مؤسسات قرآنی به‌دنبال حمایت‌های بلاعوض یا پول‌پاشی نیستند
کد خبر: 4178435
تاریخ انتشار : ۰۷ آبان ۱۴۰۲ - ۱۰:۳۹

مؤسسات قرآنی به‌دنبال حمایت‌های بلاعوض یا پول‌پاشی نیستند

مدیرعامل اتحادیه مؤسسات قرآن و عترت گیلان با بیان اینکه مؤسسات قرآنی استان از دوره کرونا با ورشکستگی اقتصادی مواجه شدند، گفت: مؤسسات قرآنی به‌دنبال حمایت‌های بلاعوض یا پول‌پاشی نیستند بلکه مؤسسات، تشکل‌های حرفه‌ای هستند که آمادگی دارند خدمات قرآنی تخصصی ارائه دهند.

امیرحجت مرادی مدیرعامل اتحادیه موسسات قرآنی گیلان

امیرحجت مرادی، مدیرعامل اتحادیه مؤسسات و تشکل‌های قرآن و عترت گیلان در گفت‌وگو با ایکنا، در خصوص حمایت مالی از مؤسسات قرآنی استان اظهار کرد: متأسفانه مؤسسات قرآنی از دوره کرونا مانند سایر بخش‌ها با آسیب جدی مواجه شدند، اما مؤسسات قرآنی در بخش فرهنگی در حال فعالیت هستند و امتیاز حمایت مالی و تسهیلاتی ندارند عموماً غیرتجاری محسوب می‌شوند، لذا بر این اساس با چالش جدی مواجه شدند که نیاز به پشتیبانی دارند.

وی با بیان اینکه مؤسسات قرآنی استان به معنای واقعی از دوره کرونا با ورشکستگی اقتصادی مواجه شدند، افزود: همه مؤسسات قرآنی و خصوصاً مؤسسات فعال‌تر که عموماً از مکان استیجاری هم برخوردار بودند، با وجود پرسنل و هزینه‌های جاری با آسیب‌های بیشتری در جهت تأمین هزینه‌ها مواجه شدند. در دوران کرونا یارانه‌ و تسهیلاتی به مؤسسات قرآنی تعلق نگرفت و با اینکه از شرایط بحرانی کرونا خارج شدیم اما کماکان این وضعیت ادامه دارد و اقتصاد مؤسسات قرآنی بهبود نیافته است.

مرادی با تأکید بر اینکه می‌طلبد مدیران استان برای کمک و حمایت از مؤسسات قرآنی چاره‌ای بیاندیشند، گفت: می‌توان با حمایت‌هایی نظیر تخصیص تسهیلات حمایتی با بازپرداخت طولانی مدت، واگذاری طرح‌ها و برنامه‌ها به صورت عملی، اعتباربخشی به مدارک صادره مؤسسات قرآنی را رونق بخشید.

طرح‌ها به مؤسسات قرآنی سپرده شوند

وی افزود: اگر دستگاه‌ها اعتبارات، طرح‌ها و برنامه‌ها را مستقیماً اجرا کنند، هم خلاف قانون است و هم با سیاست مردمی‌سازی و واگذاری امور به مردم مغایرت دارد، لذا باید به مؤسسات قرآنی واگذار کنند تا به نوعی حمایت برنامه‌ای و اصولی هم از مؤسسات قرآنی صورت ‌گیرد، یکی از مصوبات شورای فرهنگ عمومی استان که در سند قرآنی استان هم به آن اشاره شده عدم تصدی‌گری مؤسسات و واگذاری فعالیت‌ها به بخش مردمی است.

مدیرعامل اتحادیه مؤسسات قرآنی گیلان بیان کرد: مؤسسات قرآنی به‌دنبال حمایت‌های بلاعوض یا پول‌پاشی نیستند بلکه مؤسسات تشکل‌های حرفه‌ای هستند که آمادگی دارند خدمات قرآنی تخصصی ارائه دهند؛ دستگاه‌ها با واگذاری اجرای طرح‌ها و برنامه‌ها به مؤسسات قرآنی کمک می‌کنند تا آنها بتوانند روی پای خود بایستند و با یک حمایت اصولی، منطقی و هدفمند، فعالیت‌های قرآنی و فرهنگی خود را توسعه دهند و مسائل مالی و اقتصادی آنها هم برطرف شود که منطبق بر قانون و ضوابط است.

مرادی با اشاره به اینکه اگر دستگاه‌ها خود به صورت موازی و مستقیم به اجرای برنامه‌های قرآنی بپردازند، تبدیل به رقبای مؤسسات قرآنی می‌شوند، اظهار کرد: اکنون بسیاری از دستگاه‌های ذیربط یا به نوعی درگیر با فعالیت‌های قرآنی، خود رقبای اصلی مؤسسات قرآنی در اجرای طرح‌ها و برنامه‌ها هستند و این مغایرت قانونی با سیاست‌های کلی، اصل مردمی‌سازی به عنوان رویکرد دولت مردمی و قوانین و مقررات دارد و به مشکلات مؤسسات دامن می‌زند.

انتهای پیام
captcha