عاشورا سخت‌ترین صحنه ابتلائات بود
کد خبر: 4156986
تاریخ انتشار : ۳۱ تير ۱۴۰۲ - ۱۱:۲۲
حجت‌الاسلام میرباقری:

عاشورا سخت‌ترین صحنه ابتلائات بود

سخنران حرم بانوی کرامت با اشاره به اینکه صحنه عاشورا تجلی سخت‌ترین نوع مواجهه انسان با مرگ بود، گفت: عاشورا سخت‌ترین صحنه ابتلائات بود؛ حضرت اباعبدالله‌الحسین(ع) ضمن تأکید بر صبر و استواری، مرگ را پلی برای عبور انسان از وادی سختی دنیا به نعمت‌های بی‌پایان الهی ذکر می‌کنند.

حجت‌الاسلام والمسلمین میرباقری، استاد حوزه علمیهبه گزارش ایکنا از قم، حجت‌الاسلام والمسلمین میرباقری، استاد حوزه علمیه، شب گذشته، 30 تیرماه، در محفل معارفی حرم مطهر بانوی کرامت در شبستان امام خمینی(ره)، در ادامه تبیین آیاتی که به واقعه عاشورا تأویل داده شده است، اظهار کرد: خداوند متعال در آیاتی در رابطه با جنگ اُحد، ضمن بیان هشدار به کفار، قاعده کلی را ذکر می‌کنند و می‌فرمایند: فرصت‌هایی که در صحنه آزمون‌های الهی به کفار داده می‌شود، برای جدا شدن صف مؤمنان از کفار است.

وی با بیان اینکه این طرح الهی در جدا کردن طیب و خبیث، از پشت صحنه‌های پیچیده‌ای برخودار است، ادامه داد: اسرار این صحنه‌ها دست انبیا و اولیای الهی و کسانی است که باید برنامه خدا را اجرا کنند؛ لذا برای رسیدن به نتیجه باید به انبیا و اولیای الهی ایمان و اعتماد داشته باشیم و با تقواپیشگی در این مسیر، مشمول پاداش الهی شویم.

میرباقری با اشاره به اهمیت پایداری در همراهی با ولی خدا اضافه کرد: در صحنه‌های ابتلا و امتحان‌های سنگین الهی، باید تمام امکانات خود اعم از جان، مال و آبروی را سخاوتمندانه که موهبت و فضل الهی است، در مسیر دین خدا و یاری اولیای الهی خرج کنیم. اگر امکانات و نعمت‌هایی که خداوند متعال در اختیار انسان قرار داده در راه خدا خرج نشود، تا روز قیامت باری بر دوش خواهد بود و انسان را به سمت تباهی می‌کشاند.

وی با بیان اینکه انسان در صحنه محشر به دنبال همراهی خواهد بود تا بار‌هایی که بر دوش دارد را کمکش کند، گفت: تعلقات دنیا باری سنگین بر دوش انسان است؛ لذا جدا شدن از تعلقات دنیا انسان را رها، آزاد و سبک‌بال می‌کند.

سخنران حرم مطهر بانوی کرامت با اشاره به فراز‌هایی از آیات سوره آل عمران بیان کرد: تعلقاتی که انسان نسبت به آن بخل می‌ورزد، انسان را گرفتار غفلت و شرک می‌کند و در صحنه قیامت نیز وبالی است که طاقت انسان را می‌گیرد.

میرباقری حمد و شکر الهی را هزینه کردن امکانات در راه دین و برگردان آن به خداوند متعال توصیف کرد و گفت: در حمله کفار به مدینه گروهی از همراهی پیامبر اعظم(ص) بازمانده و گروهی نیز علی‌رغم هم‌رکاب شدن با حضرت در این صحنه سخت، تمام هم و غم خود را حفظ جان قرار داده بودند؛ این گروه زود خود را باختند و هیچ استقامتی از خود نشان ندادند.

وی با بیان اینکه برخی از افراد جریانی که در جنگ احد استقامتی از خود نشان ندادند، بعد از فرار و سستی در صحنه‌های درگیری، ندامت و غصه شدیدی برایشان عارض شد و مورد مغفرت الهی قرار گرفتند، اظهار کرد: شکست‌هایی که آدمی در صحنه‌های سخت آزمون‌های الهی می‌بیند، تحت تأثیر نقطه‌ضعف‌هایی است که در زندگی بر خود حمل کرده است.

میرباقری با اشاره به اینکه صحنه عاشورا تجلی سخت‌ترین نوع مواجهه انسان با مرگ بود، افزود: عاشورا سخت‌ترین صحنه ابتلائات بود؛ حضرت اباعبدالله‌الحسین(ع) ضمن تأکید بر صبر و استواری، مرگ را پلی برای عبور انسان از وادی سختی دنیا به نعمت‌های بی‌پایان الهی ذکر می‌کنند.

وی با بیان اینکه صحنه‌های سخت آزمون‌های الهی برای خالص شدن و آماده شدن انسان برای طی مسیر الی‌الله است، یادآور شد: حتی کسانی که طالب و عاشق مرگ هستند، وقتی در وادی‌های سخت آزمون الهی قرار می‌گیرند، سختی عبور از این مرز را به عینه لمس می‌کنند. در این میان برخی با مشاهده این سختی‌ها پا پس می‌کشند؛ این خوف تحت تأثیر عقبه انسان در عدم تسویه با نقطه ضعف‌های روحی، معنوی و ایمانی است.

سخنران حرم مطهر بانوی کرامت تصریح کرد: وقتی انسان در مقابل هوس‌های کوچک نتواند تسویه حساب کند، در وادی آزمون‌های سخت نیز از غافله مؤمنان باز خواهد ماند؛ متقین ممکن است دچار لغزش شوند، ولی وقتی متذکر می‌شوند، بر می‌گردند و هیچ اصراری بر فعل اشتباه خود نداشته و مسیر توبه را در پیش می‌گیرند. هنر جناب حر در صحنه عاشورا، عبور از تمام تعلقات در سخت‌ترین شرایط بود.

وی با اشاره به اینکه گروه دیگری از یاران رسول‌الله(ص) در جنگ احد علی‌رغم اینکه ضعف‌هایشان زمین‌گیرشان کرد، عیب‌های خود را بر گردن دیگران انداختند، تصریح کرد: وقتی ضعف انسان در صحنه‌های سخت آشکار می‌شود، نباید اصراری بر اشتباه خود داشته باشد، باید همچون متقین مسیر اصلاح و توبه را در پیش گرفت.

میرباقری با تأکید بر اینکه تلاوت قرآن کریم اگر درست باشد، تطهیر نفس بوده و کار ورود به صحنه‌های سخت را تسهیل می‌کند، ادامه داد: تلاوت قرآن کریم و تأمل در آیات الهی، انسان را از مسیر میانبری که سرشار از تجربه‌های طولانی است عبور می‌دهد، تا بتواند سرافرازانه از آزمون‌های سخت الهی بگذرد.

سخنران محفل معارفی حرم مطهر بانوی کرامت با بیان اینکه مؤمن با قرار گرفتن در آزمون‌های سخت از تعلقلات دنیایی رها و در مسیر اصلاح ضعف‌هایش قرار می‌گیرد، گفت: کسانی که در ماه مبارک رمضان در مسیر عبادت‌الله قرار می‌گیرند، چه بسا ممکن است تمام تجربه‌های اصلاح رهایی از تعلقات را در یک سحرگاه درک کند.

وی با تأکید بر اینکه تلاوت و انس با قرآن کریم، تمام بیماری‌های دل، اعم از حسد، بخل و تعلقات دنیایی را از بین می‌برد، یادآور شد: احد و عاشورا را علی‌رغم تمام ابتلائات از بهترین صحنه‌های عالم و از برجسته‌ترین مؤلفه‌های مؤثر بر رهایی انسان از گرفتاری در تعلقات بود؛ صحنه عاشورا تجلی جدا شدن پاکان از ناپاک‌ها و خالص‌سازی خوبان است.

میرباقری در بخش پایانی سخنان خود حزن و اندوه و گریه بر سیدالشهدا(ع) را جبران جاماندگی انسان از وادی کربلا توصیف کرد و گفت: غصه سنگین و گریه بر اباعبدالله‌الحسین(ع) ضعف‌ها را پاک و انسان را آماده شهادت و خون‌خواهی در رکاب امام زمان(عج) قرار می‌دهد؛ اگر در دل انسان مصیبت سیدالشهدا عظمت پیدا کند، در ادامه لشکر امام حسین(ع) در دوره ظهور با امام زمان(عج) خون‌خواهی خواهد کرد.

انتهای پیام
captcha