فراهم‌سازی زمینه اشتغال دانشجویان علوم قرآنی با حمایت شرکت‌های دانش‌بنیان
کد خبر: 4171966
تاریخ انتشار : ۰۹ مهر ۱۴۰۲ - ۰۸:۴۸
در گفت‌وگو با ایکنا مطرح شد

فراهم‌سازی زمینه اشتغال دانشجویان علوم قرآنی با حمایت شرکت‌های دانش‌بنیان

مدیرعامل واحد فناور مؤسسه قرآن و عترت رصدگر عمق آسمان گفت: طرح دستیار فناوری، طرحی است که در آن شرکت‌های فناور و دانش‌بنیان میزبان دانشجویان مقاطع تحصیلی مختلف(به‌ویژه دانشجویان علوم قرآنی) به‌عنوان مهارت‌آموز هستند و پارک‌های علم و فناروی نیز از واحدهای فناوری که دانشجویان را به‌کار بگیرند، حمایت می‌کنند.

مهدی پیوندزنی مدیرعامل واحد فناور رصدگر عمق آسمانمهدی پیوندزنی، مدیرعامل واحد فناور مؤسسه قرآن و عترت رصدگر عمق آسمان در گفت‌وگو با ایکنا از قم بیان کرد: طرح دستیار فناوری، طرحی است که در آن شرکت‌های فناور و دانش‌بنیان میزبان دانشجویان مقاطع تحصیلی مختلف به‌عنوان مهارت‌آموز هستند و پارک‌های علم و فناروی نیز از واحدهای فناوری که دانشجویان را به‌کار بگیرند، حمایت می‌کنند.

وی افزود: این طرح از طرف وزارت علوم برای توانمندسازی فارغ‌التحصیلان دانشگاهی درنظر گرفته شده است، زیرا متأسفانه شاهد آن هستیم که فارغ‌التحصیلان دانشگاهی بعد از اتمام دوره تحصیل، حتی در رشته تخصصی خود نیز توانمندی اجرایی بالایی ندارند و از طرفی شرکت‌های خصوصی هم مایل به استخدام این افراد نیستند، زیرا در این صورت هزینه‌هایی که باید نهادهای دولتی برای آموزش و توانمندی دانشجویان پرداخت کنند، آنها باید این هزینه‌ها را متحمل شوند.

مدیرعامل واحد فناور مؤسسه قرآن و عترت رصدگر عمق آسمان بیان کرد: در این طرح تا شش ماه حقوق و تا یک سال حق بیمه دانشجویان از سمت وزارت علوم پرداخت می‌شود و شرکت‌ها صرفاً وظیفه آموزش این دانشجویان را برعهده دارند و در کنار ارائه آموزش می‌توانند از دانشجویان برای پیشبرد امور خود بهره ببرند و همچنین از مزایایی که وزارت علوم برای این واحدها درنظر گرفته است، استفاده کنند.

پیوندزنی با بیان اینکه این طرح از دو سال پیش از سوی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری ابلاغ شده است، گفت: تمام دانشجویانی که در سال آخر تحصیل هستند و یا تا دو ترم آینده فارغ‌التحصیل می‌شوند، می‌توانند در این طرح ثبت‌نام و رشته و رزومه خود را بارگذاری کنند، در طرف مقابل شرکت‌های فناور با مشاهده اطلاعات افراد در سامانه، می‌توانند افراد را برای همکاری انتخاب کنند.

وی بیان کرد: اهداف طرح دستیار فناوری شامل افزايش مهارت‌ها و استعدادهای دانشجويان، ارتقا توان پاسخگويی دانشگاه به نيازهای جامعه، تقويت واحدهای فناور با تأمين نيروی انساني متخصص، توسعه همكاری متقابل پارك علم و فناوری و دانشگاه و جهت دادن به برنامه تحقيق و توسعه واحدهای فناور است.

پیوندزنی گفت: این طرح در تمام مقاطع کاردانی، کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری و در تمام رشته‌ها انجام می‌شود؛ اما متأسفانه دانشگاه‌ها در خصوص اطلاع‌رسانی موضوع کوتاهی کرده و این طرح را به دانشجویان معرفی نمی‌کنند، به همین دلیل استقبال نیز از طرح کم بوده است.

مدیرعامل واحد فناور مؤسسه قرآن و عترت رصدگر عمق آسمان با اشاره به آمار بالای بیکاران در رشته‌های علوم قرآنی تصریح کرد: این طرح می‌تواند در زمینه فعالیت‌های قرآنی برای دانشجویان علوم انسانی و قرآنی و شرکت‌هایی که در این زمینه فعالیت می‌کنند، بسیار مفید واقع شود.

وی با بیان اینکه دانشجویان رشته‌های قرآنی در این سامانه ثبت‌نام نکرده و فعال نیستند، ادامه داد: این طرح‌‎ها به دانشجویان قرآنی کمک می‌کند با استفاده از علومی که فرا گرفته‌اند، در حوزه‌های مختلف اعم از تولید محتوا، برنامه‌نویسی و امور گرافیکی و سایر زمینه‌ها فعالیت کنند.

پیوندزنی با اشاره به فعالیت مؤسسه رصدگر عمق آسمان در حوزه تولید محتوا و آموزش دانش‌آموزان تصریح کرد: این مؤسسه قرآن و عترت آمادگی دارد در راستای این طرح، دانشجویان علوم قرآن و حدیث را جذب کرده و اصول پایه‌ای تولید محتوا را به آنان آموزش دهد.

مدیرعامل واحد فناور مؤسسه قرآن و عترت رصدگر عمق آسمان با بیان اینکه ما در جامعه هنوز متوجه این مسئله نیستیم که دانشجوی علوم قرآن و حدیث نیاز به بازار کار دارد، ادامه داد: پارسال در راستای طرح دستیار فناوری، مؤسسه رصدگر عمق آسمان چهار دانشجو را جذب کرد که هیچ کدام از آنها دانشجوی رشته‌های علوم قرآن و حدیث نبودند، اما دو نفر از آنها بعد از اتمام زمان آموزش به استخدام مؤسسه درآمدند.

وی با بیان اینکه ما باید به سمت دانشگاه‌های کارآفرین برویم، گفت: دانشگاه‌ها در دنیا، به سمت نوآفرینی و ثروت‌آفرینی رفته‌اند و ما نیز امیدواریم دانشجویان کشورمان بتوانند با یادگرفتن کار و کارآفرینی، زمینه اشتغال سایر دانشجویان را فراهم و به ایجاد اشتغال فراوان در کشور کمک کنند.

انتهای پیام
captcha