کرسی «تلاوت و تدبر در قرآن» در کرمان برگزار شد
کد خبر: 4144880
تاریخ انتشار : ۱۰ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۰:۰۴

کرسی «تلاوت و تدبر در قرآن» در کرمان برگزار شد

همزمان با ولادت امام رضا(ع)، کرسی «تلاوت و تدبر در قرآن» با حضور رئیس جهاددانشگاهی کرمان و کارکنان این نهاد در کرمان برگزار شد.

کرسی تلاوت و تدبر در قرآن در کرمانبه گزارش ایکنا از کرمان، همزمان با ولادت امام رضا(ع)، کرسی «تلاوت و تدبر در قرآن» با حضور رئیس جهاددانشگاهی کرمان، کارکنان این نهاد و دانشجویان از سوی معاونت فرهنگی جهاد‌دانشگاهی استان و خبرگزاری ایکنا شعبه کرمان امروز، ۱۰ خردادماه در حسینیه شهدای گمنام دانشگاه شهید باهنر کرمان برگزار و آیات سوره مبارک لقمان توسط مجتبی یداللهی از قاریان برجسته استان قرائت شد.
 
حجت‌الاسلام مهدی مؤمنی، مسئول دارالقرآن حوزه‌های علمیه استان در این مراسم با اشاره به اهمیت پرداختن نسل جوان به قرآن، به بیان نکاتی پیرامون سوره لقمان پرداخت و گفت: سوره لقمان با حروف مقطعه آغاز شده و به اعتقاد برخی این حروف رمزی میان خداوند متعال و پیامبر(ص) است و این امر به ما می‌آموزد که باید راز نگه‌دار باشیم و نباید به‌دنبال دانستن هر چیزی بود.
 
وی با اشاره به اهمیت تدبر در قرآن و بیان اینکه سوره لقمان از سوره‌های اخلاقی قرآن است، اظهار کرد: لقمان از معصومان نبود اما به قدری جایگاه پیدا می‌کند که سوره‌ای در قرآن به‌نام ایشان وجود دارد و این نشان می‌دهد که انسان می‌تواند جایگاه خود را ارتقا دهد.
 
این مفسر قرآن با قرائت آیه ۶ سوره لقمان، افزود: بعضی از سخنان هیچ پشتوانه‌ای ندارند و حرف لهو هستند که باید از آن اجتناب کرد و قضاوت‌ کردن و سخن گفتن از روی ناآگاهی همگی از مصادیق لهوالحدیث است. حرف زدن ما باید از روی علم باشد و اگر چیزی نمی‌دانیم باید سکوت کنیم؛ اگر کسی زبان خود را نگه ندارد دچار عذاب مُهین یعنی عذاب روحی خواهد شد.
 
حجت‌الاسلام مؤمنی با قرائت آیه ۱۲ سوره لقمان، گفت: انسان در همه حالات باید شاکر باشد. گاهی ما شاکر بودن را تنها در وجود نعمت می‌دانیم اما در سوره مبارک فجر می‌خوانیم که در تلخی‌ها نیز باید خداوند را شکر کرد زیرا خوشی‌ها و ناخوشی‌ها امتحان الهی و شکر خدا در هر دو صورت واجب است.
 
وی با بیان اینکه بزرگترین حق خداوند بر بندگان حق توحید است، برپایی نماز و امر به معروف و نهی از منکر را از مهمترین توصیه‌های لقمان حکیم به فرزند خود برشمرد و اظهار کرد: یکی از بهترین حکمت‌های سوره لقمان صبر کردن است که در آیه ۱۷ سوره لقمان به آن اشاره شده است.
 
حجت‌الاسلام مؤمنی صبر کردن را اصل بزرگی در زندگی انسان دانست و گفت: جهان هستی براساس میل انسان ساخته نشده است. مردم روحیات و ظرفیت‌های مختلفی دارند و در اینجا صبر اهمیت پیدا می‌کند. این صبر قدری مهم است که در قرآن از کلمه صبار استفاده شده و اگر انسان صبور نباشد مشکلات او را زمین می‌زنند. انسان هم باید خود و دیگران را به صبر دعوت کند و هم اینکه در برابر اشتباهات دیگران صبر کرده و از صبر خود مواظبت کند.
انتهای پیام
captcha