رابطه امام موسی کاظم(ع) با حضرت معصومه(س)، الگوی پدران امروز باشد
کد خبر: 4142149
تاریخ انتشار : ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۰۸:۳۶
در گفت‌وگو با ایکنا مطرح شد

رابطه امام موسی کاظم(ع) با حضرت معصومه(س)، الگوی پدران امروز باشد

استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به اینکه والدین به‌خصوص پدران باید مراقب رابطه خود با دختران نوجوانشان باشند، گفت: تلاش پدر در ایجاد فهم صحیح از زندگی در دختر چیزی است که پدران امروز باید با الگوگیری از سیره امام موسی کاظم(ع)، مورد توجه قرار دهند. 

زهرا کاظمی، استاد حوزه علمیه خواهرانحضرت معصومه(س) دختر پاکدامن و با اخلاصی بود که به همین مناسبت سالروز ولادت حضرت معصومه(س) به‌عنوان روز دختر نامگذاری شده است تا نشان داده شود که دختران ارزش بسیار بالایی دارند؛ حضرت معصومه(س) الگویی برای همه دختران ایران زمین است تا با الگو گرفتن از این بانوی بزرگ، اخلاص و اخلاق وی را در زندگی سرمشق قرار دهند و بتوانند در آینده موفق باشند.

دختران با حیای ایران اسلامی باید با آگاهی و الگوگرفتن از حضرت معصومه(س) روز به روز در مسیر درست و موفقیت حرکت کنند؛ اما در این میان پدر نقش مؤثری در شگل‌گیری شخصیت یک دختری ایفا می‌کند که دیگران و خودش او را موفق می‌دانند.

زهرا کاظمی، استاد حوزه علمیه خواهران در گفت‌وگو با ایکنا از قم، حضرت معصومه(س) را بهترین الگو برای دختران دانست و گفت: رابطه ایشان با پدر بزرگوارشان امام موسی کاظم(ع) می‌تواند دختران ما را از بن‌بست‌های زندگی امروز در دنیای مدرن نجات دهد.

وی بیان کرد: نحوه محبت امام موسی کاظم(ع) با دخترشان الگویی است برای چگونگی محبت پدران به دختران جهت جلوگیری از آسیب‌های روانی دختران که نتیجه آن وجود آسیب‌های اجتماعی است، زیرا پدران با ارتباط عاطفی پدرانه با دختران به راحتی و با کمترین هزینه می‌توانند راهنمای صحیح زندگی کردن دختران شوند و در بحث حجاب نیز محبت پدر راه‌گشاست. 

استاد حوزه علمیه خواهران با تأکید بر اینکه با مطالعه زندگی دختران بی‌حجاب و بدپوشش جامعه به رابطه کمرنگ عاطفی دختر با پدر می‌توان پی برد، افزود: پدر به دلیل اینکه جنس مخالف با جنس دختر را دارد، می‌تواند بیشترین نفوذ را در روح دخترش داشته باشد.

کاظمی در باب علم حضرت معصومه(ع) به‌عنوان زن دانشمند اجتماعی با نقل داستانی از دوران حیات ایشان، گفت: گروهی از مردم قم برای زیارت خانه خدا به مکه و مدینه منوره سفر کرده بودند، خواستند که حضرت موسی بن جعفر(ع) را هم از نزدیک زیارت کنند و سؤالات دینی و فقهی خود را از ایشان بپرسند، وقتی به منزل امام رسیدند و دق‌الباب کردند، دختر جوانی که حضرت معصومه(س) بودند در را باز کردند و فرمودند که امام در سفر هستند، اما اگر سؤالی دارید بگویید من پاسخ آن‌ها را برای شما آماده می‌کنم؛ آن‌ها سؤالات خود را دادند و پاسخ آن را دریافت کردند و رفتند.

وی ادامه داد: در مسیر بازگشت حضرت موسی بن جعفر(ع) را ملاقات کردند. آن‌ها از دیدار حضرت خوشحال شدند، اما در مورد اینکه پاسخ سؤالات علمی آن‌ها را یک دختر جوان داده و اینکه آیا پاسخ‌ها درست است، دغدغه داشتند، موضوع را با امام(ع) مطرح کردند، حضرت موسی بن جعفر(ع) پاسخ‌ها را نگاه کردند و شبیه جمله‌ای را که پیامبر اکرم(ص) در مورد حضرت زهرا(س) به کار برده بودند در مورد حضرت فاطمه معصومه(س) به‌کار بردند و گفتند که «فدا‌ها ابوها» پدرش فدایش باد، یعنی با این جمله تأیید کردند که به سؤالات پاسخ درست داده‌اند که این داستان در مورد دوران نوجوانی و نزدیک به جوانی حضرت معصومه(س) است که نشانگر میزان بالای دانش ایشان است.

استاد حوزه علمیه خواهران بیان کرد: رابطه پدر و دختر در این قسمت از زندگی حضرت معصومه(س) یک رابطه از نوع محبت پدرانه است و مایه فخر پدر، علم عقلانی و رشد درونی دختر است، تلاش پدر در ایجاد فهم صحیح از زندگی در دختر چیزی است که پدران امروز باید در مورد دختران مورد توجه قرار دهند. 

وی گفت: متأسفانه امروزه برخی پدران تنها در رفع نیاز‌های صرفا مادی دختران تلاش کرده به‌گونه‌ای که برخی دختران ما توجه خود را به تبرج‌گرایی جسمی معطوف کرده و از رشد روحی باز مانده‌اند و همین روند منجر به ضعف روحیه همسرداری و مادری و فرزندآوری می‌شود و این زنگ خطری است که مدت‌هاست به صدا درآمده و باید مسئولان آموزشی، فرهنگی و قضایی کشور توجه به این امور را در راستای برنامه‌ریزی خود قرار دهند.

کاظمی با اشاره به اینکه توجه به عالم شدن و داشتن تفکر صحیح از زندگی و توجه به پاکی درون و خودسازی برای رسیدن به درونی آرام از نکات اخلاقی برجسته حضرت معصومه(س) است، یادآور شد: متأسفانه پرداختن به شخصیت‌های اعلی در کشور ما محدود به مجالس مداحی یا روضه شده در حالی که بخش رسانه باید با انیمیشن‌های قوی سه بعدی و فیلم‌سازی عالی بتواند در معرفی شخصیت‌های جهانی کار و فرهنگ را به‌ویژه برای دنیای تشنه معنویت و حقیقت صادر کند در حالی که در این زمینه کاملا رکود داشته و داریم.

الهام حلاجیان

انتهای پیام
captcha