پیامدهای دنیوی و عواقب اخروی خودکشی در جامعه تبیین شود
کد خبر: 4192350
تاریخ انتشار : ۱۶ دی ۱۴۰۲ - ۱۳:۴۳
امام جمعه ایلام:

پیامدهای دنیوی و عواقب اخروی خودکشی در جامعه تبیین شود

حجت‌الاسلام الله نور کریمی‌تبار تبیین و توجه به سنت الهی استدراج و شکرگذاری نعمت‌های الهی را راه عبور از احساس فقر دانست و گفت: ضروری است که این مفاهیم بلند دینی به جامعه اسلامی توضیح داده شود تا جامعه به خاطر گرفتار نشدن مثل دوران جاهلیت دچار آن آثار سوء نشود.

حجت الاسلام کریمی تبار، امام جمعه ایلامبه گزارش ایکنا از ایلام به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی امام جمعه ایلام، جلسه تفسیر قرآن کریم با سخنرانی حجت‌الاسلام الله نور کریمی‌تبار، نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه ایلام، که شامگاه 15 دی‌ماه در مسجد جامع شهر ایلام برگزار شد به موضوع خودکشی و دیگرکُشی پرداخت.

در جلسه این هفته از سلسله جلسات تفسیر قرآن کریم، حجت‌الاسلام کریمی‌تبار ضمن بیان‌ تسلیت چهارمین سالگرد شهادت سردار دلها و شهادت زائران گلزار شهدای شهر کرمان، اظهار کرد: کینه شدید استکبار جهانی و دست نشانده‌های او از حاج قاسم که باعث جان باختن افراد بی‌گناه کرمان شد، هنر نیست و قدرت نظامی کسی را اثبات نمی‌کند. آنهایی که در میدان نبرد قدرت مقابله نداشتند یا کشته شدند یا فرار کردند و در حال حاضر پسماندهای آنان به دستور آمریکا و اسرائیل مرتکب چنین جنایت‌های می‌شوند.

امام جمعه ایلام با اشاره به اینکه منافقین کوردل این کارهای ذلیلانه را انجام دادند که مُهر ذلت خوردند و آواره شدند و اکنون جزو منفورترین انسان‌ها در جامعه ما هستند، تأکید کرد: منافقین، اسرائیل و داعش در میدان نبرد قدرتی ندارند و به کشتن بی گناهان و زن و کودک اقدام می‌کنند.

حجت‌الاسلام کریمی تبار تصریح کرد: جوانان عزیز ما که منافقین را نمی‌شناسند و جنایات آنها را ندیدند، باید در دشمن‌شناسی حواس‌شان باشد که دشمنان این نظام نظیر سلطنت طلبان و منافقین و داعش و... از این جنایت‌های فجیع انجام می‌دهند و حواس‌شان باشد کسانی که طرفدار اینها هستند داعیه دفاع از حقوق بشر را هم دارند.

وی در ادامه در تفسیر آیه ۳۲ سوره مبارکه مائده «مِنْ أَجْلِ ذَٰلِكَ كَتَبْنَا عَلَىٰ بَنِي إِسْرَائِيلَ أَنَّهُ مَنْ قَتَلَ نَفْسًا بِغَيْرِ نَفْسٍ أَوْ فَسَادٍ فِي الْأَرْضِ فَكَأَنَّمَا قَتَلَ النَّاسَ جَمِيعًا وَمَنْ أَحْيَاهَا فَكَأَنَّمَا أَحْيَا النَّاسَ جَمِيعًا ۚ وَلَقَدْ جَاءَتْهُمْ رُسُلُنَا بِالْبَيِّنَاتِ ثُمَّ إِنَّ كَثِيرًا مِنْهُمْ بَعْدَ ذَٰلِكَ فِي الْأَرْضِ لَمُسْرِفُونَ» گفت: کشتن یک بی‌گناه به مثابه کشتن کل بشریت و نجات یک نفر از مرگ به مثابه نجات کل بشریت است.

امام جمعه ایلام یادآوری کرد: باید موقع عصبانیت حواس‌مان به عواقب امور باشد و علاوه بر تبعات دنیایی، غواقب آخرتی آن که خلود در جهنم است مدنظر باشد. ما باید مراقب باشیم آسیب‌های دوران جاهلیت دامن جامعه ما را نگیرد و همان گونه که در دوران جاهلیت کودک‌کشی، یعنی دختر به‌صورت عام و پسر به‌خاطر فقر و ترس از فقر رواج داشت در جامعه امروز نیز به دلیل ترس از فقر به صورت سقط جنین، اقدام به کودک‌کشی قبل از تولد می‌شود.

حجت‌الاسلام کریمی‌تبار در رابطه با فقر و ترس از فقر به آیات ۱۵۱ سوره مبارکه انعام و ۳۱ سوره مبارکه اسرا اشاره کرد و گفت: خداوند در این آیات می‌فرماید: کودکانتان را به‌خاطر فقر و ترس از فقر نکشید که خداوند متعال هم روزی خودتان و هم روزی فرزندان را می‌رساند.

وی تأکید کرد: ما باید به خداوند متعال هم ایمان و هم اعتماد داشته باشیم و در محاسبات هم قدرت خدا و هم قیامت را مدنظر داشته باشیم و فقط بر اساس شاخص مادی دنیایی محاسبه نکنیم آن وقت ببینیم بازنده هستیم یا برنده. 

حجت‌الاسلام کریمی‌تبار ادامه داد: در حدیث قدسی از امام صادق(ع) آمده است عواملی همچون بیماری و فقر و سختی جان دادن برای رفع مجازات‌های دنیایی در همین دنیا برای سبک کردن کارنامه آخرت ذکر شده است آنجا که خداوند متعال به عزت و جلال خود سوگند یاد می‌کند.

وی تبیین و توجه به سنت الهی استدراج و شکرگذاری نعمت‌های الهی را راه عبور از احساس فقر دانست و اظهار کرد: ضروری است که این مفاهیم بلند دینی به جامعه اسلامی توضیح داده شود تا جامعه به خاطر گرفتار نشدن مثل دوران جاهلیت که فرزندان خود را از فقر و ترس از فقر می‌کشتند، دچار آن آثار سوء نشود.

انتهای پیام
captcha