه همایش بین‌المللی فقه و تربیت که به صورت حضوری و برخط در نمایندگی خراسان برگزار شد، در سخنانی اظهار کرد: نقش تربیت، رشد، پرورش و شکل دادن به وجود انسانی برای همه انسان‌ها، مکتب‌ها و همه نظام‌های تربیتی یک مسئله مهم است و لذا تربیت یک مسئله عمومی از گذشته تا به امروز تلقی می‌شود.

وی با تاکید بر مسئله تربیت، افزود: امروزه ابزار‌های متنوع، تاثیرگذار و کارآمدتری برای شکل دادن به شخصیت انسان‌ها شناسایی و به کار گرفته شده و بر همین اساس گفته می‌شود مسئله تربیت یک مسئله مورد نیاز بشر است.

استاد جامعة‌المصطفی العالمیه ضمن قدردانی از برنامه‌ریزان و برگزارکنندگان این همایش بین‌المللی ادامه داد: موضوع مهمی برای این همایش انتخاب شده و با توجه به تلاش‌هایی که در این راستا صورت گرفته، آثار ارزشمندی هم گردآوری شده است که امیدواریم این آثار منتشر شود و در اختیار جامعه علمی قرار گیرد.

حجت‌الاسلام عباسی فقه و تربیت را یک موضوع روزآمد و مورد نیاز جامعه دانست و بیان کرد: حقیقتا مسئله تربیت، رشد و شکوفایی استعداد‌های انسانی با تفسیری که مکاتب مختلف از انسان و خصوصیات او دارند، چه افرادی که قائل به وجود استعدادها، فطرت و زمینه‌های پیشین در وجود انسان هستند که باید این استعداد‌ها به فعلیت برسد و چه حتی افرادی که قائل‌اند که آدمی لوح سفیدی است و هیچ نقش پیشینی ندارد و از استعداد و فطرت پیشینی برخوردار نیست و بر حسب تربیت ساخته می‌شود؛ از مسائل مهم و مشترک میان همه فرهنگ‌هاست.

رئیس جامعةالمصطفی با مبتنی دانستن فقه بر واقعیت‌های وجودی، تصریح کرد: قطعا وقتی احکام، خود را در قالب رفتار‌های انسانی و جمعی نشان می‌دهند، در شکل گرفتن شخصیت انسان، فعلیت یافتن قوا و استعداد‌های آدمی نقش‌آفرین هستند و اصولا هدف از این انتظام بخشی به رفتار‌ها هم همین بوده است؛ لذا تاثیری که این فقه بر دیگران در محیط جمعی زندگی بشر دارد در هدف گذاری این قوانین و احکام لحاظ شده است، اما غالبا این رفتار‌ها روی انسان و آنچه که ما از آن به عنوان تربیت یاد می‌کنیم، اثر می‌گذارد.

وی با اشاره به پیوند وسیعی که میان فقه و تربیت وجود دارد، اذعان کرد: پیوند میان فقه که نظام رفتاری انسان است با تربیت که شکل گرفتن شخصیت آدمی می‌باشد، پیوندی وسیع و عمیق است و جا دارد که این مهم مورد توجه قرار گیرد و بر همین اساس است که باید گفت ما نیاز به بازخوانی میراث فقهی خود از این منظر داریم.

رئیس جامعةالمصطفی پرداختن به رشته‌های تخصصی فقه را ضروری دانست و افزود: تجمیع همه قوانین و احکام فقهی در این شکل‌گیری شخصیت تاثیرگذار هستند، به گونه‌ای که اگر از منظر فقهی به تمامی ابعاد مختلف احکام، نگاهی داشته باشیم متوجه چنین رویکرد تربیتی و شکل‌گیری شخصیتی خواهیم شد و لذا آنچه امروز تحت عنوان فقه‌های تخصصی که یکی از آن‌ها فقه تربیتی است؛ یاد می‌شود متوجه مورد نیاز بودن چنین دانش روزآمد و کارآمدی که برای جامعه علمی و افق آینده جامعه بشریت تاثیر گذار است؛ خواهیم شد.

حجت‌الاسلام عباسی اظهارکرد: انتخاب این موضوع توسط مسئولان این همایش جای تقدیر دارد و امیدواریم که آثار علمی که در این همایش فراهم شده بتواند گامی در مسیر رو به جلویی در این راستا باشد و دست‌مایه‌ای را برای تحقیقات بعدی و یافته‌های دقیق‌تر آینده ارائه کند.

انتهای پیام
captcha