کد خبر: 4181830
تاریخ انتشار : ۲۳ آبان ۱۴۰۲ - ۱۵:۲۲

«تجربه‌های کودکی در محیط رسانه‌ای آنلاین» منتشر شد

کتاب «تجربه‌های کودکی در محیط رسانه‌ای آنلاین» با ترجمه سیدمیلاد موسیوی حق‌شناس و احسان شاه‌قاسمی برای نخستین بار از سوی دفتر مطالعات منتشر شده است.

«تجربه‌های کودکی در محیط رسانه‌ای آنلاین» منتشر شدبه گزارش ایکنا به نقل از روابط‌ عمومی دفتر مطالعات و برنامه‌ریزی رسانه‌ها، کتاب «تجربه‌های کودکی در محیط رسانه‌ای آنلاین» شامل تعدادی از مقالات برجسته‌ترین پژوهش‌های انجام شده در حوزه اینترنت و کودک است که به همت سیدمیلاد موسوی حق‌شناس و احسان شاه‌قاسمی ترجمه و در دسترس پژوهشگران ایرانی قرار گرفته است تا با جدیدترین یافته‌های علمی در حوزه اینترنت و کودک آشنا شوند.

امروزه رشد روزافزون دسترسی به اینترنت همه ابعاد زندگی بشر را تحت تأثیر قرار داده و به صورت یک عامل مؤثر در دگرگونی نگرش‌ها و رفتار‌ها عمل می‌کند. اینترنت باوجود فرصت‌ها و امکاناتی که در اختیار بشر قرار داده است، چالش‌های جدیدی را در جوامع ایجاد کرده که نمی‌توان از تأثیرات و پیامد‌های منفی و مخرب آن به ویژه در نسل کودک و نوجوان غافل ماند؛ از این رو والدین با معضلات پیچیده و دوگانه‌ای روبه‌رو هستند و در جست‌و‌جوی راهی هستند تا فرزندانشان را از قرار گرفتن در معرض محتوای ناسالم و اختلالات ناشی از اعتیاد به اینترنت محافظت کنند. با این حال کارشناسان فضای مجازی همواره تلاش کرده‌اند، ضمن هشدار به والدین، توصیه‌هایی را در رابطه با استفاده صحیح از فضای مجازی و اینترنت و نحوه برخورد با کودکان متأثر از فضای مجازی ارائه دهند.

پژوهش‌هایی که در این زمینه انجام شده است، نشان می‌دهد که چگونه تغییرات فناورانه و فضای مجازی موجب تغییر شکل محیط رسانه‌ای کودکان شده است. هدف از این بررسی‌ها که توسط کشور‌های مختلف و پیشگام در عرصه فضای مجازی انجام شده، شناخت عوامل خطر و جلوگیری از آسیب‌هایی است که تجربه آنلاین کودکان را شکل می‌دهد.

بنابر این آگاهی از نتایج این تحقیقات می‌تواند در توسعه ادبیات ارتباطات دیجیتال کودک و همین‌طور به وجود آمدن درکی علمی و منطقی از مقوله اینترنت و کودکان مؤثر باشد. گرچه پژوهشگران ایرانی پژوهش‌های خوبی روی این حوزه انجام داده‌اند، اما در آن حد که باید نیست.

در این کتاب 13 مقاله از بخش‌ها و کشور‌های مختلف جهان گردآوری و ترجمه شده که هر یک از آن‌ها از زوایای مختلف به مقوله اینترنت و تجربیات کودکان، و اثرات منفی آن می‌پردازد.  

کتاب «تجربه‌های کودکی در محیط رسانه‌ای آنلاین» در قطع رقعی، با شمارگان ۳۰۰ نسخه، در ۴۲۰ صفحه و قیمت ۲۳۰ هزار تومان برای نخستین بار از سوی دفتر مطالعات منتشر و به بازار عرضه شده است.

انتهای پیام
captcha