جوانان صاحب ایده برای جذاب‌سازی مسابقات قرآن فراخوان شوند
کد خبر: 4189569
تاریخ انتشار : ۰۳ دی ۱۴۰۲ - ۰۸:۳۸
در گفت‌و‌گو با ایکنا مطرح شد

جوانان صاحب ایده برای جذاب‌سازی مسابقات قرآن فراخوان شوند

داور بین‌المللی کشورمان ضرورت بهره‌مندی از نظر جوانان در جذاب‌سازی مسابقات قرآنی را مورد تأکید قرار داد و گفت: برای این منظور می‌توان فراخوان‌هایی داد و از فکر و ایده آنان استفاده کرد.

حیدر کسمایی، داور مسابقات قرآن

حیدر کسمایی، داور بین‌المللی کشورمان در گفت‌و‌گو با ایکنا از استان مرکزی، با اشاره به استقبال خوب بانوان از مسابقات قرآن گفت: مسابقات، رویدادی حرفه‌ای است و رقابت بین حرفه‌ای‌ها تعریف می‌شود. استقبال بانوان نسبت به آموزش قرآن در رده‌های مختلف بهتر از آقایان است و به همین منظور در مسابقات نیز از نظر جمعیت آماری بیشتر از آنان هستند، اما چون به اندازه گروه آقایان از جلسات و محافل قرآن جهت قرائت و ارائه محفوظات برخوردار نیستند در سیر مسابقات کم آورده و در مراحل بالاتر کمتر موفق می‌شوند.

کسمایی با بیان اینکه تلاوت بانوان با توجه به در نظر گرفتن موازین شرعی امکان پخش ندارد، یادآور شد: در سطح شهرها جلسات کافی ویژه بانوان وجود ندارد یا تعداد کمی از جلسات حرفه‌ای و محافل قرآن به بانوان اختصاص دارد و فقدان این جلسات باعث عدم رشد کافی این قشر از جامعه می‌شود. بسیار ضروری است برای رشد بانوان جلسات تلاوت و محلی برای ارائه محفوظات حافظان داشته باشیم.

وی ادامه داد: تلاوت بانوان قاری و حافظ در مکانی سرپوشیده که صدا بیرون از مکان پخش نشود می‌تواند یکی از راهکارها باشد. بهتر است در شهرها حداقل هفته‌ای یک مرتبه جلسه‌ای با حضور دو استاد و مربی خانم برگزار شود. این جلسات می‌تواند هم محفل قرآنی و هم مکانی برای ارائه تلاوت و حفظ باشد و اساتید نیز نکات آموزشی را بیان و حاضران را مورد تشویق قرار دهند.

کسمایی در پاسخ به این پرسش که آیا مسابقات قرآن جنبه تشریفاتی به خود گرفته است یا خیر؟ گفت: روال مسابقات کمی تشریفاتی شده و فقط افراد مشخص در آن حضور دارند. داوطلبان شرکت کرده و افراد قوی‌تر پس از گذر از مرحله‌ای به مرحله بالاتر صعود می‌کنند. البته متأسفانه چاره‌ای هم جز این وجود ندارد و این روال لازم و ملزوم و مسیری است که برای انتخاب برترین‌ها باید طی کرد، اما باید فکرهای نوین و طرح‌های جدید برای مسابقات طراحی شود تا از حالت تشریفاتی خارج شود.

اجرای مسابقات قرآن در دو قالب عمومی و تخصصی

وی ضرورت برگزاری مسابقات قرآن به‌صورت عمومی‌تر را مورد تأکید قرار داد و افزود: به‌طور مثال مسابقه‌ای با محوریت حفظ سوره مبارکه «یاسین» در دهه 70 در قم برگزار کرده و فراخوان در دو قالب حرفه‌ای و عمومی اعلام شد. هیچ محدودیتی نیز برای افراد لحاظ نشد. در این مسابقات حتی از سایر کشورها همچون سوریه، عراق، پاکستان و افغانستان نیز حضور داشتند. جوایز در نظر گرفته شده از نفر اول تا بیستم که تجوید و قواعد را رعایت کردند تقسیم شد و در بخش عمومی نیز به تعدادی از شرکت‌کنندگان که فقط سوره را به‌درستی حفظ کرده و قواعد را نمی‌دانستند تقسیم شد.

این داور قرآنی گفت: تمام هدف ما از برگزاری طرح‌های قرآنی حضور حداکثری نوجوانان و جوانان است. برای برگزاری مسابقات متنوع حتما از نظر جوانان استفاده شود. بهره‌گیری از نظر جوانان زمینه را برای خارج شدن مسابقات از حالت تشریفاتی فراهم می‌کند. برای این منظور می‌توان فراخوان‌هایی داد و از فکر و ایده جوانان برای جذاب‌سازی مسابقات استفاده کرد.

کسمایی با ابراز گلایه از اینکه در مسائل امور فرهنگی و قرآنی مشکلات بسیار داریم و با استفاده از مبانی قرآنی می‌توان مشکلات فرهنگی را به‌صورت ریشه‌ای حل کرد، اظهار کرد: برای رفع این مشکلات باید اساسی کار کرد و بهتر است برای حصول نتیجه بهتر آموزش‌ها از مدارس آغاز شود تا بتوان راحت‌تر امور فرهنگی را با امور قرآنی پیوند داد. با پرداختن به امور فرهنگی منطبق با موازین دینی و قرآنی می‌توان کارها و طرح‌های بزرگی را اجرا کرد، اما متأسفانه این کار کمتر اتفاق می‌افتد.

قرآن؛ رکن رکین امور فرهنگی

وی افزود: قرآن، رکن رکین امور فرهنگی است و در این امور سهل‌انگاری شده است. متأسفانه متولی فعالیت قرآنی مشخص نیست و معلوم نیست دستگاه‌ها و ادارات در این حوزه چه وظایفی دارند، البته شرح وظایف هر یک از دستگاه‌ها مشخص شده است، اما باید دید در این راستا چگونه عمل می‌کنند. برای موفقیت در این مسیر باید راه‌های رفته و بدون بازدهی را کنار گذاشت. در این میان از سهم و رسالت خطیر رسانه‌ها نباید غافل شد. البته خبرگزاری ایکنا در طول این سال‌ها اقدام به کارهای خوبی کرده و تا امروز تا حد بسیار نیز موفق بوده است، اما باید دید در این مسیر جامعه قرآنی چه تکلیفی برعهده دارند. همچنین یکی دیگر از اهداف این خبرگزاری می‌تواند سمت‌و‌سو دادن به امور قرآنی و نمایان کردن عیب‌های مسیر باشد. این رسانه قرآنی یک کمک‌دهنده و دلسوز برای تشخیص راه صحیح است.

کسمایی به پرسش اگر خبرنگار ایکنا بودید چه می‌کردید؟ این‌گونه پاسخ داد: فقط نقل‌کننده اخبار نباشیم و برای موفقیت در این حوزه از حوزه تحلیل غافل نشده و بیش از پیش در این حوزه وارد می‌شدم. ارائه پیشنهادها و آسیب‌شناسی دقیق یکی از مواردی است که باید بیشتر به آن وارد شد. فعالیت‌ها باید به‌گونه‌ای باشد که اخبار فقط محدود به خواص نبوده و برای عموم نیز جنبه استفاده داشته باشد. ایکنا می‌تواند یار و پشتیبان جامعه قرآنی باشد و جامعه قرآنی نیز این رسانه را همراهی کنند.

وی برگزاری نشست یا میزگردهایی با محوریت قرآن در ایکنا را پیشنهاد داد و افزود: شاهدیم که مصاحبه‌های مختلف و متعددی با اساتید، مربیان، پیشکسوتان و نخبگان قرآنی از سوی این رسانه انجام می‌شود که این اقدام جای تقدیر دارد، اما این گستردگی باید بیشتر باشد. می‌توان با محوریت ایکنا برنامه و طرح‌هایی در قالب مناظرات قرآنی ترتیب داد و شرح این مناظرات را در اختیار مردم قرار داد. معرفی جلسات موفق از سوی این رسانه به برپایی جلسات بیشتر در سراسر کشور بسیار کمک می‌کند.

کسمایی از زحمات مجموعه ایکنا در سراسر کشور تقدیر کرد و گفت: خبرنگاران این رسانه جوان و دغدغه کار قرآنی دارند و وقتی تکاپوی این جوانان را در مسابقات مختلف می‌بینم خوشحال می‌شوم که هنوز هم هستند افرادی که دلشان برای قرآن می‌تپد و از این نظر دلمان آرام می‌گیرد. از مسئولان ایکنا تقاضا دارم از خبرنگاران این حوزه حمایت بیشتر داشته باشند، چراکه در نهایت دلسوزی کار می‌کنند. حسن خلق، صبوری و احترام به جامعه قرآنی از ویژگی‌های عوامل این مجموعه قرآنی در تمام کشور است.

انتهای پیام
captcha