گسترش فضای قرآنی در دانشگاه‌ها از رسالت‌های وزارت علوم است
کد خبر: 4181906
تاریخ انتشار : ۲۴ آبان ۱۴۰۲ - ۰۶:۵۲

گسترش فضای قرآنی در دانشگاه‌ها از رسالت‌های وزارت علوم است

معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم با بیان اینکه یکی از رسالت‌های مهم وزارت علوم و در مجموعه دانشگاه‌ها، تکثیر فضای قرآنی و افزایش انس با قرآن است، گفت: امروز در حوزه نگاه بین‌رشته‌ای و کاربردی به قرآن و استخراج معادن علم از دل قرآن بسیار عقب هستیم.

غلامحسین کلانتری معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علومبه گزارش ایکنا از کرمان، غلامحسین کلانتری، معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، شامگاه، ۲۳ آبان‌ماه در آیین اختتامیه بیست‌و‌یکمین جشنواره «پایان‌نامه‌های دینی و قرآنی» کشور در دانشگاه ولی‌عصر(عج) رفسنجان ضمن محکومیت جنایات اسرائیل در غزه، گفت: نظام‌هایی که داعیه انسانیت و بشریت داشتند امروز در مقابل این تجاوزات نه تنها سکوت اختیار کردند بلکه از آن حمایت نیز می‌کنند.

وی با بیان اینکه رژیم صهیونیستی از ابتدا جعلی بود و امروز به پادگان نظامی تبدیل شده که از هرگونه تجاوزی دریغ نمی‌کند، افزود: در مقابل سکوت مجامع بین‌المللی و کشورهای غربی در مورد جنایات این رژیم کودک‌کش، ما به رسالت خود عمل می‌کنیم و امروز شاهد بیداری عظیمی در میان امت‌ها هستیم و نه تنها محور مقاومت و ملت‌های مسلمان بلکه در غرب نیز به حمایت از مردم مظلوم فلسطین و غزه می‌پردازند و این ایستادگی در برابر ظلم از برکات انقلاب اسلامی است.

کلانتری تشریح جنبه‌های مختلف اقدامات امام راحل و اتکای ایشان به قدرت امت اسلامی را ضروری دانست و تصریح کرد: زمانی صحبت از جهاد تبیین می‌کنیم باید این وجوه تبیین‌گر را ارائه کنیم. جهاد تبیین تنها به جهاد نظامی، فنی و عمرانی ختم نمی‌شود چیزی که برتر از آن است، گفتمان انقلاب اسلامی و حضرت امام(ره) است.

معاون وزیر علوم در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه بشر امروز به حبل‌المتین قرآن نیاز دارد تا خود را از گرداب نسبیت و مادی‌گرایی نجات دهد، اظهار کرد: در دل جامعه غرب راه نجات، تمسک به قرآن دیده شده و بسیاری از موارد گرویدن به اسلام در غرب اتفاق می‌افتد.

کلانتری افزود: راه و مسیر هدایت قرآن است و بهترین سن برای انس با قرآن سن دانشجویی و قبل از آن است؛ زیرا شالوده فکری، احساسی و اخلاقی انسان در این دوران شکل می‌گیرد لذا استفاده از ظرفیت قرآن تأثیرات عمیقی را می‌گذارد و آینده زندگی را شکل می‌دهد. یکی از رسالت‌های مهم در معاونت فرهنگی وزارت علوم و در مجموعه دانشگاه‌ها، تکثیر فضای قرآنی و افزایش انس با قرآن چه در قالب فعالیت‌هایی مانند تلاوت، قرائت، تجوید، حفظ و چه در قالب تتبعات قرآنی مانند پایان‌نامه‌های قرآنی است.

وی با بیان اینکه قرآن چنان جهان‌شمولیتی دارد که می‌توان به موضوعات از ابعاد قرآنی پرداخت و امروز محتاج چنین نگاهی هستیم، ادامه داد: امروز در حوزه نگاه بین‌رشته‌ای و کاربردی به قرآن و استخراج معادن علم از دل قرآن بسیار عقب هستیم. توجهات، تتبعات و تذکرات قرآنی باید گفته شود. این تذکرات مورد توجه اندیشمندان غربی قرار گرفته و امیدواریم این عقب‌افتادگی را جبران کنیم.

معاون وزیر علوم در بخش دیگری از سخنان خود با قدردانی از برگزارکنندگان بیست‌و‌یکمین جشنواره پایان‌نامه‌های دینی و قرآنی کشور در رفسنجان، اظهار کرد: نگاه بین رشته‌ای و نگاه کاربردی و حل مسئله دو رویکرد اساسی این جشنواره بود و بیست‌و‌یکمین جشنواره پایان‌نامه‌های دینی و قرآنی دو محور ویژه حکمرانی و سبک زندگی را مورد توجه قرار داد.

کلانتری در پایان با اشاره به افزایش ۴ برابری ارسال اثر به بیست‌و‌یکمین جشنواره پایان‌نامه‌های دینی و قرآنی کشور، گفت: امسال علاوه بر اهدای جایزه به برگزیدگان این جشنواره، مبلغی نیز به عنوان پژوهانه به اساتید راهنمای پایان‌نامه‌ها داده خواهد شد تا تشویقی برای اساتید باشد که این مسیر را باز کنند تا دانشجویان در این موضوعات حضور جدی و پررنگ داشته باشند.

معارف قرآنی به‌صورت عملی اجرا شود

حجت‌الاسلام اصغر عسکری، امام جمعه رفسنجان نیز در این مراسم با تأکید بر اینکه پژوهشگران قرآنی باید قرآن را به صحنه عمل و اجرا درآورند، گفت: دشمنان اگرچه نتوانستند قرآن را از ما بگیرند اما تلاش کردند کاربرد قرآن را در زندگی تغییر دهند که در این حوزه موفق هم بودند.

وی با اشاره به سخنی از پیامبر(ص) مبنی بر لزوم انس با قرآن و تلاوت قرآن در خانه‌ها، افزود: قرآن باید در دانشگاه‌ها، مراکز علمی، پژوهشی و محافل مختلف به‌عنوان کتاب مطرح مورد بررسی قرار گیرد تا از اشارات قرآن بتوانیم روزنه‌های بزرگی به سوی معارف قرآنی برای خود باز کنیم.

امام جمعه رفسنجان اظهار کرد: قرآن کتاب هدایت است و هیچ موضوع مشکوک و هیچ کلمه مترادفی در قرآن وجود ندارد اما متأسفانه اين کتاب آسمانی که برهان و دلایل روشنی برای هدایت و سعادت بشر دارد، مورد غفلت قرار گرفته است.

انتهای پیام
captcha