دین و علم نقش تأثیرگذاری در توسعه جوامع اسلامی دارند
کد خبر: 4162240
تاریخ انتشار : ۲۲ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۵:۲۵

دین و علم نقش تأثیرگذاری در توسعه جوامع اسلامی دارند

نماینده ولی‌فقیه در گیلان گفت: دین و علم در طول تاریخ اسلام توأمان با یکدیگر نقش تأثیرگذاری در توسعه جوامع اسلامی داشته‌اند، هرجا که دین بوده، علم نیز وجود دارد و این دو از هم جدا نیستند.

آیت الله رسول فلاحتی نماینده ولی فقیه در گیلان

به گزارش ایکنا از گیلان، آیت‌الله رسول فلاحتی، نماینده ولی‌فقیه در گیلان امروز، 22 مردادماه در نشست هیئت امنای دانشگاه آزاد با بیان اینکه دین و علم در طول تاریخ اسلام توأمان با یکدیگر نقش تأثیرگذاری در توسعه جوامع اسلامی داشته‌اند، اظهار کرد: هرجا که دین بوده، علم نیز وجود دارد و این دو از هم جدا نیستند.

وی با بیان اینکه با تحولاتی که در جوامع سلطه به وجود آمد، علم را توأمان با دین ندیدند و لذا یکی از نقشه‌های شوم استکبار و قدرت‌های سلطه، جدا کردن علم از دین بوده است، افزود: دانشمندان واقعی همواره موحد بوده‌اند، امروز هم افراد با اندیشه‌های بکر و نخبه، دین‌دار هستند و اکثر مخترعان دنیای بشر در قبل و بعد از اسلام، انسان‌هایی دین‌دار بودند.

امام جمعه رشت با اشاره به اینکه بسیاری از نوآوری‌ها توسط مسلمانان ارائه شده است، تصریح کرد: انقلاب اسلامی نیز مبتنی بر تمدن‌سازی اسلامی است و برای تحقق تمدن اسلامی نیز بایستی این توأمانی علم و دین در کنار یکدیگر در میدان عمل به منصه ظهور برسد.

نماینده ولی‌فقیه در گیلان با اشاره به خدمات متعدد انقلاب اسلامی بیان کرد: امروز در حوزه و دانشگاه شخصیت‌های برجسته علمی داریم که در داخل و خارج تأثیرگذار هستند بنابراین علم و دانش، جامعه اسلامی را به این مرحله رسانده اما کسانی هم بوده‌اند که برای جدایی دین و علم تلاش کردند. براساس روایات، علم و دانش امانت خدا بر روی زمین است و این موضوع نشان‌ از اهمیت رابطه دین با علم و همچنین صنعت با علم دارد و کسی‌که به علمش عمل کند امانت خدا را ادا کرده است.

آیت‌الله فلاحتی با اشاره به هشدار امیرالمومنین علی(ع) درباره چیزی که از دست برود دیگر برنمی‌گردد، گفت: عمر، جوانی، دانش و سلامتی از نعماتی هستند که اگر از دست بروند دیگر برنمی‌گردند. امروز بعضی جریانات در عرصه‌های علمی در تلاشند تا بگویند علم و دین ارتباطی با هم ندارند و وارد مسیر دین‌ستیزی شده‌اند و لذا همه ما در هر جایگاهی وظیفه داریم که برای این معضل و جریان‌ها فکری کرده و مقابله کنیم.

وی گفت: استادی که حقوقش را از جامعه‌‌ای می‌گیرد‌ که هزاران شهید تقدیم نظام کرده است اما در کلاس، دین‌ستیزی را ترویج دهد، نه‌تنها پذیرفتنی نیست بلکه یک آفت جدی است و لذا وظیفه داریم به همان میزان که برای زندگی و حیات مادی کارمند و دانشجو و استاد و... تلاش می‌کنیم به فکر دین‌شان هم باشیم.

امام جمعه رشت با بیان اینکه اساتید دانشگاه‌ها باید رصد شده و دین‌داری آن‌ها محرز شود، افزود: استاد نباید ضد دینی را ابراز و ترویج کند و ما از رؤسای دانشگاه‌های آزاد و سایر دانشگاه‌ها انتظار داریم که اساتید را مورد رصد قرار دهند و به آیین‌نامه‌های دانشگاه توجه شود.

آیت‌الله فلاحتی با اشاره به ضرورت استفاده از ظرفیت نخبگانِ نقش‌آفرین گفت: در اسلام، فارغ‌التحصیل یا فراغ از تحصیل نداریم از طرفی نباید فقط به اعضای هیئت علمی اکتفا کنیم بلکه از ظرفیت شخصیت‌های علمی و فرهیخته‌ای که دارای فکر، علم و کارسازی لازم هستند نیز باید در عرصه‌های مهم استفاده شود.

انتهای پیام
captcha