حوزه هوش مصنوعی نیازمند سرمایه‌گذاری، ایده‌پردازی و اجرا
کد خبر: 4194022
تاریخ انتشار : ۲۵ دی ۱۴۰۲ - ۱۲:۴۳
فرشاد مهدی‌پور تبیین کرد؛

حوزه هوش مصنوعی نیازمند سرمایه‌گذاری، ایده‌پردازی و اجرا

معاون امور رسانه‌ای و تبلیغات وزارت ارشاد با اشاره به اهمیت هوش مصنوعی گفت: اگر امروز در این موقعیت به این مسئله توجه نکنیم، عقب خواهیم ماند. این حوزه نیازمند سرمایه‌گذاری، ایده‌پردازی و اجراست و امیدوارم به مسیر پیشرفت و تعالی شتاب دهیم.

مهدی پوربه گزارش خبرنگار ایکنا، سومین همایش هوش مصنوعی و رسانه با موضوع حکمرانی رسانه در عصر هوش مصنوعی امروز دوشنبه ۲۵ دی‌ماه از سوی دفتر مطالعات و برنامه‌ریزی رسانه‌ها با همکاری مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی برگزار شد.

فرشاد مهدی‌پور، معاون امور رسانه‌ای و تبلیغات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با حضور در این مراسم گفت: در عصر جدید با پدیده‌هایی روبرو هستیم که به سرعت عمومی شده و اغلب عرصه‌ها را تحت تأثیر قرار می‌دهد. با فناور‌ی‌های جدید به شکل خاص آشنا شدیم که با هدف نظامی امنیتی به وجود آمدند. اینترنت و ماهواره با همین هدف ایجاد شد. در واقع این فناوری‌ها به سفارش بنگاه‌های تولیدات نظامی شکل گرفتند. 

وی افزود: در سینمای هالیوود نیز محتوای بسیاری در رابطه با هوش مصنوعی از ۱۰ سال پیش آغاز شده است و اهمیت آن از این جهت است که نظامات حقوقی و سیاستگذاری‌های خود را داشته باشد. این همایش نیز در همین راستا به وجود آمد تا در این زمینه به تبادل نظر بپردازیم و امیدوارم در بهار ۱۴۰۳ همایش هوش مصنوعی و تبلیغات را برگزار کنیم. 

مهدی‌پور ادامه داد: در جمهوری اسلامی یاد گرفته‌ایم که هیچ فناوری را نمی‌توانیم کنار بگذاریم و به طور طبیعی نمی‌توانیم خود را از آن برحذر بداریم. در بیانیه گام دوم نیز رهبر انقلاب بر همین مسئله تأکید کرده‌اند. بنابراین باید از هوش مصنوعی در راستای شناسایی و حرکت در این مسیر استفاده کنیم. از دانشگاه‌ها خواسته‌ایم که تجارب خود را در رابطه با هوش مصنوعی و اخبار جعلی و کاربست آن در عرصه رسانه ارائه دهند. از متخصصان کشورهای مختلف نیز باید دعوت و از تجارب آنها استفاده کنیم. 

وی تصریح کرد: هیچ فناوری‌ای وجود نداشته که فناوری قبلی را نابود کند. بنابراین همواره بحث همگرایی فناوری‌ها وجود داشته است و در رابطه با هوش مصنوعی نیز همینطور خواهد بود و وارد چرخه همگرا خواهد شد و فناوری‌ها را دستخوش تغییر خواهد کرد. 

مهدی‌پور با تأکید بر سیاستگذاری در این زمینه گفت: در رابطه با این موضوع، مسئله راه حل و اجرا پیشرو است و به نظر می‌رسد حاکمیت شرکتی پلتفرمی به ویژه در عرصه رسانه‌ها توسعه خواهد یافت و غلبه خواهد کرد. بنابراین پیشنهادم این است که به قوانین جدید ماده الحاقی داشته باشیم و به جای قانون جدید مقرره‌هایی را بنویسیم و نوشتن آنها را به نهادهایی واگذار کنیم که بنابه شرایط نو به نو بتوان آنها را به روز کرد. بنابراین فهرستی از موضوعات نظیر حق مؤلف، حق‌الزحمه نویسندگان، انسان رسانه، اخبار جعلی و ... نیاز داریم و باید به آنها توجه کنیم. 

وی تأکید کرد: نیازمند انتخاب خوب در موقعیت صحیح هستیم. اگر امروز در این موقعیت به این مسئله توجه نکنیم، عقب خواهیم ماند و چه بسا کشورهایی پیرامون ما هستند که در هوش مصنوعی از ما جلوتر هستند. این حوزه نیازمند سرمایه‌گذاری، ایده‌پردازی و اجراست و امیدوارم به مسیر پیشرفت و تعالی شتاب دهیم.

احمد نادری، عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی نیز در سومین همایش هوش مصنوعی و رسانه به ایراد سخنرانی پرداخت و  گفت: آنچه هوش مصنوعی را در دنیا موجه می‌کند، قابلیت داشتن محاسبه آن است و این مفهوم سبب می‌شود، آن را موجه بدانیم. هوش مصنوعی، امتداد پیشرفت‌های چند سال گذشته انسان است و در واقع هوش مصنوعی را می‌توان ادامه مدرنیته دانست. 

نادری ادامه داد: یکی از مزایای هوش مصنوعی در حکمرانی رسانه کنار زدن عناصر تقلبی است‌، در جنگ اوکراین ویدوئی از زلنسکی منتشر شد که به سربازانش می‌گفت سلاح‌ها را روی زمین بگذارید. در حالی که دیپ فیک بود و با هوش مصنوعی ساخته شده بود. این قابلیت از یک سو عیب و از سویی مزیت است و باعث می‌شود هر آنچه منتشر می‌شود را باور نکنیم. 

وی تصریح کرد: تولید محتوا در رقابت با ماشین قرار می‌گیرد که شاید بتوان تنازع بقا را برای آن مناسب دانست و هر که روایت اول را از رویداها و اتفاقات داشته باشد و محتوای مناسب را تولید کند، برنده خواهد بود. پیش از این افراد از یک سرویس خبری، اطلاعات خود را دریافت می‌کردند و براساس نظریه فرانکفورت، انسان‌ها را با تولید انبوه، احمق می‌کردند، یعنی سرویس‌های اطلاعاتی می‌توانستند آنها را هدایت کنند اما هوش مصنوعی باعث می‌شود از منابع مختلف اخبار خود را دریافت کنند و سرویس‌های خبری شخصی شده داشته باشند. 

وی تصریح کرد: با توجه به اینکه داده‌های هوش مصنوعی متعلق به نژادهای اروپایی امریکایی است، می‌تواند سوءگیری را بالا ببرد و امکان حذف فرهنگ‌های کوچکتر را داشته باشد. استفاده از هوش مصنوعی در سلاح‌ها می‌تواند خطرناک باشد. در ابتدا تی‌ان‌تی را برای صنایع معدنی استفاده کردند، اما آن را در جنگ‌ها هم دیدیم و اینها در مکان محدود اثرگدار بودند، اما هوش مصنوعی می‌تواند بخش اعظمی از انسان‌ها را مورد مخاطره قرار دهد.

وی مدیریت انتخابات را از دیگر کارکردهای هوش مصنوعی دانست و بیان کرد: شرکت متا همزمان با انتخابات امریکا، اخباری را در فیسبوک و شبکه‌های دیگر منتشر کرد و فضای رسانه‌ای را به گونه‌ای تغییر داد که ترامپ پیروز انتخابات شد. این شرکت در شورش‌هایی که در سال ۱۴۰۱ در کشورمان رخ داد نیز نقش مدیریت و حمایت را داشت. 

وی با اشاره به قطبی‌سازی اقتصادی در جهان گفت: هوش مصنوعی در درون جوامع می‌تواند یک شمال و جنوب ایجاد و شکاف‌ها را عمیق‌تر کند، چون اغلب داده‌ها در اختیار ثروتمندان است. بنابراین باید به این مسائل فکر کنیم که چگونه به هوش مصنوعی نگاه کنیم و به آن‌ بپردازیم. ما باید همزمان برنامه‌ریزی کنیم. چون فقط ما احساس خطر نکرده‌ایم و اتحادیه اروپا نیز نسبت به این مسئله حساس بوده و استفاده از هوش مصنوعی در برخی عرصه چ ها را ممنوع کرده است.

انتهای پیام
captcha