اسلام، حصار محکم فراهم‌سازی حیات طیبه است
کد خبر: 4176706
تاریخ انتشار : ۲۹ مهر ۱۴۰۲ - ۰۹:۴۵
حکمرانی و حیات طیبه از منظر رهبر معظم انقلاب/ 2

اسلام، حصار محکم فراهم‌سازی حیات طیبه است

حصار محکم و سنگر بزرگی که می‌توانیم در آن قرار بگیریم و از حیثیت و شخصیت و هویت خویش دفاع کنیم و برای خود حیات طیبه فراهم آوریم، اسلام است و رهبر معظم انقلاب نیز می‌فرماید: «زندگی و حیات طیبه‌ اسلامی، یعنی سعادت دنیا و عقبی و رفاه مادی و تعالی معنوی.»

حجت‌الاسلام محمد سحرخوان، عضو هیئت علمی پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآنحجت‌الاسلام والمسلمین محمد سحرخوان، عضو هیئت علمی پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن در یادداشتی که در اختیار ایکنای قم قرار داده است، نوشت: درست است که دشمنی قدرت‌های عالم با ما، به خاطر اعتقادات اسلامی ماست، اما حصار محکم و سنگر بزرگی که می‌توانیم در آن قرار بگیریم و از حیثیت و شخصیت و هویت خویش دفاع کنیم و برای خود حیات طیبه فراهم آوریم، همین اسلام است؛ مقام معظم رهبری درباره اسلام و حیات طیبه می‌فرماید: «زندگی و حیات طیبه‌ اسلامی، یعنی سعادت دنیا و عقبی و رفاه مادی و تعالی معنوی» و نیز می‌فرمایند: اسلام فقط یک اعتقاد نیست؛ اسلام زندگى طیبه‌ انسان‌هاست.»

همچنین ایشان می‌فرماید: «اسلام مردم خود را خوشبخت و سعادتمند می‌خواهد. این سعادت فقط با پول به‌دست نمی‌آید؛ فقط با ذکر و عبادت هم به‌دست نمی‌آید. حیات طیبه‌ اسلامی، زندگی‌ است که در آن، راه رسیدن به معنویت و اهداف و سرمنزل‌های نهایی این راه، از زندگی دنیایی مردم عبور می‌کند. اسلام دنیای مردم را آباد می‌کند؛ منتها آبادی دنیا هدف نهایی نیست. هدف نهایی عبارت است از اینکه انسان‌ها در زندگی دنیوی از معیشت شایسته و مناسب، آسودگی و امنیت‌ خاطر و آزادی فکر و اندیشه برخوردار باشند و از این طریق به سمت تعالی و فتوح معنوی حرکت کنند؛ حیات طیبه‌ اسلامی شامل دنیا و آخرت است.»


بیشتر بخوانید:


رهبر معظم انقلاب همچنین می‌فرماید: «به خاطر داشته باشید که اهداف مشخص ما در اسلام خلاصه می‌شود. اسلام فقط یک اعتقاد نیست، اسلام زندگی طیبه‌ انسان‌هاست. وقتی از حیات و نظام اسلامی صحبت می‌کنیم، منظور ما نظام و حیات طیبه‌ای است که همه‌ خیرات مورد علاقه‌ انسان در آن وجود دارد؛ هم رفاه مادی و امنیت اجتماعی و روحی تأمین می‌شود و هم صفای معنوی و دانش و بینش و تحقیق و تعبد و خلوص و توجه به خدا مشاهده می‌شود. اسلام این مواهب را به ما می‌دهد. اسلام نشان داده است که می‌تواند از مردمی که به او اعتقاد دارند و براساس تعالیم او زندگی می‌کنند، دفاع کند.»

ایشان در بیان دیگری درباره جامعه اسلامی می‌فرماید: «اسلام می‌خواهد هم ماده و هم معنا، هم پول و رفاه، هم ایمان و معنویت، هم پیشرفت اقتصادی و هم شکوفایی اخلاقی و معنوی در جامعه باشد و این حیات طیبه اسلام است.»

قرآن حیات طیبه را به ما وعده داده است: «فلنحیینّه حیاة طیّبة»؛ حیات طیبه یعنی چه؟ زندگی پاکیزه یعنی چه؟ یعنی زندگی‌ای که در آن، هم روح انسان، هم جسم انسان، هم دنیای انسان، هم آخرت انسان تأمین است؛ زندگی فردی در آن تأمین است، آرامش روحی در آن هست، سکینه و اطمینان در آن هست، آسایش جسمانی در آن وجود دارد. فواید اجتماعی، سعادت اجتماعی، عزت اجتماعی، استقلال و آزادی عمومی هم در آن تأمین است. قرآن این‌ها را به ما وعده داده است. وقتی قرآن می‌گوید: «فلنحیینّه حیاة طیّبة»، یعنی همه‌ اینها؛ یعنی آن زندگی که در آن عزت هست، امنیت هست، رفاه هست، استقلال هست، علم هست، پیشرفت هست، اخلاق هست، حلم هست، گذشت هست. ما با این‌ها فاصله داریم و باید به این‌ها برسیم.

رهبر معظم انقلاب یکی از اهداف انبیا را ایجاد حیات طیبه می‌داند و می‌فرماید: «این حیات طیبه یعنی چه؟ حیات طیبه به معنای رشد و شکوفایی عقل بشر و علم بشر از سویی و آرامش روحی بشر، آسایش مادی بشر، امنیت محیط زندگی بشر و رفاه بشر و شادکامی بشر و بالاتر از همه‌ی این‌ها تکامل معنوی و عروج روحی انسان است؛ حیات طیبه یعنی اینها. این‌ها اهداف بعثت پیامبران است. البته در اینجا مورد بحث غالباً پیامبران بزرگ الهی هستند، لکن پیامبران دیگری هم بودند که به معنای مبلغِ این حقایق به نقاط مختلف عالم گسیل می‌شدند؛ دعوت پیغمبر و همه‌ی پیغمبران به حیات است؛ چه جور حیاتی؟ طبعاً حیات طیبه؛ ایشان حیات طیبه را محور اصلی دعوت پیغمبران و روحانیت می‌داند و می‌فرماید: مجموعه‌ی روحانیت که شما‌ها جوان‌های روحانی جزو بخش پُرشور و تأثیرگذارِ در حرکت روحانیت هستی، کارش ادامه‌ کار انبیا است؛ با این دید باید کار روحانیت را نگاه کرد. درسی که شما می‌خوانید، برنامه‌ای که برای آینده‌تان می‌ریزید، با این نگاه باشد؛ شما دنباله‌روی کار انبیا هستید.»

حرکت انبیا، حرکت برای توحید است، اصلاً اساس کار دعوت انبیا، دعوت به توحید است، انبیا یک شکل جدید و یک هندسه‌ جدید را برای شیوه‌ زندگی بشر ارائه کردند. آن شیوه‌ زندگی، همان حیات طیبه است؛ فراتر از این حیات ظاهری یک چیزی وجود دارد که به آن گفته می‌شود حیات طیبه، آن چیست؟ آن همین زندگی است درحالی‌که با ایمان باشد. زندگی به آب و به هوا و به خوراک و به علم و به فناوری و به همه‌ چیز احتیاج دارد؛ زندگی به همه‌ این‌ها احتیاج دارد، منتها اگر چنانچه بدون ایمان شد، این مرده است و این را قرآن حیات نمی‌داند؛ حیات آن‌ وقتی است که این مجموعه‌ تحرکات زندگی و عوامل زندگی با ایمان همراه شود و نور پیدا کند؛ مثل محیط ظلمانی است که در آن نوری تابانده می‌شود.

همچنین ایشان درباره هدف از مبارزات می‌فرماید: «همه‌ این مبارزاتى که ملت ایران به رهبرى امام بزرگوار انجام داد تا انقلاب به پیروزى رسید و همه‌ تلاش‌هایى که بعد از پیروزى انقلاب در این کشور انجام شد، تشکیل حیات طیبه‌ اسلامى بود؛ تلاش همه‌ دلسوزان بشر و راهنمایان بزرگ انسان در طول تاریخ انبیاى عظام و اولیا و مجاهدان فی‌سبیل‌ا‌لله‌ این بوده است که این حیات طیبه را براى بشر به وجود بیاورند و سعى همه‌ دشمنان انسان، شیاطین و طواغیت این بوده است که بشر را از این حیات طیبه دور کنند.»

انتهای پیام
captcha