به گزارش خبرنگار ایکنا، با حضور جمع گستردهای از اندیشمندان و دانشگاهیان از کشورهای ایران، شش دانشگاه عراق، هند، پاکستان، افغانستان و لبنان دومین همایش بینالمللی معرفت و رسالت حسینی با عنوان اربعین و تمدن نوین اسلامی، امروز شنبه، ششم خردادماه در دانشگاه شهید بهشتی تهران برگزار شد.
در ابتدای این همایش پس از خوشامدگویی سیدمحمودرضا آقامیری، رئیس دانشگاه شهید بهشتی، منیر عبدالعالی عباس الدعمی، رئیس مجمع دانشگاهیان کربلا طی سخنانی ضمن تشکر از دانشگاه شهید بهشتی که پیشتاز برگزاری چنین همایشهای علمی است، گفت: با علم است که کشورها و ملتها رشد و پیشرفت میکنند و این محقق نمیشود مگر با همکاری مراکز علمی و پژوهشی مختلف لذا با همکاری همکاران خودمان به برگزاری نشستهای بینالمللی اقدام کردهایم و یکی از این نشستها، همایشی است که امروز در آن قرار داریم.
وی با اشاره به اینکه اولین همایش معرفت و رسالت حسینی در کربلا برگزار شد، گفت: همایش اول همایش موفقی بود که بسیاری از اندیشمندان در آن حضور داشتند. سومین همایش معرفت و حسینی نیز در عراق برگزار خواهد شد.
در ادامه این نشست، حسن رحیمپور ازغذی، استاد حوزه و دانشگاه به تبیین معنادار بودن یا نبودن عنوان این نشست یعنی «اربعین و تمدن نوین اسلامی» پرداخت و گفت: هم در دانشگاههای ایران و عراق و هم غیر این دانشگاهها تحت تأثیر نگاه غرب به دین این عنوان را از چند جهت فاقد معنا میدانند.
وی تصریح کرد: ما میتوانیم به نام حسین(ع) در عصر جدید دوباره تمدن سازی کنیم. اولاً سابقه ایران و عراق نشان میدهد که این جامعه و منطقه تمدنساز بوده و قرنها مرکز تمدن، دانشمندان، کتابخانهها و ... بزرگ بوده است. تاریخ ایران و عراق به جز تفاوت در زبان، یک تاریخ بوده و از هم قابل تفکیک نیست. مردم ایران اساساً شهرها و مردم عراق را بیگانه نمیدانند و در زندگی روزمره مردم چه خیرات و نذر باشد و چه دفن میت و ... معمولاً اسم شهرهای مقدس عراق به عنوان مرکز تشیع قرنها جاری بوده است.
این استاد دانشگاه تصریح کرد: ما نمیخواهیم به تمدن اسلامی قرنهای قبل بازگردیم. بازگشت به اسلام به معنای بازگشت به گذشته نیست بلکه حرکت به سوی آینده است با مبنای و غایت اسلامی و با رهبری کامل از عقلانیت و تجربه بشری منتها با معیار توحیدی و وحیانی و با ملاک حسینی. راهپیمایی اربعین و عاشورای 43 سال پیش شاه را از ایران سرنگون کرد، صدام را امام حسین(ع) سرنگون کرد. اسرائیل را امام حسین(ع) در جنوب لبنان و مناطق اشغالی به شکستهای مکرر کشاند. ارتش اشغالگر آمریکا و انگلیس را امام حسین(ع) از منطقه و عراق بیرون کرد و از این به بعد جنبه ایجابی، تمدنسازی با نگاه به حسین ابن علی(ع) باید باشد.
سیدمحمد حسینی، معاون امور مجلس رئیس جمهور تصریح کرد: در راهپیمایی اربعین تفکری را به دنیا عرضه میکنیم که اگر در آینده تمدنی ساختیم، تفکر و الگوی ما رفتار و سلوکی است که در پیاده روی اربعین وجود دارد. مردم به هم محبت دارند، فاصله نسلی نداریم، مردم به دنبال کمک به هم هستند و ... . حال وضعیت این را با کشورهایی مقایسه کنید که از نظر صنایع پیشرفته هستند اما از نظر فرهنگی وزارت تنهایی ایجاد کردهاند.
وی اضافه کرد: داعش نگاه دنیا را نسبت به اسلام منفی کرد اما وقتی دنیا با فرهنگ اربعین آشنا میشود، نسبت به ما احساس تلطیف شدهای مییابد. در راهپیمایی اربعین شور و نشاط است اما یک مقصد قدسی نیز وجود دارد. فرهنگ سکولار با این موارد سنخیت ندارد. در اربعین همه هماهنگ به مقصد عالی و قدسی امام حسین(ع) میروند. اینها گم شده غرب است؛ چه بریتانیا باشد چه ژاپن. شاید بتوانند با وزیر تنهایی و مسئول کاهش خودکشی این امور را کاهش دهند اما نمیتوانند مشکلات فرهنگی خود را حل کنند.
سیدمجید میراحمدی، رئیس ستاد مرکزی اربعین نیز در دومین همایش بینالمللی معرفت و رسالت حسینی، گفت: تمدن نوین اسلامی در واقع بسترساز ظهور و تمدن امام زمانی است. یکی از جلوههای بینظیر حماسه راهپیمایی اربعین حسینی زیست مؤمنانه است. آن هم در شرایطی که فرهنگ مبتذل زیست مدرنیته، فرهنگ غالب جهان امروز شده و بشریت منزجر و مشمئز از این فرهنگ مبتذل و تشنه یک فرهنگ جدید با ویژگیها و شاخصههای انسانی و اخلاقی است. پایههای اساسی تمدن نوین اسلامی که با پیروزی نهضت اسلامی ایران شکل گرفت، خود متکی به حادثه عاشورا و زیارت اربعین حسینی است.
قریشی، مدیر مرکز پژوهشها و مطالعات عتبه حسینی نیز در این نشست، گفت: اربعین، چهلم فردی است که از دنیا رفته و این مسئله در جامعه اسلامی رمز و رموز خود را دارد. در زیارت اربعین اباعبدالله (ع) نیز این فقط یادمان شهادت آن حضرت نیست بلکه فکر و اندیشه است و زیارت اربعین تنها زیارتی است که چهره جدیدی از حماسه عاشورا را آشکار کرده است. چهرهای که نه تنها فقط به عزاداری، جنگ، گریه و مصیبت میپردازد بلکه جنگ کلمه و تدبیر و تدبر را نیز آشکار میکند.
وی ادامه داد: جهت ارتباط با دیگران برای مطرح شدن این حماسه بزرگ ما بسیار تلاش کردهایم زیرا که به نظر ما زیارت اربعین یک محرک و پیشران بسیار بزرگی برای حیات بشری است. زنده نگه داشتن بشریت جز با زنده نگه داشتن سیره اباعبدالله (ع) میسر نیست که آن هم در همین پیادهروی اربعین در حال رخ دادن است و در برابر مراکزی که در صدد تخریب ارزشهای انسانی هستند، بر ما پژوهشگران اسلامی است که در مقابل آنها بایستیم.
قریشی اضافه کرد: مرکز پژوهشهای عتبه در سال 2014 به اهتمام عتبه تشکیل شده و با 17 دانشگاه عراقی همکاری دارد تا به این موضوع بپردازند و در این مدت تلاش شده این زیارت در مجامع بینالمللی ثبت شود. پرونده ضیافت اربعین نیز در یونسکو ثبت شده است. هفتمین همایش اربعین را نیز برگزار خواهیم کرد و موسوعه اربعین را نیز در 20 جلد تدوین کردهایم که جلدهای بعدی هم در دست تدوین است.
مدیر مرکز پژوهشها و مطالعات عتبه حسینی تصریح کرد: بر ماست که برای اربعین کار کنیم و در برابر اندیشههای باطل بتوانیم این رویداد فرهنگی را با کمک دانشگاههای عراق برگزار کنیم و از آنجایی که رسانههای دنیا متأسفانه در پرداختن به این تجمع بزرگ بشری خائن هستند لذا در مرکز پژوهشهای حرم سعی شد به این موضوع بپردازند و مقالههای مختلف تهیه شود تا به زبانهای مختلف آن را به مردم جهان برسانیم زیرا که ما حسینی هستیم و با شکست نمیسازیم.
حجتالاسلام والمسلمین سید عبدالفتاح نواب، نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت دیگر سخنران این همایش علمی بود. چنانچه در زیارت اربعین سالار شهیدان آمده هدف والای نهضت الهی عاشورا نجات امت از جهالت، تحیر و ظلمت است. از ویژگیهای دیگر امت اسلامی تعاون در امور خیر و نیکی است که اربعین تجلی شورمندانه تعاون در خیرات است. تعاون و نیکی به دیگران فارغ از رنگ و مذهب و ملیت و قومیت از برجستگیهای مهم این مناسک بزرگ است. اربعین در ساخت امت اسلامی به عنوان بستر تمدن نوین اسلامی نقشی اساسی دارد و از طرفی زیارت و حج تمرین زندگی توحیدی و زیست اسلامی است.
حجتالاسلام والمسلمین نواب در پایان تصریح کرد: رسالت علما و اندیشمندان تبیین و ترویج سبک زندگی اسلامی بر اساس سیره و تعالیم اهل بیت(ع) و ترویج خیرات و نیکیها و مقابله با کجیها و ایجاد امید و نشاط در جامعه حول امام حسین(ع) برای تحقق تمدن اسلامی است و این وعده خداوند قادر متعال است که فرجام این جهان از آن نیکان خواهد بود.
حجتالاسلام حمید احمدی، رئیس کمیته فرهنگی و آموزشی ستاد مرکزی اربعین نیز در خصوص این همایش، گفت: 116 مقاله از ایران، عراق، لبنان و سایر کشورها دریافت کردیم که در دو مرحله ارزیابی، 98 مقاله به مرحله دوم راه پیدا کردند و در نهایت 59 مقاله پذیرفته شد. 20 مقاله نیز برتر شدند که در سه پنل ارائه میشوند و از نویسندگان مقالات برتر تجلیل میشوند. مجموعه مقالات نیز چاپ شده است.
وی با اشاره به اینکه مجموعاً مقالات نسبت به دوره اول از کیفیت بالاتری برخوردار بودند، گفت: برای عملیاتی کردن برخی از پیشنهادها در کنگره بعدی که در کربلا برگزار میشود، اقدام میکنیم.
یادآور میشود، این همایش با ارائه و تجلیل از مقالات برتر پایان یافت.
انتهای پیام