مفهوم‌شناسی «معجزه مادری» با محوریت سیره زهرا(س)
کد خبر: 4184477
تاریخ انتشار : ۰۶ آذر ۱۴۰۲ - ۱۵:۳۳

مفهوم‌شناسی «معجزه مادری» با محوریت سیره زهرا(س)

مدیرکل تبلیغات اسلامی چهارمحال و بختیاری با تأکید بر اینکه انسجام و الفت اجتماعی پیامد معجزه مادری در تمدن ایرانی اسلامی است، گفت: جا دارد که در دهه فاطمیه کلیدواژه «معجزه مادری» در گفتمان‌های ما مورد توجه قرار گیرد، زیرا مادر باعث انسجام‌بخشی اجتماعی است و وقتی باشد، همه افراد خانواده حول محور او با هم هماهنگ و منسجم هستند.

مهدی طاهری، مدیرکل تبلیغات اسلامی استان

به گزارش ایکنا از چهارمحال‌وبختیاری، حجت‌الاسلام والمسلمین مهدی طاهری، مدیرکل تبلیغات اسلامی استان امروز ششم آذرماه در نشست خبری با اصحاب رسانه استان به‌مناسبت فرارسیدن دهه فاطمیه(س) و شهادت حضرت زهرا(س) با تسلیت این ایام و با اشاره به اینکه قرآن کریم حضرت عیسی و مادر ایشان را بر طبق آیه «وَجَعَلْنَا ابْنَ مَرْيَمَ وَأُمَّهُ آيَةً» (مؤمنون/۵۰) معجزه قرار داده است، اظهار کرد: در این آیه «مادر» بودن مریم یک اعجاز الهی دانسته شده که به تربیت پیامبر خدا انجامیده است؛ قرآن همچنین در فراز «وَأَوْحَيْنَا إِلَىٰ أُمِّ مُوسَىٰ أَنْ أَرْضِعِيهِ» از آیه هفت سوره مبارکه قصص، واژه «مادر» را بیان و نقشه راه را برای او ترسیم می‌کند که مادر موسی نیز با توکل به پروردگار کودک خود را به آب می‌سپارد تا درست در کاخی بزرگ شود که همه کودکان را می‌کشتند اما این کودک در کنار دشمنش پرورش می‌یابد و در نهایت کاخ فرعون را ویران می‌کند و بلکه پیامبر خدا می‌شود.

وی با ذکر اینکه حضرت فاطمه زهرا(س) اولین دختری است که لقب «ام ابیها» را از پدر خود که کامل‌ترین انسان عالم هستی است دریافت می‌کند، ادامه داد: حضرت علی(ع) در پاسخ به پرسش پیامبر(ص) که پرسیدند فاطمه(س) را چگونه توصیف می‌کنی از تعبیر «نعم العون» در مورد این بانو استفاده کردند و ایشان را بهترین یاور خود می‌دانستند.

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان با اشاره به اینکه فاطمه(س) دختری را تربیت کردند که «زینت پدر» بود، گفت: اگر حضرت عیسی یک معجزه است، فاطمه زهرا(س) را نیز به واسطه تربیت فرزندانی چون زینب کبری(س) و امام حسن مجتبی(ع) باید معجزه نامید. اگر مادر عیسی یک آیه و اعجاز الهی است، پس حضرت زهرا(س) نیز به واسطه پرورش امام حسین(ع) که محور و مغناطیس محبت به اهل‌بیت(ع) هستند، یک اعجاز است. 

زهرا(س)؛ اعجاز رسالت پیامبر(ص)

طاهری در تبیین مفهوم «مادری» با تأکید بر اینکه در یهود از معجزه مادری مادر حضرت موسی غفلت شده است، تصریح کرد: کافیست امروز جایگاه مادر را در تفکر یهود و در فرهنگ غرب ببینیم، تفکر غربی چون به مفهوم مادری توجه نکرده‌اند یعنی به آیه بودن و الگو بودن مادر نپرداخته‌اند لذا مفهوم مادری در چنین جامعه‌ای حیات ندارد و نشاط‌بخش نیست حال آنکه در فرهنگ ما نسبت به مفهوم مادر حس نشاط وجود دارد.

وی با بیان اینکه ما در فرهنگ اسلامی از مادر الگویی از حیا، عفت، تربیت و یاری و همراهی ارائه شده است، ادامه داد: جا دارد که در دهه فاطمیه کلیدواژه «معجزه مادری» در گفتمان‌های ما مورد توجه قرار گیرد زیرا مادر باعث انسجام‌بخشی اجتماعی است و وقتی باشد، همه افراد خانواده حول محور او با هم هماهنگ و منسجم هستند.

طاهری با تأکید بر اینکه انسجام و الفت اجتماعی پیامد معجزه مادری در تمدن ایرانی اسلامی است، توضیح داد: مادر همیشه برای ما ارزشمند است و حضرت حجت(عج) در حدیث «وَفی اِبْنَه رَسُولِ اللّهِ (صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌وسلّم) لی اُسْوَه حَسَنَه»، حضرت زهرا(س) را اسوه خودشان می‌دانند یعنی قائلند که مادر محور خانواده است همچنان که در حدیث کساء نیز به محور خانواده بودن حضرت زهرا(س) اشاره دارد. 

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان با تأکید بر اینکه مفهوم مادر بودن به عنوان معجزه و آیه الهی باید در جامعه پررنگ شود، افزود: غربی‌ها به این تلقی از مادر توجه نکرده‌اند لذا مفهوم مادری در آنجا آسیب دیده است. مادر شیرازه خانواده است که اگر نباشد، اعضای خانواده رها می‌شوند.

مادری زهرا(س)، نقطه تعالی فرهنگ اسلامی 

طاهری معجزه مادری حضرت زهرا(س) را نقطه تعالی در فرهنگ اسلامی عنوان کرد و گفت: در حوزه تمدن اسلامی، دختر و زن هر چقدر بزرگ‌تر می‌شوند، ارزشمندتر می‌گردند و این یک محور است؛ در تفکر غربی اما زن هرچقدر سنش افزایش می‌یابد، احترام و تکریمش کاهش می‌یابد زیرا در فرهنگ اسلامی آنچه سبب ارزش زن است، نقش اوست در حالی که در غرب، به شخص نگاه می‌شود و لذا زن با افزایش سن زیبایی و توانایی خود را نیز از دست می‌دهد و به تلقی غربی‌ها دیگر ارزش ندارد.

وی با بیان اینکه نگاه ارزشی به زن امروز در سایه بی‌توجهی‌ها و نفوذ فرهنگ غربی در جامعه ما رنگ باخته است، توضیح داد: اگر این نقش مادری کمرنگ شود، نظام و الفت اجتماعی نیز رنگ خواهد باخت و محبت‌ها و اجتماعات از بین می‌رود؛ حیات اجتماعی مادران ما مبتنی بر همدلی و انس و الفت با یکدیگر در خانواده و محله بوده است که امروز این مهم دارد رنگ می‌بازد و اگر از بین برود، همان نگاه غربی به زن حاکم خواهد شد.

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان الگوی سوم زن مسلمان ایرانی را مورد تأکید قرار داد و بیان کرد: در این الگو، دختر نقش دختری را با تنظیم عواطف پدری ایفا می‌کند و این مفهوم برای ما ارزشمند است و وقتی دختر نقش همسری و مادری را نیز می‌پذیرد در واقع مراحل ارتقا را طی می‌کند و نقش‌های ارزشمند جدید را می‌پذیرد؛ اینکه امروز برخی دختران ما تمایل به ازدواج ندارند بخشی مربوط به عدم شناخت از نقش ارزشمند همسری است که این هم برخاسته از نهادینه شدن تفکرات فردگرایی به جای جمع‌گرایی می‌باشد.

دهه فاطمیه؛ فرصت ترویج گفتمان معجزه مادری

طاهری تصریح کرد: در دهه فاطمیه باید معجزه مادری ترویج و تبیین شود و خبرنگاران در این راستا وظیفه دارند که مثلاً گزارش‌هایی را از مادران با تعداد بالای فرزندان یا مادران شهدای مدافع حرم و ... تهیه و به مخاطبان خود عرضه دارند تا بستر ایجاد نشاط اجتماعی با محوریت معجزه مادری فراهم شود.

وی ظرفیت روضه‌های خانگی را که محل الفت و انس اهالی محله است بسیار حائز اهمیت دانست و افزود: خوب است که در دهه فاطمیه این بسترها برای مردم معرفی و تبیین شوند و مادرانی که سال‌هاست روضه‌های خود را تعطیل نکرده‌اند، مورد توجه قرار گیرند.

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان با اشاره به اینکه ایجاد بصیرت اجتماعی یکی از ابعاد معجزه مادری است، بیان کرد: حضرت زهرا(س) و بعدها حضرت زینب کبری(س) و حضرت معصومه(س) محورهای علمی و بصیرتی جامعه عصر خود بودند؛ مادری صرفاً ناظر بر ارتباط عاطفی نیست بلکه گاهی ارتباط معرفتی را نیز شامل می‌شود. 

بصیرت‌افزایی یکی از ابعاد معجزه مادری است

طاهری ادامه داد: حضرت زهرا(س) در خطبه معروف به خطبه سوید بن غفله، به گفت‌وگو با زنان مهاجر و انصار پرداخته و امام را آماده یک خیزش اجتماعی می‌کنند؛ حضرت این خطبه را در بستر بیماری برای زنانی که به عیادت ایشان رفته بودند بیان می‌کنند و این زنان با چشمان گریان به نزد همسران خود می‌روند و انسان را به دفاع از علی بن ابی طالب(ع) وادار می‌کنند. خطبه فدکیه ایشان نیز باعث بصیرت‌افزایی در خانواده و جامعه از سوی این مادر بزرگوار شده است.

وی تأکید کرد: اگر می‌گوییم حضرت زهرا(س) معجزه رسالت پیامبر(ص) است به این دلیل است که این بانوی بزرگوار «مادر پدر» و «نعم العون» همسر است و نیز فرزندانی چون زینب(س) و حسن(ع) و حسین(ع) را تربیت می‌کند. اگر از این موضوع غفلت کنیم، جایگاه هویت زن مسلمان دچار خدشه خواهد شد لذا باید نقش مادری و دختری در جامعه و به‌ویژه در فضای مجازی با زبانی تأثیرگذار روایت‌گری شود.

طاهری در پایان با اشاره به اینکه پس از اولویت‌سنجی محورهای محتوایی و هم‌اندیشی جامعه فعالان هیئات، شعار «مادرم مظلومه بود و یاور مظلوم‌ها» به عنوان محور در تمامی مجالس و برنامه‌های دهه فاطمیه در دستور کار قرار دارد، گفت: لذا از تمام هیأت‌ها و مجموعه‌ها، خواسته شده تا در این حرکت جمعی مشارکت کنند و این شعار را در حاشیه تولیدات، تبلیغات و فضاسازی هیئت درج کنند و مدنظر قرار دهند.

انتهای پیام
captcha