بخشی از تلاوت تأثیرگذار به اخلاق و روحیات قاری برمی‌گردد
کد خبر: 4143714
تاریخ انتشار : ۰۶ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۹:۱۳
چگونگی داشتن تلاوت مؤثر / ۵

بخشی از تلاوت تأثیرگذار به اخلاق و روحیات قاری برمی‌گردد

پیشکسوت قرآنی استان فارس، با اشاره به بیانات رهبر معظم انقلاب در خصوص تلاوت تأثیرگذار گفت:‌ بخشی از تلاوت تأثیرگذار به اخلاق و روحیات قاری برمی‌گردد، چراکه تواضع و منش قاری قطعاً در تلاوتش مؤثر خواهد بود.

محمدعلی ذاکری، پیشکسوت قرآنیمحمدعلی ذاکری، پیشکسوت قرآنی فارس در گفت‌وگو با ایکنا، با بیان اینکه تواضع و منش قاری قطعاً در تأثیرگذاری تلاوتش مؤثر خواهد بود، گفت: در عین تواضع باید اعتدال در برخورد با مردم هم رعایت شود تا شأن و جایگاه تلاوت برای مردم حفظ شود.

وی با اشاره به بیانات رهبر معظم انقلاب در خصوص تلاوت تأثیرگذار، گفت: بخشی از تلاوت تأثیرگذار به اخلاق و روحیات قاری برمی‌گردد که در برخورد با مردم چگونه است. یکی از مواردی که رهبری همواره تأکید دارند، بحث توجه به معانی آیات است یعنی قاری باید مسلط بر معانی آیات قرآن باشد در صورتی که برخی از قاریان به این مقوله بسیار مهم توجه ندارند و حتی در ابتدای تلاوت اعلام نمی‌کنند که چه آیاتی را می‌خواهند تلاوت کنند و کاری به معنای آیات هم ندارند.

قاری پیشکسوت استان فارس اظهار کرد: یکی از مباحثی که قاری می‌تواند هنگام تلاوت با مستمعین ارتباط برقرار کند همین توجه به معانی آیات است که چگونه هر آیه را متناسب با معانی آن تلاوت کند و آهنگ‌هایی که برای تلاوت انتخاب می‌کند با معانی آیات تلاوت شده همخوانی داشته باشد.

وی با بیان اینکه این مبحث همان موضوع تلاوت معنامحور است که بارها رهبر معظم انقلاب بر آن تأکید دارند، گفت: شیوه صحیح تلاوت با توجه به معانی آیات بسیار در تأثیرگذاری تلاوت مؤثر است به عنوان مثلا وقتی آیه سؤالی را مطرح می‌کند لحن تلاوت باید استفهامی باشد و یا اینکه وقتی یک جمله خبری است لحن تلاوت خبری باشد.

ذاکری بیان کرد: همچنین نیازی نیست که قاری در طول تلاوت دائم در اوج بخواند. اوج خواندن خوب است ولی هم صدای قاری بعد از مدتی خراب می‌شود هم اینکه مستمع خسته می‌شود لذا باید قرائت به گونه‌ای باشد که نشاط در قرائت به مستمع منتقل شود.

قاری پیشکسوت استان فارس با بیان اینکه برخی از قاریان در تلاوت فقط می‌خواهند نفس خود را بروز دهند و چند آیه را پشت سرهم در فراز می‌خوانند در صورتی که سنت پیامبر تک آیه خوانی بوده است، گفت: البته در جایی که ارتباط معنایی دارد مشکلی نیست که چند آیه پشت سرهم در فراز خوانده شود اما اینکه مقید باشد حتماً طولانی بخواند، از تأثیرگذاری و جذابیت تلاوت می‌کاهد.

وی در پایان گفت: برخی از موارد هم هست که ممکن است از چشم مستمع پنهان باشد ولی در قرائت قاری تأثیرگذار است و آن سوزی است که قاری در صدایش دارد که معمولاً به مسائلی مانند سحرخیزی و تقید به انجام مستحبات باز می‌گردد.

انتهای پیام
captcha