زیرساخت ازدواج آسان در مساجد فراهم شود
کد خبر: 4149252
تاریخ انتشار : ۳۱ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۷:۱۹
رئيس مركز رسيدگی به امور مساجد چهارمحال‌و‌بختياری:

زیرساخت ازدواج آسان در مساجد فراهم شود

حجت‌الاسلام والمسلمین عليرضا ملک‌محمدی با تأکید بر اینکه ازدواج یک امر معنوی است و خوب است در یک بستر مقدس، این ‌امر متعالی واقع شود، گفت: برپایی مراسم‌ عقد و ازدواج زوج‌های جوان در مسجد و حرکت مساجد برای مهیا کردن زمینه برگزاری این مراسم‌، می‌تواند بار هزینه‌ها را از دوش زوجین در سرآغاز زندگی بردارد.

مراسم عقد در مسجد

ایجاد اتاق عقد و برگزاری مراسم در مساجد یکی از کارهایی است که گاه شاهد تحقق آن در برخی مساجد کشور بوده‌ایم و در نظر گرفتن چنین فضایی در مساجد، نه تنها با برکات معنوی همراه است بلکه برکات مادی را نیز در پی دارد. 

فراهم کردن مراسم شاد ازدواج در این اماکن مقدس چه‌بسا بتواند تولید منبع درآمدی برای مساجد باشد و همچنین حضور خانواده‌های تازه عروس و داماد را برای شرکت و حمایت از برنامه‌های مسجد با خود به‌همراه داشته‌ باشد.

هفته ازدواج و ضرورت و اهمیت ازدواج آسان این موضوع را یادآور می‌شود که برپایی مراسم‌ عقد و ازدواج زوج‌های جوان در مسجد و حرکت مساجد برای مهیا کردن زمینه برپایی این مراسم‌، می‌تواند بار هزینه‌ها را از دوش زوجین در سرآغاز زندگی بردارد که البته تحقق چنین مهمی نیازمند فرهنگ‌سازی در میان خانواده‌ها، جوانان و اهالی مسجد است. متأسفانه چنین نگاهی در مساجد چهارمحال‌وبختیاری مغفول واقع شده‌ و تاکنون این فضا در مساجد ما فراهم نشده‌ است. 

حجت‌الاسلام والمسلمین عليرضا ملک‌محمدی، رئيس مركز رسيدگی به امور مساجد چهارمحال و بختياری در گفت‌وگو با ایکنا اظهار کرد: در مساجد استان فضاهایی برای عقد و ازدواج جوانان فراهم نشده است که جوانان مراسم عقد و ازدواج خود را در بستر مساجد انجام دهند.

وی در ادامه بیان‌ کرد: فعالیت این‌ سالن‌ها در کنار مساجد برای برگزاری مراسم عقد مانعی ندارد بلکه بسیار‌ خوب است، اما حرمت مساجد نیز باید در نظر گرفته شود زیرا جشن‌های عروسی که غالباً با سرور و پایکوبی همراه است، سبب خدشه به حرمت این اماکن مقدس نشود.

ملک‌محمدی با اشاره به اینکه مساجد استان با مشکلات اعتباری در زمینه تأمین زیرساخت‌ها مواجه هستند، افزود: مساجد چون درآمد مستقلی ندارند و در تأمین هزینه‌های خود دچار درماندگی شده‌اند، نمی‌توانند بودجه‌ای را برای احداث سالن‌های عقد و ازدواج اختصاص دهند.

وی در پاسخ به پرسشی مبنی بر درآمدزا شدن مساجد با احداث فضایی مناسب برای عقد و ازدواج در این اماکن معنوی، گفت: اگر مساجد فضای کافی برای این امر مقدس داشته باشند بسیار خوب است اما متأسفانه اکثر مساجد با کمبود فضا روبه‌رو هستند و امکان چنین فعالیتی وجود ندارد.

ملک‌محمدی در ادامه افزود: علاوه بر کمبود فضا، خود این امر مسئولیت‌هایی را برای مساجد ایجاد می‌کند، برای نمونه اگر در سالن یک مسجدی مراسم جشن ازدواج برگزار شود، ممکن است آن مسجد از بیرون با بازخورد نامناسبی روبه‌رو شود.

رئيس مركز رسيدگی به امور مساجد چهارمحال و بختياری با تأکید بر اینکه ازدواج یک امر معنوی است و خوب است در یک بستر معنوی، این ‌امر متعالی واقع شود، بیان‌ کرد: جاری ساختن خطبه عقد در مکان دینی می‌تواند یکی از مؤلفه‌های ازدواج اسلامی باشد، همچنان که خطبه عقد امیرالمؤمنین(ع) و حضرت زهرا(س) نیز براساس روایات توسط خداوند جاری شد و مراسم جشن عروسی این دو بزرگوار در مسجد بود. 

این کارشناس مسائل دینی در استان تأکید کرد: البته شرط آن است که باید رعایت شئونات مسجد در نظر گرفته شود و متأسفانه بسیاری از جشن‌های عقد و ازدواج‌ امروزه از قید اسلامی فارغ هستند و با گناه آمیخته شده‌اند که این مسئله در مسجد برای امام جماعت و هیئت امنا می‌تواند دردسر آفرین باشد.

وی در پایان با اشاره به اینکه با توجه به‌ فراهم نبودن زیرساخت‌ها در مساجد استان می‌توان مراسم عقد و ازدواج را در مکان‌های عمومی دیگری غیر از مسجد، برگزار کرد، گفت: اگر امکان برپایی این محافل در سالن‌های اجتماعات ادارات و سالن‌های ورزشی برای خانواده‌ها فراهم شود خوب است و از تحمیل هزینه به زوج‌ها جلوگیری می‌کند؛ همچنین اختصاص مکان‌های موقوفه‌ به این‌ امر نیز می‌تواند یکی از راهکارها باشد.

انتهای پیام
captcha