کارگاه «آسیب شناسی موسیقی تعزیه»
کد خبر: 4167690
تاریخ انتشار : ۱۸ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۲:۳۹
با حضور پژوهشگر نمایش‌های آیینی برگزار می‌شود؛

کارگاه «آسیب شناسی موسیقی تعزیه»

همزمان با سومین روز از نخستین سوگواره ملی هنری عاشورا با حضور استاد «علی عزیزی»، پژوهشگر نمایش‌های آیینی و داور بخش تعزیه سوگواره کارگاه «آسیب شناسی موسیقی تعزیه» برگزار می‌شود.

کارگاه «آسیب شناسی موسیقی تعزیه»به گزارش ایکنا از خراسان شمالی، به نقل از ستاد خبری نخستین سوگواره ملی هنری عاشورا، کارگاه «آسیب شناسی موسیقی تعزیه» همزمان با سومین روز از برگزاری این رویداد ملی با حضور استاد «علی عزیزی» مدرس دانشگاه، پژوهشگر نمایش‌های آیینی و داور بخش تعزیه نخستین سوگواره ملی هنری عاشورا ساعت 20:30 در سالن آمفی تئاتر دانشگاه دولتی بجنورد برای علاقه‌مندان به هنر تعزیه برگزار می‌شود.

گفتنی است « علی عزیزی» کارگردان، شبیه‌خوان و نویسنده مجالس شبیه خوانی همانند مجالس «ضحاک ماردوش»،«آزمون فریدون»، «نبردگرد آفرید و سهراب» بررسی نقش موسیقی در تعزیه، آسیب‌های تکنیکی و زیباشناسانه و خلاقیت و نوآوری را از محورهای در نظر گرفته شده برای این کارگاه ذکر کرد، گفت: با توجه به این که منشا بسیاری از آسیب‌ها، خلاقیت و نوآوری بوده، پرداختن به این بخش و ارائه نمونه‌هایی در این خصوص ضروری است.

وی با بیان اینکه آیین تعزیه خوانی، آیین کهن ایرانی است که ریشه در سنت‌های این مرز و بوم دارد و از آنجایی که جامعه در دو دهه اخیر دچار تحولات و تغییرات فرهنگی شده است، تصریح کرد: برای حفظ اصالت‌ها نیاز به بازخوانی داریم تا معیارهای زیباشنایی مورد واکاوی و سنجش قرار بگیرد.

این گزارش حاکی است، برگزاری کارگاه آموزشی «بررسی نقش لباس در روایتگری» با حضور«یاسر نیکنام» و برپایی نمایشگاه عکس در زمره دیگر برنامه‌های جنبی در نظر گرفته شده در این سوگواره است.

براساس این گزارش، نخستین سوگواره ملی عاشورا به میزبانی خراسان‌شمالی از شانزدهم ماه جاری در بخش‌های تعزیه، عکس عاشورا، طراحی لباس، پرچم و کتیبه آغاز شده است و پس از داوری ۷ اثر تعزیه در بخش انفرادی، و ۱۴ اثر در بخش گروهی در تماشاخانه شمس و ترنج  شامگاه نوزدهم با معرفی برترین‌ها در بخش‌های مختلف به کار خود پایان خواهد داد.

انتهای پیام
captcha