تولید نرم‌افزار پاسخگویی به سؤالات شرعی مشابه «چت جی‌پی‌تی»
کد خبر: 4164223
تاریخ انتشار : ۰۲ شهريور ۱۴۰۲ - ۰۵:۱۹
در دانشگاه قم انجام شد

تولید نرم‌افزار پاسخگویی به سؤالات شرعی مشابه «چت جی‌پی‌تی»

مسئول آزمایشگاه نرم‌افزارهای هوشمند دانشگاه قم گفت: پاسخگویی به سؤالات شرعی نمونه‌ای از دستیارهای هوشمند طراحی‌ شده توسط این دانشگاه است که در حرم حضرت معصومه(س) برای راهنمایی زائرین و در دانشگاه برای دانشجویان اتباع مورد استفاده قرار می‌گیرد.

امیر جلالی‌بیدگلی، مسئول آزمایشگاه نرم افزارهای هوشمند دانشگاه قمامیر جلالی‌بیدگلی، مسئول آزمایشگاه نرم‌افزارهای هوشمند دانشگاه قم در گفت‌وگو با ایکنا از قم، گفت: بدنه آزمایشگاه نرم‌افزارهای هوشمند دانشگاه قم از دانشجویان تحصیلات تکمیلی و اساتید دانشگاه قم تشکیل شده است. در این آزمایشگاه هم به دنبال پژوهش در حوزه مهندسی کامپیوتر و هم به دنبال ارائه محصول با برند دانشگاه قم هستیم تا بتوانیم در نهایت این محصولات را به سطح جامعه عرضه کنیم.

جلالی گفت: در کنار این موارد تلاش می‌شود تا دانشجویان تحصیلات تکمیلی درگیر مشکلات مورد نیاز جامعه شوند تا دانشجویان علاوه بر دروس تئوری فعالیت عملی را نیز فرا گیرند و در آینده بتوانند در بخش صنعت کامپیوتر مشغول به کار شوند.

مسئول آزمایشگاه نرم‌افزارهای هوشمند دانشگاه قم بیان کرد: در حال حاضر دقت و تمرکز اعضای آزمایشگاه بر روی ابزارهای نرم‌افزارهای هوش مصنوعی است که در این راستا چندین محصول نیز تولید شده است.

وی بیان کرد: یکی از آخرین محصولات زمانی مطرح شد که «چت جی پی تی» به‌وجود آمد و تقریباً از آذرماه سال گذشته پژوهش بر بحث تئوری چت آغاز شد و اتفاقات قابل توجهی در این زمینه رخ داد. پس از تحقیقات این نتیجه حاصل شد که «چت جی پی تی» در دانش عام بسیار خوب عمل می‌کند اما زمانی که به سمت دانش اختصاصی هدایت می‌شود عملکرد ضعیف‌تری دارد.

جلالی ادامه داد: پس از مطالعات مختلف تصمیم گرفته شد تا این امر به سمت و سوی دانش اختصاصی هدایت شود و از آنجایی یکی از مسائل مهم در استان قم، مسائل شرعی است یک موتور مشابه چت جی پی تی در زمینه پاسخ به مسائل و سؤالات شرعی ساخته شد.

عضو هیئت علمی دانشگاه قم گفت: داده‌ها و الگوریتم این محصول دقیقا مشابه چت جی پی تی است یعنی روشی که در آخرین مدل‌های هوش مصنوعی به کار رفته در این موتور نیز به کار رفته است. در نتیجه پس از اینکه داده‌های مربوطه به موتور جستجو وارد شد زمانی که سؤال شرعی از آن پرسیده شود به طور خودکار پاسخ آن را می‌دهد. زمانی که این موتور با چت جی پی تی نسخه ٣/۵ مرسوم مقایسه می‌شد به مراتب عملکرد بهتری داشت، این مدل اول، مدل پاسخگوی خودکار به سؤالات شرعی است که در ایران و توسط دانشگاه قم طراحی شده است.

جلالی بیان کرد: پاسخگویی به سؤالات شرعی یک نمونه از دستیارهای هوشمند است و به‌طور کلی این موضوع در سازمان‌های مختلفی مثل شهرداری برای راهنمایی مراجعین به صورت اختصاصی با اطلاعات خود فرد، در حرم مطهر حضرت معصومه(س) نیز برای راهنمای زائرین و در خود دانشگاه برای راهنمایی دانشجویان اتباع به هر زبانی که صحبت کنند، مورد استفاده قرار می‌گیرد.

عضو هیئت علمی دانشگاه قم اضافه کرد: این محصول امکان استفاده در مراکز خرید را به‌عنوان راهنمای فروش دارد و همچنین با مسئولان سایت معروف خرید و فروش اینترنتی نیز رایزنی‌هایی انجام شده تا از این ربات، به عنوان فروشنده استفاده کنند و ازجمله مزیت‌های هوش مصنوعی در امر فروش صبر و حوصله بیشتر نسبت به نیروی انسانی است و همچنین این دستیار هوشمند می‌تواند در زمینه تدریس نیز به اساتید کمک کند.

وی در پایان تصریح کرد: این امر یک توانمندی است که در دانشگاه قم شکل گرفته است، در همین راستا می‌توان در هر حوزه‌ای یک دستیار هوشمند داشت؛ تمامی این کار با اتکا به خود دانشجویان دانشگاه قم قابل انجام است.

انتهای پیام
captcha