آیین سنتی «یا عباس، یا عباس» در شاهرود برگزار شد
کد خبر: 4157512
تاریخ انتشار : ۰۲ مرداد ۱۴۰۲ - ۰۹:۱۸

آیین سنتی «یا عباس، یا عباس» در شاهرود برگزار شد

همزمان با پنجمین روز از ماه محرم، نوای «یا عباس، یا عباس» با حضور ارادتمندان فرهنگ عاشورایی و دلباختگان سبک و منش زندگی سرور و سالار شهیدان و حضرت عباس(ع) در شاهرود طنین‌انداز شد.

آیین «یا عباس، یا عباس» در شاهرودبه گزارش ایکنا از سمنان، آیین کهن «یا عباس، یا عباس» با قدمت بیش از یک قرن، روز گذشته، یکم مرداد در شهر شاهرود از شهرهای استان سمنان در پنجمین روز از ماه محرم برگزار شد.

این مراسم در شاهرود هر سال با آیین سنتی «طوق بندان» آغاز که خانواده‌ها طوق‌هایی را که به ارث برده‌اند، با بستن پارچه‌ و روسری‌، برای مراسم ظهر آماده می‌کنند. آیین طوق بندان با نواهایی همچون «ای داد از این عزا، فریاد از این عزا، فریاد، وامصیبتا و دوصد داد از این عزا» همراه است که با نزدیک شدن به اذان ظهر و پیش از آنکه ندای موذن به گوش برسد، مردان طوق‌ها را بر دست گرفته و به مسجد یا تکیه‌های محل می‌برند.

همچنین پس از اقامه نماز و صرف نهار در تکایا و حسینیه‌ها آیین اصلی آغاز و دسته‌های عزاداری معروف به «یا عباس یا عباس» از هر سوی به سمت تکیه زنجیری‌ شاهرود به راه می‌افتند. پیشاپیش هر دسته، طوق‌ها با همراهی چندین نفر در حرکت هستند و تا زمانی که حمل کننده خسته شد، فرد دیگری با نوای «یا حسین» و «یا عباس» جای او را بگیرد.

دسته‌های سینه‌زنی و زنجیرزنی هر کدام با روش‌های مخصوص به خود در مسیر خیابان شهید صدوقی(مزار) شاهرود به راه می‌افتند. در این مسیر، مردم از عزاداران سالار شهیدان با انواع نذری و دودکردن اسفند پذیرایی می‌کنند. عزاداران، سینه‌زنان و دست به کمر یکدیگر می گیرند و با دست دیگر محکم بر سینه می‌کوبند و در پاسخ به هر مصرع بیتی که توسط مداح خوانده می‌شود، می‌گویند: «یا عباس، یا عباس.» این نوع سینه‌زنی شیوه خاص شاهرودی‌ها است، افرادی که نتوانند حرکت پاهای خود را با جمع هماهنگ کنند، از دایره سینه‌زنان خارج می‌شوند.

مداحان تکیه زنجیری در میان جمعیت ایستاده و نوحه‌های رشادت و ایثار عباس بن علی(ع) را می‌خوانند و مردم با فریاد «یا عباس، یا عباس» جواب می‌دهند. دسته‌های عزادار با ورود به تکیه دایره‌وار در صحن، به سینه‌زنی می‌پردازند و دیگران هم از قسمت‌های شاه‌نشین دور تکیه، به تماشا می‌ایستند.

مقصد نهایی این آیین تکیه زنجیری است. دسته‌های مختلف از نقاط مختلف شهر شاهرود در این تکیه گرد هم می‌آیند و ساعتی را همراه با نوحه‌خوان سینه می‌زنند و یا بر سر می‌کوبند. عاشقان ابوالفضل‌العباس‌(ع) سپس در قالب هیئت‌های سینه‌زنی به سوی مساجد و تکایای دیگر به راه می‌افتند و در طول مسیر به چاوشی و خواندن مصیبت می‌پردازند.

سپس سه قسمت طوق به ترتیب (زبانه، بدنه و چوب طوق‌ها) را روی دو دست گرفته و به راه می‌افتند و به این ترتیب، تمامی طوق‌ها را از محل‌های خود و منبرخانه‌ها جمع‌آوری کرده و به نزدیکترین تکیه و یا مسجد محل می‌برند.

این رسم کهن از نسل‌ها قبل منتقل شده و اکنون یکی از محوری‌ترین برنامه‌های عزاداری در شاهرود است.

انتهای پیام
captcha