فعالیت‌های قرآنی از مشوق‌های قانونی کشور کم‌بهره هستند
کد خبر: 4188709
تاریخ انتشار : ۲۸ آذر ۱۴۰۲ - ۰۸:۰۵
چاووشی:

فعالیت‌های قرآنی از مشوق‌های قانونی کشور کم‌بهره هستند

مدیرعامل مؤسسه کشوری مهد قرآن با اشاره به اینکه در توسعه و اجرای طرح‌ها همه عوامل به تشویق‌های مادی معطوف نمی‌شود و برای انجام برنامه‌ها باید قوانینی وضع شود، گفت: در کشور امکانات بسیار داریم، اما فعالیت‌ها و رویدادهای قرآنی از این امکانات کم‌بهره هستند و این مهم باید حل شود.

سید محمود چاووشی، مدیرعامل مؤسسه کشوری مهد قرآن

سیدمحمود چاووشی، مدیرعامل مؤسسه کشوری مهد قرآن در گفت‌و‌گو با ایکنا از استان مرکزی، به تربیت 10 میلیون حافظ قرآن و تأکید مقام معظم رهبری در این خصوص اشاره کرد و گفت: هر یک از ما مراکز قرآنی به نوعی در اجرای این مطالبه سهم داریم. مؤسسات مردمی و قرآنی در خط مقدم تربیت 10 میلیون حافظ هستند و کار صورت گرفته در طول این سال‌ها را مدیون این مراکز هستیم.

وی با بیان اینکه مؤسسات قرآنی، مردمی هستند و در طول این سال‌ها خدمات ارزنده‌ای به آموزش قرآن در حوزه‌های مختلف از جمله حفظ انجام داده‌اند، اظهار کرد: همه دستگاه‌ها و ارگان‌های قرآنی به نوعی تحقق این امر را برعهده دارند، اما باید دید چه موانعی سر راه تحقق این مطالبه از سوی مقام معظم رهبری وجود دارد که با هم‌افزایی بتوان آن را برطرف کرد.

چاووشی ضرورت حمایت از طرح‌های قرآنی را متذکر شد و افزود: آن‌گونه که باید و شاید پشتیبانی جدی در حوزه مالی و قانون‌گذاری صورت نگرفته است. اگر قانونی وجود داشته باشد تا از مؤسسات، مربیان و حافظ کلام وحی حمایت شود، بدون شک مردم برای ورود در این حوزه تشویق می‌شوند. شاهدیم که توجه و بهادادن به ورزش باعث شده تا توجه بسیاری از خانواده‌ها، کودکان و نوجوانان به سمت رشته‌های مختلف ورزشی از جمله فوتبال جلب شود، چراکه بر این باورند پس از موفقیت و کسب مهارت از حمایت‌های متعدد برخوردار خواهند شد. ما با توسعه ورزش و حضور علاقه‌مندان در این بخش‌ها مخالف نیستیم، اما باید جامعیتی وجود داشته باشد.

وی با بیان اینکه فرهنگ زیربنای ساخت کشور است و اگر فرهنگ و توجه به مبانی دینی را در اولویت‌های پایین‌تر قرار دهیم، سال‌ها دودش به چشم خودمان و کشورمان می‌رود، اضافه کرد: برای اینکه به 10 میلیون حافظ برسیم باید 100 برابر کاری که انجام شده است را کار می‌کردیم و باید بپذیریم واقعاً این میزان کار نشده و خیلی کم‌کاری شده است.

وضع قوانین به تحقق تربیت 10 میلیون حافظ کمک می‌کند

چاووشی گفت: در توسعه و اجرای طرح‌ها از جمله تربیت 10 میلیون حافظ همه عوامل به تشویق‌های مادی معطوف نمی‌شود. برای انجام برنامه‌ها باید قوانینی وضع شود. مربی، حافظ، مؤسسه و تشکیلات قرآنی باید حمایت جدی شوند تا تنها دغدغه آنان پرورش و تربیت قرآن‌آموزان و نسلی قرآنی باشد و متأسفانه این نگاه وجود ندارد. مرکز یا مؤسسه قرآنی که مکلف به تربیت حافظ است، در کنار تربیت حافظان ده‌ها دغدغه و مشکل دیگر دارد و دغدغه تربیت حافظ در اولویت‌های پایین‌تر قرار دارد. وجود این مشکلات باعث کاهش بازدهی شده و این واقعیت روز کشور است.

مدیرعامل مؤسسه کشوری مهد قرآن گفت: بسیاری از مؤسسات درگیر مسائل مالی و این مسائل باید حل شود و بدون تردید حل‌شدنی است. ما در کشور امکانات بسیار داریم، اما فعالیت‌ها و رویدادهای قرآنی از این امکانات کم‌بهره هستند و این مهم باید حل شود.

وی در پایان در پاسخ به این پرسش که قاریان و حافظان اتباع نوجوان برای حضور در کشورهای دیگر برای تلاوت با مشکلاتی مواجه هستند، آیا راهکاری برای خروج این افراد وجود دارد یا خیر؟ بیان کرد: حافظان و قاریان متعدد از اتباع در مراکز مهدهای قرآن تربیت می‌شوند. افراد مستعد و علاقه‌مند به فراگیری قرآن بین اتباع وجود دارد و برخی از این افراد به‌واسطه آموزش تخصصی در مراکز به کشور خود بازگشته یا راهی سایر کشورها برای تبلیغ و آموزش شدند. وقتی فعالیت قرآنی انجام می‌شود باید حمایت شود و فراهم کردن تسهیلات برای حضور نوجوانان و جوانان اتباع در مسابقات قرآن یکی از آنان است. وجود مشکلات خروج از کشور مباحث قانون‌گذاری است که می‌توان پیگیری کرد.

انتهای پیام
captcha