گام استوار جامعه برای جهانی‌سازی عید ولایت؛ همه آمدند
کد خبر: 4153198
تاریخ انتشار : ۱۶ تير ۱۴۰۲ - ۰۸:۳۹
گزارش ایکنا از اجتماع ۱۲۰ هزاری غدیری‌ها در شهرکرد

گام استوار جامعه برای جهانی‌سازی عید ولایت؛ همه آمدند

چهار جایگاه اصلی و ۲۰۰ موکب مستقر در خیابان آیت‌الله کاشانی شهرکرد، حدفاصل چهارراه طالقانی تا چهارراه طالقانی با پذیرایی و ارائه خدمات فرهنگی، آموزشی، بهداشتی و ... به 120 هزار نفر از عاشقان امامت و ولایت فضای معنوی و پرنشاطی را در شب عید سعید غدیر رقم زدند.

جشن غدیر در شهرکرد

به گزارش ایکنا از چهارمحال‌وبختیاری، خیابان آیت‌الله کاشانی شهرکرد حد فاصل چهاراه طالقانی تا چهارراه فارابی از ساعت ۱۶ روز گذشته ۱۵ تیرماه و در شب عید سعید غدیر صحنه برگزاری جشن‌های غدیر بود و این گردهمایی خیابانی امروز جمعه نیز ادامه دارد. چهار جایگاه اصلی و ۲۰۰ موکب مستقر در این مسیر سه کیلومتری با پذیرایی از 120 هزار نفر عاشقان امامت و ولایت فضای معنوی و پرنشاطی را در این عصر و شب غدیری رقم زده بود.

بساط نذری و پذیرایی در جای‌جای مسیر برپا بود و موکب‌های ویژه کودکان نیز با استقبال خانواده‌ها به اجرای برنامه‌های جذاب و مسابقه و اهدای جایزه و نیز امکان بازی برای کودکان مشغول کار بودند. حضور مسئولان در کنار اقشار مختلف مردم فضای صمیمی و دلچسبی را ایجاد کرده بود که یقیناً انسجام و وحدت جامعه را به برکت غدیر و نام مبارک امام علی(ع) به ارمغان می‌آورد. 

فلسفه وجودی این دست جشن‌ها، تقویت وحدت و اظهار ارادت قلبی به مقام شامخ اهل‌بیت(ع) به ویژه حضرت علی(ع) است و هرچه بتوانیم از این جشن‌ها، بستری برای فرهنگ‌سازی ارزش‌های اسلامی استفاده کنیم،  بسیار سودمند است. البته در جشن غدیر در شهرکرد با وجود موکب‌های مختلف، جای خالی موکب‌های فرهنگی و تبلیغی احساس می‌شد که بتواند واقعه غدیر و اهمیت اجتماع سیاسی و اجتماعی آن اتفاق را، عینیت بخشیده و به تصویر کشد. گزارش ایکنا از گردهمایی غدیری‌ها در شهرکرد تقدیم نگاه خوانندگان گرامی می‌شود.

غدیر؛ مسیر عدالت‌سازی

حجت‌الاسلام و المسلمین محمدعلی نکونام، نماینده ولی‌فقیه در چهارمحال و بختیاری در جریان جشن بزرگ میهمانی غدیر در شهرکرد با تبریک روز عظیم عید سعید غدیر خم، به خبرنگار ایکنا گفت: این روز بسیار باعظمت است و خداوند متعال، روزی بزرگ‌تر از این روز را از نظر عظمت و ارزش نیافریده است.

رئیس بنیاد بین‌المللی غدیر در چهارمحال‌وبختیاری توضیح داد: در چنین روزی، ولایت علی ابن ابی‌طالب و اولاد معصومش(ع) با دستور خداوند متعال شکل می‌گیرد و این ولایت در پی آن است که بشریت را به اوج کمال نائل کند و جهانی پر از آبادانی و عدل را فراهم ‌سازد، تداوم این مسیر می‌تواند بشر را به اوج تمدنی برساند که همه انبیاء وعده داده‌اند.

نکونام با ابراز تأسف از اینکه مدت‌ها غافل بوده‌ و غدیر را آن‌گونه که باید معرفی نکرده‌ایم، افزود: مردم فهیم اما این موضوع را درک می‌کنند و به تدریج گام‌هایی برای احیای ولایت برمی‌دارند و می‌‌دانند که وقتی نام غدیر به میان می‌آید، مراد فقط حضرت علی(ع) نیست بلکه غدیر درواقع یک مسیر برای عدالت‌سازی است و این فضاها و عرصه‌ها برای این است که توجه مردم به محتوای غدیر جلب شود.

وی با مفید دانستن برنامه‌های جشن غدیر و اجتماع غدیری‌ها، اظهار کرد: برنامه‌های امسال بسیار خوب است و با توجه به اینکه این جشن به صورت سراسری همراه با اجتماعات عظیم برگزار می‌شود، هرچه جلوتر برویم در سال‌های آینده این برنامه بهتر نیز خواهد شد.

اهمیت اجتماع خیابانی علی‌دوستان 

حجت‌الاسلام والمسلمین سیدابوالقاسم کاظمی،  معاون فرهنگی، آموزشی و پژوهشی اداره‌کل تبلیغات اسلامی چهارمحال‌وبختیاری نیز با تأکيد بر اینکه امسال بزرگ‌ترین جشن غدیر را در طول تاریخ در سرتاسر کشور شاهدش هستیم به خبرنگار ایکنا گفت: در بیش از ۱۰۰ کیلومتر در جای‌جای کشور مواکب پرشماری در قالب‌های مختلف فرهنگی، خدماتی در زمینه بهداشت و خانواده، پذیرایی، اطعام و ... برپا شده است.

وی در ادامه به چرایی برگزاری و حضور مردم در این جشن دینی پرداخت و گفت: علت اینکه مردم دغدغه برگزاری و حضور در جشن غدیر را دارند این است که عظمت اجتماع شیعه به نمایش گذاشته شود. با توجه به اینکه مردم این استان معتقد به مبانی مکتب شیعه هستند، لذا جای خالی این برنامه در استان حس می‌شد که با لطف خداوند و حضور مردم و فعالان دغدغه‌مند فرهنگی، این برنامه نه فقط در استان بلکه در سراسر نقاط کشور اجرا شده که این اتفاق مبارک و بدون شک دارای ثمرات است.

کاظمی افزود: البته طبیعی است که جشن میهمانی غدیر با این حجم وسیع که برای نخستین بار در استان برگزار می‌شود، با کاستی‌هایی همراه است و باید برای رفع ایراد‌ها و تقویت برنامه تلاش کرد تا در سال‌های آتی برنامه‌های بهتری داشته باشیم.

معاون فرهنگی، آموزشی و پژوهشی اداره‌کل تبلیغات اسلامی استان پیشنهاد‌هایی در زمینه اجرای برنامه غدیر برای سال آینده ارائه کرد و گفت: اطلاع‌رسانی بایستی بیش‌تر شود البته تعداد کسانی که برای برپایی موکب درخواست می‎دادند، بسیار بالا بود که با توجه به امکان و ظرفیت برپایی کم و به علت دیر مطلع شدن از این برنامه، نتوانستند موکب مستقر کنند؛ لازم است سازماندهی منسجم در این زمینه شکل بگیرد و محتوای فرهنگی بیش‌تری فراهم شود، به طور مثال بازخوانی و پرده‌خوانی واقعه غدیر باید تقویت شود و مباحث بهداشتی نیز با وجود اینکه رعایت می‌شود، ولی نیازمند ارتقای حداکثری است.

وی با اشاره به برپایی موکب سازمان تبلیغات اسلامی استان با تأکید بر اینکه فعالیت در این موکب کاملاً مردمی است، بیان کرد: این موکب از طرف اداره سازمان تبلیغات نیست بلکه کارکنان اداره به صورت خودجوش و داوطلبانه آن را برپا کردند و حتی مواکب متعددی نیز از سوی هیئات مذهبی و مردمی ایجاد شده که زیر نظر هیچ سازمانی نیستند.

جشن غدیر در شهرکرد

جشن غدیر متفاوت امسال

حجت الاسلام محمد کریمی، مدیر ستاد اقامه نماز استان چهارمحال و بختیاری نیز در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا با قدردانی از حضور پر شور و شعف مردم در اجتماع غدیری، اظهار کرد: این حضور عظیم مردمی برای بزرگداشت و پاسداشت مقام ولایت و امامت و واقعه غدیر است که مواکب متعددی در این راستا با همت جوانان ولایتمدار برپا شده که باید قدردان آن‌ها باشیم.

وی در پاسخ به این پرسش که برنامه امسال غدیر چه تفاوتی با سال‌های گذشته دارد، توضیح داد: در سال‌های قبل نیز برنامه‌هایی برگزار می‌شد اما امسال با تدابیر خوبی که در سراسر کشور اتخاذ شد و همچنین تلاشی که مسئولان فرهنگی در اجرای برنامه داشتند، شاهد این گردهمایی بزرگ هستیم که امید است این حرکت مقدمه‌ای برای برگزاری سایر اعیاد به ویژه نیمه‌‌شعبان باشد.

خانم صفرپور، معلم مقطع ابتدایی مدرسه غیرانتفاعی امید در خصوص این برنامه معنوی در شب عید سعید غدیر در شهرکرد، گفت: حضور در جشن غدیر به من حس و حال خوب منتقل می‌‌کند و اولین بار در استان است که این جشن با چنین وسعتی برگزار می‌شود، این جشن به معنای واقعی در مقایسه با سال‌های گذشته، نمونه است.

وی ادامه داد: برپایی مواکب گوناگون در یک مکان مشخص، امکان حضور هم‌استانی‌ها را برای شرکت در این جشن فراهم می‌سازد که در سال‌های گذشته به‌ندرت می‌شد برپایی مواکب را مشاهده کرد و تا پیش از این برنامه‌ای با این حجم به صورت یکپارچه، وجود نداشت.

مهدی رئیسی، معلم مدارس شهرکرد نیز در پاسخ به این پرسش خبرنگار ایکنا که چرا ترسیم فضای عید غدیر امسال متفاوت‌تر از سال‌های قبل است، گفت: با لطف خداوند و همچنین به یمن وجود واقعه عظیم غدیر خم، یک فضای بسیار خوب باهمکاری نهاد‌های دولتی و مردمی سامان یافته است که مردم را به سمت این جشن سوق داد تا عظمت این روز در معرض چشم همگان قرار گیرد.

وی در ادامه افزود: طبعاً چنین فضاهایی به علت فقدان برنامه‌ریزی، کم بود حال آنکه با توجه به اینکه مردم این استان صدر در صد شیعه هستند و اعتقاد و ارادت قلبی به حضرت علی(ع) دارند، جا داشت در دستور کار قرار گیرد. همان‌طور که پیداست سیل جمعیت هرچه بیش‌تر می‌گذرد، روبه افزایش است و با اینکه تبلیغات زیادی هم صورت نگرفته اما مشاهده می‌کنیم که مردم زیادی برای حضور در این جشن به خیابان آیت‌الله کاشانی آمده‌اند.

رئیسی برای پاسخ به این پرسش که چه پیشنهادی می‌‌توان برای ارتقای برنامه غدیر ارائه داد، تصریح کرد: عملاً هرچه‌قدر هم برنامه‌ریزی در این زمینه صورت بگیرد، به علت وجود عنصر فعالیت خودجوش مردمی باعث شده است که فعالیت‌های مردمی فراتر از هرگونه برنامه‌ریزی باشد و نمی‌توان به‌خاطر وجود این عامل اساسی، به یک برنامه‌ریزی مشخصی دست پیدا کرد.

حرکت همگانی برای جهانی‌ شدن غدیر

حجت‌الاسلام مسلم رضایی، کارشناس مسائل دینی در استان با تأکيد بر اینکه در معارف اسلام و به ویژه تشیع بر زنده نگه‌داشتن شعائر اسلام تأکيدات فراوانی شده است، اظهار کرد: شیعیان معتقدند که عید غدیر به عنوان عیدالله الأكبر شناخته می‌شود و هرچه می‌توانیم باید این شعائر از حیث معنوی و همچنین به لحاظ حضور فعالانه مردم در میدان پرشور و باشکوه‌ باشد تا فرهنگ علوی در جامعه مستحکم شود. لذا همه مسئولان و همچنین مردم باید در صحنه حاضر باشیم تا عید ولایت را همچون اربعین حسینی جهانی کنیم و این باعث شناخت بهتر مردم دنیا از مکتب تشیع و پیروان آن خواهد بود.

وی در پاسخ به پرسش خبرنگار ایکنا مبنی بر اینکه چه اقدامی باید صورت بگیرد تا جشن غدیر و ایام دهه ولایت و امامت همچون محرم حسینی پرشورتر برگزار شود، گفت: متأسفانه شبهه‌ای که در میان جوانان رسوخ یافته این است که شیعه و شیعه‌گری را منحصر در عزاداری و گریستن می‌دانند. ما باید اعیاد تشیع و معصومان(ع) را در جهان و جامعه بشناسانیم و بگوییم که مکتب شیعه به شادی و خوشحالی مردم بها می‌دهد که این دست جشن‌ها، تأثیر زیادی در جذب جوانان به دین دارد و قلوب کثیری را با خود همراه خواهد کرد.

رضایی افزود: برای بهتر شدن هر برنامه‌ای، هزینه‌ کردن بسیار پراهمیت است که باید مسئولان در بهتر برگزار شدن این‌گونه برنامه‌ها، پای کار باشند. شما در این موکب‌ها می‌بینید که مردم چقدر استقبال و پشتیبانی می‌کنند، اگر مسئولان در صحنه حضور فعالانه داشته باشند، بی‌شک مردم هم حاضر خواهند بود.‌

چرایی استقبال بی‌نظیر مردم از جشن غدیر

خانم توسلی، پرستار در شهرکرد با تمجید از برگزاری چنین جشن باشکوه گفت: بعد از دو سال کرونایی، برگزاری چنین برنامه‌ای عالی است و این برنامه برای مردم باعث ایجاد فضای متفاوتی شد که توأم با صمیمیت و نشاط و معنویت است.

وی در خصوص دلیل حضور خود در این جشن، بیان کرد: دورهمی و شادی مردم باعث شده است که ما هم در این جشن شرکت کنیم و سهیم باشیم. این رویداد و برنامه اتفاق مبارکی است که مردم را در کنار هم قرار داده و باعث وحدت آحاد جامعه است.

آقای محمدی، کارمند بازنشسته دانشگاه علوم پزشکی نیز در پاسخ به این پرسش خبرنگار ایکنا که چه چیزی باعث شده تا مردم در کنار هم در سطح شهر و خیابان به برپایی جشن بپردازند، توضیح داد: غدیر، مهم‌ترین عید اسلامی و روز عزیزی است. غدیر، روزی است که با نزول آیه تبلیغ به پیغمبر اکرم(ص)، بر ایشان تکلیف شد تا ولایت حضرت علی(ع) به صورت علنی به همه مردم ابلاغ کنند تا حضرت ادامه‌دهنده راه اسلام و رسالت نبوی باشد لذا رسول خدا در این روز رسالت خود را تکمیل و تثبیت کردند.

وی در ادامه افزود: برگزاری این جشن واجب است و هرچه گسترده‌تر باشد بسیار مؤثرتر خواهد بود، به لطف خدا شاهدیم که صحنه‌های پرشوری از سوی مردم رقم می‌خورد که این روز را تبدیل به روز جهانی کرده است. متأسفانه ما راه حقیقت را گم‌ کرده‌ایم که باعث شده اتفاقات ناگوار در جهان اسلام صورت پذیرد. اگر حرکت در مسیر حق اسیر انحراف نشده بود، امت اسلامی با سلطه و سیطره کفار مواجه نبود که بخواهند برای سبک زندگی ما، نسخه‌ و برنامه‌‌ تجویز کنند.

محمدی بیان کرد: بیش‌ترین سرمایه‌های مادی، معنوی و انسانی در اختیار مسلمانان است، جهان اسلام برخوردار از جوانانی است که با جوانان هیچ جای دنیا قابل مقایسه نیستند. این امت با داشتن جمعیت عظیم از مسلمانان شیعه و سنی، جان خود را نثار دین اسلام می‌کند.

وی تأکید کرد: ما باید با قدرت رسانه واقعه غدیر را بازتاب جهانی دهیم تا کل جهان و به خصوص جهان اسلام نسبت به عظمت این روز، آگاه و مطلع باشند. شیعه و سنی به اتفاق، حقیقت این واقعه را قبول دارند اما گمراهی قفس آهنینی برای رسیدن به حق برای برخی افراد شده است.

جشن غدیر در شهرکرد

آقای رسولی، تهیه‌‎کننده رادیو و تلویزیون با اشاره به اینکه خداوند نمونه‌های فراونی از عشق و علاقه را در قلب آدمی قرار داده که مهم‌ترین آن عشق به ولایت و اهل‌بیت عصمت و طهارت (ع) است، گفت: نمونه‌های عینی و عملی این ارادت را امروز می‌توان ملاحظه کرد که قاطبه عوامل اجرایی این برنامه برای ارائه خدمات به محبان و مریدان حضرت علی(ع)، تشکل‌های غیردولتی و مردمی هستند.

وی در ادامه افزود: باتوجه به اینکه این برنامه برای نخستین بار در شهرکرد برگزار می‌شود، استقبال بی‌نظیر آحاد مردم نشان از حب و ارادت قلبی به مولا امیرالمؤمنین‌(ع) دارد. اینکه گفته می‌شود در آخرالزمان مردم از امام زمان(عج) استقبال می‌کنند نمونه‌اش را امروز مشاهده کردیم که خیل کثیری از مردم به یاد روز تاریخی غدیر به خیابان آمدند، روزی که رسول خدا سرنوشت امت مسلمان را مشخص و به نص صریح قرآن، حضرت را به عنوان ولی منصوب کردند.

آماد‌ه‌سازی جامعه برای ظهور حجت(عج)

رسولی بیان کرد: وقتی حجت خدا تشریف بیاورند و مردم ایشان را زیارت کنند، با استقبال پرشور مردمی همراه خواهد بود و این‌گونه برنامه‌ها آماده‌سازی ذهن و روح افراد برای ظهور حضرت است. با آمدن امام عصر(عج) مرزهای جغرافیایی و سیاسی برچیده خواهد شد و همه مردم دنیا تحت یک حکومت واحد جهانی یعنی حکومت مهدوی قرار می‌گیرند.

سیدامیرمحمد محمدی، نوجوان شیخ‌شبانی نیز در مورد اهمیت عید غدیر در بین آحاد مردم به خبرنگار ایکنا گفت: مردم زیادی در این جشن شرکت کرده‌اند که خیابان‌ها را با ازدحام زیادی روبه‌رو کرده‌ و این جشن نه فقط در شهرکرد، که در سراسر کشور به همین شکل برگزار می‌شود و مواکب مختلفی برقرار شده است. مردم روستای نمونه ایثارگری کشور یعنی شیخ‌شبان نیز در این برنامه، سه موکب را برپا کرده‌اند.

این نوجوان پرشور شیخ‌شبانی توضیح داد: غدیر، روز معرفی جانشین پیامبر اکرم(ص) و روز عظیم و ارزشمندی است لذا جشن در این روز بسیار مهم و دارای درجه است و دوست دارم در سال‌ آینده نیز این جشن، با موکب‌های بیشتر برگزار شود. 

وی در پایان انفاق و محبت‌ورزی به دیگران را دو خصلت درس‌آموز امیرالمؤمنین(ع) برشمرد.

جشن غدیر در شهرکرد

کودکان را غدیری بار بیاوریم 

سمیه‌سادات حسینی، مدیر و مسئول موکب مدرسه علمیه فاطمیه(س) شهرکرد به بیان اهم فعالیت‌ها در این موکب پرداخت و به خبرنگار ایکنا گفت: هدف از برپایی این موکب علاوه بر اطعام و پذیرایی که از اعمال توصیه شده در جشن غدیر است، فعالیت فرهنگی در دو قسمت کودکان و نوجوانان می‌باشد تا مسئله ولایت و شناخت حضرت علی(ع) بهتر و بیش‌تر حاصل شود. به همین علت فعالیت‌هایی مانند ایستگاه نقاشی با رنگ‌آمیزی تصاویری از حضرت علی(ع)، مسابقه دارت و تقدیم هدایا به کودکان پیش‌بینی شده تا این عید بزرگ در ذهن کودکان، ماندگار شود و خاطره خوبی داشته باشند.

وی یادآور شد: همچنین در این برنامه تلاش داشتیم که فعالیت فرهنگی در زمینه امام شناسی و غدیرشناسی داشته باشیم تا کودکانمان با عید غدیر بهتر آشنا شوند.

حسینی به تفاوت برنامه امسال با سال‌های گذشته پرداخت و گفت: این عید بسیار باعظمت و بزرگ است و امسال این برنامه با این حجم در استان برگزار شده است تا مردم به اهمیت والای این روز پی ببرند و بایستی در بزرگداشت غدیر که پیش از ایام دهه محرم است، کوشا باشیم و امید است که این اتفاق تداوم و استمرار داشته باشد و تقویت شود.    

یادآور می‌شود، فعالیت موکب‌های جشن میهمانی بزرگ غدیر در خیابان آیت‌الله کاشانی شهرکرد امروز جمعه نیز تا اذان ظهر ادامه دارد و این جشن مردمی با برگزاری نماز جمعه و ضیافت ناهار در مصلی شهرکرد پایان می‌یابد.

انتهای پیام
captcha