درسنامه «یارَش» در گیلان رونمایی شد
کد خبر: 4186550
تاریخ انتشار : ۱۶ آذر ۱۴۰۲ - ۲۳:۵۶

درسنامه «یارَش» در گیلان رونمایی شد

کتاب درسنامه «یارَش» روایت 21 کنشگر پیشرو گیلانی به‌عنوان نخستین درسنامه روایت پیشرفت در کشور منتشر و امروز در رشت رونمایی شد.

درسنامه «یارَش»

به گزارش ایکنا از گیلان، کتاب درسنامه «یارَش» امروز، 16 آذرماه با حضور علی پارسانیا، مشاور وزیر آموزش و پرورش و مجتبی همتی‌فر، سرپرست سازمان تعلیم و تربیت کودک و مسئولین استانی و کنشگران گیلانی در رشت رونمایی شد. این درسنامه روایت 21 کنشگر پیشرو در گیلان بوده که در 145 صفحه منتشر شده و به‌عنوان نخستین درسنامه روایت پیشرفت در کشور، در راستای آشنایی نوجوانان و دانش‌آموزان متوسطه اول و دوم با الگوهای بومی حل مسئله و موفقیت، برای جامعه معلمان، مربیان و والدین عرضه شده است.

علی پارسانیا، مشاور وزیر آموزش و پرورش امروز در آیین رونمایی از درسنامه «یارَش» با بیان اینکه مفاهیم و ایده‌ها یک مکتب را توضیح می‌دهند، اظهار کرد: این مفاهیم انتزاعی و ایده‌ها هستند که معرفت ایجاد می‌کند و انگیزه بخش و حرکت آفرین است.

وی با تأکید بر لزوم پیاده سازی مفاهیم انتزاعی و ایده‌های مکتب، افزود: تا این ایده‌ها و مفاهیم پیاده سازی نشود و نمادهای عینی و عملیاتی نداشته باشد، مکتب به ثمر نمی‌نشیند.

مشاور وزیر آموزش و پرورش روایت قهرمانان تربیتی را نوعی مکتب‌سازی دانست و گفت: کتاب «یارَش» ایده‌ها و مفاهیم انتزاعی مکتب تربیتی ما را ملموس و عینی برای دانش‌آموزان معرفی می‌کند و وقتی این نمونه عینی جلوی دانش‌آموز قرار می‌گیرد، دقیق تر هویت خود را می فهمد و درک می کند.

پارسانیا با بیان اینکه درسنامه یارَش مفهوم تلاش و فرایندهای رسیدن انسان به هدف را به صورت مسئله محور تبیین می‌کند، گفت: مهم این است که مسئله داشته باشیم و برای حل مسئله تلاش کنیم.

وی با بیان اینکه یارَش زبان برهان و اثبات را تبدیل به شهود و ثبوت می‌کند، افزود: قهرمانان تربیتی درباره امید و تلاش و جهاد و موفقیت صحبت می‌کنند و دانش‌آموزان نمونه عملیاتی این مفاهیم را در سطح روستا و استان و کشور می‌بینند و گاهی با قهرمانان ملی و بین‌المللی رو به رو می‌شوند.

مشاور وزیر آموزش و پرورش با اشاره به تعبیر رهبر انقلاب درباره مکتب حاج قاسم، تصریح کرد: حاج قاسم سلیمانی نمونه برجسته و عینی مکتب امام خمینی(ره) است و نماد تمام و کمال یک مکتب تربیتی محسوب می‌شود.

وی با تأکید بر لزوم تقویت نگاه حل مسئله و روحیه مسئولیت پذیری ملی و بین‌المللی در کودکان و نوجوانان، بیان کرد: در این راه به قهرمانان تربیتی بومی و ملی نیاز داریم و لذا باید نهضت تربیتی را راه بیاندازیم تا نسل امروز چیزهای گفته شده را مشاهده کنند.

پارسانیا، کار درسنامه «یارَش» را تصویرسازی دانست که بسیار ارزشمند است و بیان کرد: ابتدا باید نهضت روایتگری قهرمانان تربیتی بومی و ملی و بین‌المللی را آغاز کنیم تا آن چیزی را که می‌خواهیم در لایه معرفتی به دانش‌آموز یاد دهیم، به صورت دقیق و تفصیلی به او نشان دهیم.

وی شوق آفرینی را دومین کار در مسیر مکتب تربیتی دانست و تأکید کرد: صحبت کردن درباره امید و تلاش، انگیزه بخش نیست، اما دیدن انسان‌های امیدوار و تلاشگر، شوق ایجاد می‌کند و لذا ارزش کتاب «یارَش» به همین تصویرسازی امید و تلاش و پیشرفت است و می‌تواند برای حرکت، شوق مضاعف ایجاد کند.

مشاور وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه نیازمند نهضت روایتگری پیشرفت هستیم، تصریح کرد: باید قهرمانان ملی و بین‌المللی را برای دانش‌آموزان روایت کنیم. در این راستا باید محصولات چندرسانه‌ای داشته باشیم و برای هر روایت پیوست چندرسانه‌ای تعریف کنیم تا آشنایی دانش آموزان افزایش پیدا کند.

وی تأکید کرد: وجه اشتراک همه قهرمانان «یارَش» خدمت است؛ گاهی ما انفعال داریم و انتظار ما رسیدن به موفقیت است؛ به ویژه نسل امروز نسل دستاوردهای سریع، آسان و زیاد است، اما با این کتاب یاد می‌گیرد که باید حرکت کند و نه تنها ننشیند، بلکه فعال و پویا و کنشگر باشد.

مجتبی همتی‌فر، سرپرست سازمان تعلیم و تربیت کودک وزارت آموزش و پرورش هم در این مراسم با بیان اینکه جای خالی کتاب قهرمانان پیشرفت را احساس می‌کردیم، گفت: امروز رد پای قهرمانان واقعی خودمان را می‌بینیم، اما آنان را نمی‌شناسیم.

وی نسل کودک و نوجوان را نیازمند روایت زندگی قهرمانان دانست و افزود: زندگی یک مفهوم در هم تنیده است و اگر آن را از بخش‌های مختلف مانند علم و کار و ورزش و... جدا کنیم، هر کدام از این بخش‌ها کارکرد خود را از دست می‌دهد.

سرپرست سازمان تعلیم و تربیت کودک وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه کتاب «یارَش» بسیار مفید است، تصریح کرد: دانش‌آموزان با زندگی یک قهرمان و فراز و فرودها و رنج ها و سختی‌های او آشنا می‌شوند و شناخت پیدا می‌کنند؛ در واقع این قهرمانان با روایت زندگی خود، تجربه سال‌ها تلاش خودشان را به رایگان به ما داده‌اند.

همتی فر، وجه اشتراک همه قهرمانان «یارَش» را خدمت دانست و عنوان کرد: گاهی ما انفعال داریم و انتظار ما رسیدن به موفقیت است؛ به ویژه نسل امروز نسل دستاوردهای سریع، آسان و زیاد است، اما با این کتاب یاد می‌گیرد که باید حرکت کند و نه تنها ننشیند، بلکه فعال و پویا و کنشگر باشد.

وی ویژگی کتاب درسنامه پیشرفت را مسئله مندی پیرامون مسائل بومی دانست و بیان کرد: قهرمانان پیشرفت مسئله مند بودند و نسبت به آن مسئله توجه و حساسیت پیدا کردند و به جای شاخه به شاخه رفتن، تمرکز خود را گذاشتند و اولویت را کشف کردند و راه را ادامه دادند و لطف خدا هم شامل حال‌شان شد و به حل مسئله رسیدند.

سرپرست سازمان تعلیم و تربیت کودک، یکی دیگر از وجوه اشتراک قهرمانان «یارَش» را نگاه متفاوت و احساس مسئولیت دانست و تصریح کرد: علم نافع زیاد است، اما عموما برای ما کارکرد ندارد، اما قهرمانان پیشرفت مسئله خودشان را دنبال کردند و علاوه‌بر آثار علمی از تجربه شخصی دیگران بهره گرفتند تا مسئله را حل کنند.

وی با بیان اینکه طبق بیانات رهبر انقلاب دشمن به دنبال ایدئولوژی زدایی از جامعه ماست، تأکید کرد: دشمن بر آرمان زدایی و هویت‌زدایی تاکید دارد و این کتاب نقطه مقابل آن است، زیرا آرمان خدمت به جامعه را ترسیم می‌کند و هویت بخشی دارد.

همتی‌فر، «من می توانم» را ثمره آشنایی با قهرمانان پیشرفت دانست و اظهار کرد: کودکان و نوجوانان ما به تجربه های الهام بخش نیازمند هستند و لذا «یارَش» بر الهام بخشی تاکید دارد و می تواند حرکت فردی را به حرکت جمعی تبدیل کند.

سید رسول منفرد، رئیس حوزه هنری استان گیلان نیز، این درسنامه را به معنای واقعی کلمه یک کار غیر نمایشی و عمیق دانست و اظهار کرد: کتاب درسنامه پیشرفت ماحصل یک سال و نیم تلاش تیم ۱۲ نفره‌ای از محققان دفتر هنر و ادبیات پیشرفت حوزه هنری استان گیلان است.

وی با بیان اینکه تیم تالیف درسنامه «یارش» بیش از ۲۰۰۰ سوژه پیشرفت را شناسایی و از بین آنها ۲۱ قهرمان را پیدا کردند، گفت: این کتاب ماجرای زندگی این ۲۱ کنشگر بومی را از حل مسئله تا موفقیت روایت می‌کند.

رئیس حوزه هنری گیلان محور «یارَش» را امید و امیدواری دانست و تأکید کرد: نظام های آموزشی و تربیتی ما در بخش‌های علمی خوب کار می‌کنند و خروجی‌های خوبی دارند، اما هنوز بر مسئله امید تاکید نکرده‌ایم؛ درسنامه «یارَش» با قصه‌های قهرمانانش مسئله امید را نیز در نسل کودک و نوجوان حل می‌کند.

منفرد کتاب درسنامه پیشرفت را در خدمت خط مقدمی‌ها دانست و افزود: «یارَش» در خدمت خط مقدم آموزش و پرورش خواهد بود و قرار است به معلمان و مربیان و مبلغان و حتی والدین کمک کند تا مسئله محوری و امیدآفرینی را به دانش آموزان تزریق کنند.

نرجس توکلی، مسئول دفتر هنر و ادبیات پیشرفت حوزه هنری گیلان نیز در ادامه، از شناسایی دو هزار سوژه و قهرمان پیشرفت در استان خبر داد و بیان کرد: متأسفانه این آمارهای امیدبخش روایت نمی‌شود و در رسانه‌ها ضریب نمی‌گیرد. درسنامه پیشرفت «یارَش» می‌خواهد صدای روایت‌های پیشرفت باشد، با یارش «من می‌توانم» را به دانش‌آموزان می‌آموزیم.

انتهای پیام
captcha