لزوم توجه کارشناسان علوم اجتماعی و روانشناسی به آیه «ان الصلوه تنهی عن الفحشا و المنکر»
کد خبر: 4197199
تاریخ انتشار : ۱۱ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۷:۲۶
نماینده ولی فقیه در استان:

لزوم توجه کارشناسان علوم اجتماعی و روانشناسی به آیه «ان الصلوه تنهی عن الفحشا و المنکر»

امام جمعه ایلام گفت: اگر می‌خواهیم جامعه سالمی داشته باشیم و آسیب‌های اجتماعی در جامعه کاهش داشته باشد، کارشناسان علوم اجتماعی و روانشناسی به آیه «ان الصلوه تنهی عن الفحشا و المنکر» توجه کنند.

حجت الاسلام کریمی تبار، امام جمعه ایلامبه گزارش ایکنا از ایلام؛ حجت‌الاسلام و المسلمین الله‌نور کریمی‌تبار، نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه ایلام، امروز، ۱۱ بهمن ماه در مراسم هشتمین اجلاس سراسری نماز، اظهار کرد: پیام عبودیت انقلاب اسلامی امروز در جهان صادر شده است و ملت‌های جهان این آموزه را سرلوحه مبارزات خود با استکبار قرار داده‌اند.

حجت‌‌الاسلام کریمی‌تبار با بیان اینکه اگر انسان به جایی رسید که خودش را به عنوان موجودی شناخت که صد درصد وابسته به غیر و خداست و تنها اراده خدا بوده که موجودی به نام انسان را خلق کند، اظهار کرد: این انسان معلولِ پابسته نیازمند تکیه گاه است و اگر ضعف خود و عظمت خدا را شناخت، محصول این خودشناسی و خداشناسی تبدیل به خشوع در عبادت می‌شود.

وی افزود: وقتی چنین فردی با تمام وجود حقارت خود و عظمت خدا و امام زمان را تشخیص داد، در برابر آن کاملاً احساس کوچکی خواهد کرد و به عمق نیاز خویش بیشتر پی خواهد برد.

نماینده ولی فقیه در استان گفت: اگر در نمازمان غفلت داریم، به خاطر عدم توجه ما به مسئله خشوع است چرا که انسان خاشع، خدا را ناظر بر اعمال خود می‌بیند و نماز نزدیک‌ترین جلوه بندگی خدا و باعث نزدیکی به اوست. چنین انسانی دنبال این است که خانواده خودش را نمازی و خدایی کند که دستور صریح قرآن است و خدا به صبوری در آن فرمان داده و انسان باید هم هنر چگونگی دعوت به نماز و هم مداومت در آن را داشته باشد.

امام جمعه ایلام خاطر نشان کرد: دغدغه انسان مؤمن خاشع، خودش و تکثر اموالش نیست بلکه نگاهش فراتر از این است که در نمازش هر روز می‌گوید ایاک نعبد و ایاک نستعین، و «من» تبدیل به «ما» شده و محبت او از خودش به جامعه تسری پیدا می‌کند.

حجت‌الاسلام کریمی‌تبار با اشاره به اینکه آدمی که همدم خداست، غمخوار جامعه است، چتر خودش را برای دیگران گسترش داده، به ایثار جان و مال پرداخته، به استقبال شهادت رفته و در عرصه مجاهدت قرار می‌گیرد، اظهار کرد: چنین انسان‌های نمازی اگر در زمین تمکن پیدا کنند، خودبخود اقامه کننده نماز هستند و فراتر از خانواده در جامعه نیز ترویج فرهنگ نماز خواهند داد.

وی تأکید کرد: اگر می‌خواهیم جامعه سالمی داشته باشیم و آسیب‌های اجتماعی در جامعه کاهش داشته باشد، کارشناسان علوم اجتماعی و روانشناسی به آیه «ان الصلوه تنهی عن الفحشا و المنکر» توجه کنند. 

وی ادامه داد: می‌بینیم که فقر برای انسان مرتبط با خدا عامل بازدارنده نیست بلکه پله پرواز است که نمونه آن را در مجاهدت ملت مظلوم غزه و مردم مجاهد یمن می‌بینیم.

حجت‌الاسلام کریمی‌تبار با بیان اینکه نماز ثمره خون شهدای ماست و مدیر نظام اسلامی علاوه بر اصول مدیریت رایج در دنیا باید آموزه‌های نماز و مفاهیمی چون ایثار و عدالت را نیز در اداره خود نهادینه کند و جز این اگر باشد، چنین مدیری مقبولیتی نخواهد داشت، افزود: زیرساخت مدیریت در اسلام ارتباط با خداست که مفاهیمی چون نوع‌دوستی، ایثار و ازخودگذشتگی در پرتو نماز به دست می‌آید لذا در نظام اسلامی باید علاوه بر تخصص و تعهد، پیوند مدیر با خدا نیز مهم باشد تا یک مدیر تراز اسلامی داشته باشیم.

نماینده ولی فقیه در استان یادآور شد: سستی و عدم عمل به وظایف برخی مدیران باعث دلسردی امروز مردم شده و باید در برابر مردمی که بهترین مردم در طول تاریخ امامت بوده‌اند، پاسخگو باشند و اگر مدیری ناتوان بوده، کارهایش زمین مانده و در اداره‌ متبوعش ناشایستگان جای صالحان را گرفته باشد، باید خودش شجاعت رفتن از آن صندلی را داشته باشد چرا که بازخورد عملکرد منفی آن‌ها باعث دلسردی امروز مردم از نظام اسلامی می‌شود.

وی ادامه داد: مردمی که در سال ۵۸ آنگونه عاشقانه پای صندوق آمدند و جمهوریت و اسلامیت ایران را با رأی آری خود تأیید کردند، به جز تلاش‌های دشمن، چه چیزی غیر از عملکرد مسئولان باعث دلسردی آن‌ها شده است؟

حجت‌الاسلام کریمی‌تبار با اشاره به اینکه نقش مدیران در محله زندگی خود و حضور در مساجد باید پررنگ باشد، افزود: مردمی بودن یکی از جلوه‌های مدیریت اسلامی است و مدیریت فقط پشت میز نشستن و گرفتن حقوق آنچنانی نیست. باید مدیر پای کار مردم باشد و تنها تخصص کافی نیست.

وی خاطر نشان کرد: البته دشمن نیز بیکار ننشسته و در جنگ ترکیبی می‌خواهد نسل امروز را از ما بگیرد. البته مدیران ما در جهاد تبیین نمره قبولی نگرفته‌اند و بسیاری از مردم گله دارند که در اغتشاشات، مدیران جمهوری برای دفاع از حریم نظام اسلامی کجا هستند؟

امام جمعه ایلام با طرح این سؤال که چرا امروز می‌بینیم طرف برای سرنوشت قانون‌گذاری خودش دلسرد است؟ غیر از عملکرد من و شما چه عواملی دیگری می‌تواند باشد؟، ادامه داد: مسئولان باید جوابگو باشند، امروز برای مدیر تنها این کفایت نمی‌کند که اول وقت جلسه را تعطیل کند و بیاید نمازخانه نماز بخواند، نقش این مدیر در محله چقدر است؟ مردم نگاه می‌کنند مدیر فلان اداره اینقدر حقوق می‌گیرد آیا می‌آید مسجد تا با مردم محل ارتباط بگیرد‌یا خیر.

انتهای پیام
captcha