ساده از کنار روز عرفه نگذریم
کد خبر: 4150911
تاریخ انتشار : ۰۷ تير ۱۴۰۲ - ۰۸:۱۵
قائم‌مقام نماینده ولی فقیه در خراسان‌جنوبی:

ساده از کنار روز عرفه نگذریم

حجت‌الاسلام غلامحسین نوفرستی با بیان اینکه به سادگی نباید از روزهایی مانند عرفه گذشت، گفت: خداوند با قراردادن این روزها در سرنوشت انسان، می‌خواهد بگوید ناامید نباشید من همیشه هستم و شنونده دعاهایتان.

حجت‌الاسلام غلامحسین نوفرستی، قائم مقام نماینده ولی فقیه در خراسان‌جنوبیحجت‌الاسلام غلامحسین نوفرستی، قائم‌مقام نماینده ولی فقیه در خراسان‌جنوبی در خصوص فضیلت و تأثیرات روز عرفه در گفت‌وگو با ایکنا از خراسان‌جنوبی اظهار کرد: دلیل نام‌گذاری و وجه تسمیه روز عرفه، شناخت خود و خداوند است؛ شناختی که شاید در طول سال از آن غافلیم.

وی با بیان اینکه روز عرفه تلنگری برای دوری از این غفلت است، افزود: حاجی در این روز بعد از محرم شدن در صحرای عرفات حضور پیدا کرده و با صاحب و مولای خود ارتباط برقرار می‌کند، چراکه تا پیش از این با محرم شدن آمادگی‌های لازم را کسب کرده و اکنون به دنبال شناخت خداوند است.

امام جمعه موقت بیرجند بیان کرد: روزه گرفتن در این روز توصیه شده، اما خوانش دعای مخصوص این روز آنقدر مهم و با عظمت است که اگر کسی به‌واسطه روزه نتوانست دعا را بخواند توصیه شده روزه نگیرد؛ بنابرابن توصیه می‌شود حتی این دعا را با معنای فارسی بخوانید تا ببینید خداوند چه اندازه به فکر انسان و زندگی اوست.

نوفرستی با بیان اینکه مضامین بلند و روح‌بخش دعای عرفه ما را به سمت استفاده حداکثری از روح خداوندی می‌برد، این روح در واقع پیوند با خداوند سبحان است، افزود: استفاده معنوی از این روز باعظمت بسیار مهم است؛ در حقیقت مضامین این دعا یک یادآوری است تا آنچه خداوند به ما عطا کرده را به یاد آوریم.

وی با بیان اینکه به سادگی نباید از این روزها گذشت، تصریح کرد: امام علی می‌فرمایند: «فرصت‌ها مانند ابر می‌گذرند؛ پس از فرصت‌هایتان به خوبی استفاده کنید»؛ از طرفی این روز پس از گذشتن از ماه رمضان در سرنوشت انسان‌ها قرار داده شده تا کسی که نتوانست از فرصت ماه بندگی بهره ببرد در ان روز خود را به خداوند نزدیک کند.

نوفرستی با بیان اینکه عرفه بهترین فرصت برای خودشناسی و خداشناسی است، اظهار کرد: خداوند می‌خواهد بگوید ناامید نباشید، من همیشه هستم و شنونده دعاهایتان؛ در دعای عرفه زیبایی‌هایی که خداوند به انسان داده دائما تکرار می‌شود و سپس انسان با بیان ناسپاسی و گناه‌هانش به درگاه خداوند از او مدد می‌خواهد؛ چه امری از این بالاتر.

وی با بیان اینکه این روز به معنای پناهنده‌شدن به وجود خداوند است، افزود: اگر واقعا از این فرصت‌ها که پروردگار در اختیارمان نهاده بهره نبریم خود ضرر کرده‌ایم؛ خداند این فرصت‌ها را برای خودشناسی قرار داده استن و وقتی انسان بتواند خود را بشناسد زمینه‌ای برای خداشناسی خواهد بود. اگر کسی به دنبال شناخت خداوند باشد چه کم دارد و اگر کسی نتوانست این معرفت را پیدا کند چه دارد؟ و از طرفی اگر این مطلب را درک کنیم که خداوند همه‌کاره سرنوشت ماست، دیگر وجود هیچ امری را در زندگی خود دخیل ندانسته و به او متوسل می‌شویم.

نوفرستی بیان کرد: یکی از مباحثی که در روز عرفه حادث شده، شهادت اولین شهید حادثه کربلاست؛ حضرت مسلم بن عقیل به‌عنوان سفیر و نماینده امام زمان خود مأموریت پیدا کردند تا آمادگی‌های لازم را ایجاد کنند که از این منظر نیز از جریان روز عرفه علاوه بر شناخت و خودشناسی می‌توان به این موضوع نیز رسید کسی که امام زمان خود را یاری کند، شایسته شهادت می‌شود و این مقطع درسی برای مردم نیز است که کسانی که امامین انقلاب را یاری کنند، قطعا زمینه‌ساز ظهور امام زمان(عج) هستند.

نوفرستی با بیان اینکه شهدای کربلا جایگاه رفیع خود را به‌واسطه خودشناسی و خداشناسی طی کرده‌اند، گفت: جریان روز عرفه دلیلی بر شناخت و معرفت نفس و شناخت خدا و فرصتی برای استفاده معنوی از آن برای قربانی کردن هرچه زشتی در برابر خداست. با نزدیک شدن به ماه محرم کمی به جریانات روز عرفه که مقدمه حادثه کربلاست فکر کنیم تا نتیجه پیوند عمیق انسان‌هایی در دل زمان و تاریخ را با خداوند ببینیم؛ نتیجه‌ای به نام شهادت و قرب الهی. 

انتهای پیام
captcha