سبک و سیره امام رضا(ع) در حل مسائل روز راهگشا است
کد خبر: 4176386
تاریخ انتشار : ۲۷ مهر ۱۴۰۲ - ۰۷:۲۷
سعیدی‌زاده:

سبک و سیره امام رضا(ع) در حل مسائل روز راهگشا است

رئیس بنیاد بین‌المللی امام رضا(ع) با بیان اینکه نحوه امامت ایشان در گذر زمان در ابعاد زندگی بشر باید جاری و ساری باشد، اظهار کرد: از سیره و منش سبک زندگی امام رضا(ع) برای حل مسائل روز و تمدن اسلامی بهره‌گیری می‌کنیم؛ زیرا سیره این امام همام برای تمام امت اسلامی راهگشاست.

مرتضی سعیدی زاده، رئیس بنیاد امام رضا

به گزارش ایکنا از استان مرکزی، مرتضی سعیدی‌زاده، رئیس بنیاد بین‌المللی امام رضا(ع)، عصر چهارشنبه، 26 مهر، در مراسم اختتامیه بیستمین همایش بین‌المللی امام رضا(ع) که در فرهنگسرای شهر اراک برگزار شد، با اشاره به اتفاقات اخیر در غزه، بیان کرد: رژیم صهیونیستی از 15 مهر سال‌جاری به شدت در سراشیبی سقوط قرار دارد. تا قبل از این اتفاق اضمحلال اسرائیل در 25 سال آینده متصور می‌شد، اما با شجاعت گروه حماس و جوانان غزه به زودی پیروزی جبهه مقاومت را جشن گرفته و فلسطین به حق خود خواهد رسید.

وی با طرح این پرسش که معارف اهل‌بیت(ع) به ویژه امام رضا(ع) را چگونه می‌بینیم و روایت می‌کنیم؟ اظهار کرد: امام رضا در سال 203 (ه.ق) به شهادت رسید و در 20 سال از عمر بابرکتشان امامت مردم را برعهده داشتند و از این مدت نیز 5 سال بیش از هر زمان دیگری توانستند اثرگذار باشند. اتفاقات در این بازه زمانی در واقع همان هجرت تمدنی و تاریخ‌ساز بود.

سعیدی‌زاده اضافه کرد: اگر امام رضا(ع) را در گوشه‌ای از تاریخ به عنوان اسطوره و شخصیت برجسته بینیم شایسته نیست؛ چراکه نحوه امامت ایشان در گذر زمان در ابعاد زندگی بشر باید جاری و ساری باشد. آن حضرت را در گوشه‌ای از تاریخ صدر اسلام محصور نمی‌کنیم و از سیره و منش سبک زندگی ایشان برای حل مسائل اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و تمدن اسلامی بهره‌گیری می‌کنیم؛ زیرا سیره این امام همام برای تمام ابعاد زندگی امت اسلامی راهگشاست.

محصور کردن امام رضا(ع) با نگاه عاطفی ظلم به ایشان است

وی به سه مرحله مهم خودسازی، جامعه‌سازی و تمدن‌سازی در بیانیه گام دوم انقلاب اشاره و ضرورت توجه به مفاد این بیانیه را مورد تأکید قرار داد و افزود: در حوزه جامعه‌سازی و تمدن‌سازی با رویکرد امت اسلامی پیش رفته و از گنجینه انسان کامل استفاده خواهیم کرد. خاستگاه ما از معارف، سیره، شخصیت و سبک زندگی رضوی و اسلامی این است که بتوانیم مسائل جامعه امروز را حل و فصل کرده و تمدن اسلامی ایجاد کنیم. محصور کردن امام رضا(ع) فقط با نگاه عاطفی ظلم به ایشان است؛ چراکه جامعه ما نیازمند معنویت و اخلاق به معنای خیرخواهی، گذشت، تواضع، شجاعت و ... است و این ویژگی‌ها منبع فیض برای رسیدن به ساحل امنیت است که در سیره رضوی یافت می‌شود.

سعیدی‌زاده با تأکید براینکه جهان نیازمند و تشنه نام توحیدی، معنویت و سبک زندگی اسلامی است و سیره رضوی می‌تواند این شاخصه‌ها را در جهان و بین ادیان توحیدی گسترش دهد، اظهار کرد: باید بتوانیم از دل تاریخ معارف اهل‌بیت(ع) را برای نجات بشریت استخراج و توسعه دهیم. بدون تردید با بهره‌گیری و توسعه فرهنگ رضوی در جهان اسلام تعداد محبان خاندان نبوی وسعت یافته و شبکه قوی دینی تشکیل خواهد شد.

وی ادامه داد: امام رضا (ع) شرط احیای این امر را سخن گفتن با زبان فطرت بیان فرمودند. ضروری است تا معارف و زیبایی‌های اهل‌بیت را با بهترین شیوه ارائه دهیم. زبان فطرت زبان حریت است و با استفاده از این زبان می‌توان معارف دینی را تبیین کرد.

رئیس بنیاد بین‌المللی امام رضا(ع) در پایان با اشاره به این مطلب که در بنیاد امام رضا تبیین و ترویج سبک و سیره رضوی در ابعاد مختلف و به معنای اخص در هنر و رسانه در دستور کار قرار دارد، اظهار کرد: برای اثرگذاری بیشتر باید جریان معارفی و هنری در کنار هم قرار گیرند. محتوای هنری ما عمدتا در حوزه معارف و بن‌مایه‌های معرفتی است و از ظرفیت همایش امام رضا(ع) می‌توان در راستای جریان‌سازی فرهنگی و هنری استفاده کرد. تحقق تمام اهداف مستلزم هم‌افزایی بین‌دستگاهی است.

انتهای پیام
captcha