طرح‌های قرآنی برای اجرا منتظر تأمین اعتبار دولتی نباشند
کد خبر: 4168668
تاریخ انتشار : ۲۲ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۱:۰۱
سرپرست اداره‌کل ارشاد استان مرکزی:

طرح‌های قرآنی برای اجرا منتظر تأمین اعتبار دولتی نباشند

حسین محمودی‌فر ضرورت شناسایی ظرفیت‌های استان مرکزی جهت برگزاری برنامه‌های مهم قرآنی را خواستار شد و گفت: برای انجام کارهای فاخر قرآنی نباید منتظر بودجه‌های دولتی بود.

حسین محمودی‌فر، سرپرست اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان مرکزیبه گزارش ایکنا از استان مرکزی، حسین محمودی‌فر، سرپرست اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان مرکزی، 21 شهریورماه در نشست اعضای اتحادیه مؤسسات و تشکل‌های قرآن و عترت این استان که در سالن جلسات این اداره‌کل برگزار شد، ضرورت توجه به ابعاد مختلف مبانی قرآن در استان به‌ویژه شهرستان‌ها را مورد تأکید قرار داد و گفت: مبحث قرآن و پرداختن به این مصحف شریف یکی از اولویت‌هاست و فعالیت در این بخش مایه مباهات است و باید گام‌های اساسی برداشت، چراکه انجام کارهای اثرگذار و ماندگار در سایه اتحاد و انسجام محقق خواهد شد.

وی با بیان اینکه بخش مردمی فعالیت‌های قرآنی در استان مرکزی قوی عمل کرده و در مقابل دستگاه‌ها در این بخش اقدام چشمگیری نداشته‌اند، ادامه داد: رونق فعالیت‌های قرآنی نباید تحت‌الشعاع برخی مسائل قرار گیرد، چراکه همه ما شاگرد مکتب قرآن هستیم و باید بهتر از قبل در این مسیر گام برداریم. فعالان قرآنی استان دغدغه‌مند بوده و از ظرفیت خوبی برخوردارند.

محمودی‌فر از بازگشت حکم قرآنی رئیس اداره قرآن و عترت اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان مرکزی خبر داد و افزود: پس از حضور در اداره‌کل از آقای حاج‌علی بیگی تقاضا کردم بار دیگر در سمت قرآنی خود قرار گرفته و امور را با جدیت پیش برند. کارهای داخلی انجام شده و منتظر حکم هستیم.

وی توجه و عملیاتی کردن منویات مقام معظم رهبری در حوزه‌های فرهنگی و قرآنی را متذکر شد و ادامه داد: رهنمودهای ایشان در تمامی موارد راهگشاست و با وجود مشکلات اعتباری باید حوزه قرآن را با قدرت پیش برد. امسال در حوزه کاهش آسیب‌های اجتماعی اعتباری خوبی در نظر گرفته شده بود، اما متأسفانه هدایت خوبی در این حوزه صورت نگرفت.

استقبال کمرنگ خانواده‌ها از کلاس‌های قرآنی

این مقام مسئول با بیان اینکه احساس نیاز برای آموزش قرآن در جامعه باید گسترش پیدا کند، اضافه کرد: برای ایجاد احساس نیاز نوجوانان و خانواده آنان برای آموزش قرآن باید راهکارهای عملیاتی ارائه داد، چراکه خانواده‌ها از کلاس زبان‌های خارجه، موسیقی، ورزش و... با مبالغ گزاف استقبال می‌کنند، اما از کلاس‌های قرآن با مبالغ پایین گاه هم رایگان استقبال نمی‌کنند یا این استقبال کمرنگ است.

محمودی‌فر ضرورت فرهنگ‌سازی برای آموزش قرآن را مورد تأکید قرار داد و گفت: برای سرمایه‌گذاری در حوزه قرآن باید از مدارس شروع کنیم. سن دانش‌آموزی به‌ویژه مقطع ابتدایی بهترین زمان برای ورود افراد در این مسیر است و ما مکلف هستیم و هر یک از ما و مجموعه اتحادیه باید هم‌فکری کنند که برای گرایش جامعه هدف به قرآن باید چه اقداماتی انجام داد.

وی با تأکید بر اینکه در حد توان از طرح‌های قرآنی حمایت خواهیم کرد، تصریح کرد: بهترین کار در حوزه قرآن تجلیل و بها دادن به مادران و فرزندان قرآنی آنان است. اجرای طرح تکریم از مادران حافظ کل و مادرانی که فرزندان حافظ کل دارند چندین دوره در ساوه برگزار شد و همین برنامه باعث شد تا مادران بیشتری برای حفظ اقدام کرده یا فرزندان خود را در این مسیر هدایت کنند.

محمودی‌فر با اشاره به برگزاری جلسه با آموزش و پرورش جهت ورود مؤسسات به مدارس ادامه داد: بدون شک اگر اعتباری برای استان در نظر گرفته شود، مباحث قرآنی اولویت دارد. به نظر بنده ارتباط جامعه قرآنی با آموزش و پرورش باید نزدیک‌تر باشد تا بتوان کودکان خردسال و دانش‌آموزان به‌ویژه دانش‌آموزان مقطع ابتدایی را بهتر در مسیر قرآن هدایت کرد. فعالیت جهت ایجاد انگیزه باید به‌گونه‌ای رقم بخورد که آموزش این مصحف شریف در سبد خانواده جایگاه ویژه داشته باشد.

ضرورت تشکیل اتاق فکر قرآنی

سرپرست اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان مرکزی به تشکیل اتاق فکر با حضور اعضای اتحادیه و صاحب‌نظران اشاره و تشریح کرد: برای تشکیل اتاق فکر قرآنی اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان مرکزی از تمام ظرفیت و توان خود استفاده خواهد کرد و اگر بتوان با شورای اسلامی شهر اراک جلسه‌ای برای تقدیر از مادران قرآنی برگزار کرد می‌توان به نتایج قابل قبولی دست یافت.  

محمودی‌فر ضرورت شناسایی ظرفیت‌های استان جهت برگزاری برنامه‌های مهم قرآنی را خواستار شد و افزود: برای انجام کارهای فاخر قرآنی نباید منتظر بودجه‌های دولتی بود. برای تأمین اعتبار می‌توان از ظرفیت‌های موجود در استان استفاده کرد. اگر مدیران صنایع به‌درستی توجیه شده و بدانند خروجی کار به چه میزان اثرگذارست قطعاً ورود خواهند داشت.

ظرفیت قرآنی روستاها مورد توجه باشد

علیرضا حاج‌علی‌بیگی، رئیس اداره قرآن و عترت اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان مرکزی با بیان اینکه این جلسه فقط برای آشنایی بیشتر بوده و جلسات آینده باید کاری و با در نظر گرفتن وقت بیشتری برگزار شود، تصریح کرد: برای شش ماهه دوم سال جاری باید طرح و برنامه‌ها ابلاغ شود تا به چند طرح نهایی برای اجرا تا پایان سال برسیم.

وی با ابراز نارضایتی از اینکه ظرفیت قرآنی روستاها مغفول مانده است، به برگزاری آخرین برنامه قرآنی ویژه روستاییان در سال 85 - 86 تحت عنوان «چهره‌های ماندگار قرآنی» اشاره کرد و گفت: این برنامه برای تعدادی از روستاهای اراک برگزار شد، چراکه در برخی روستاها افرادی با پیشینه بیش از نیم قرن در این حوزه فعالیت دارند و برگزاری این برنامه‌ها می‌تواند بسیار مورد توجه باشد.

حاج‌علی‌بیگی با اشاره به اجرای طرح «جام حافظان» بیان کرد: اتحادیه مؤسسات و تشکل‌های قرآنی استان اگر طرح و برنامه‌ای دارد در قالب فرم‌های در نظر گرفته شد اطلاع‌رسانی کند.

انتهای پیام
captcha