افتخارات دانشگاه علوم پزشکی مشهد در حوزه سلامت پس از انقلاب
کد خبر: 4198177
تاریخ انتشار : ۱۶ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۷:۴۶

افتخارات دانشگاه علوم پزشکی مشهد در حوزه سلامت پس از انقلاب

رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی مشهد به تشریح افتخارات حوزه سلامت پس از انقلاب اسلامی پرداخت.

محمود محمدزاده شبستری، رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی مشهدبه گزارش ایکنا از خراسان رضوی، محمود محمدزاده شبستری، رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی مشهد، امروز 16 بهمن ماه، در نشست خبری رئیس و معاونین دانشگاه علوم پزشکی مشهد با اصحاب رسانه با هدف تشریح دستاوردهای حوزه سلامت که در محل ساختمان قرشی این دانشگاه برگزار شد، اظهار کرد: همان‌طور که در سطح کشور اعلام شد، تعداد پزشکان ما نسبت به ابتدای انقلاب 13 برابر شده است. این اتفاق در دانشگاه‌های ما افتاده است که دارای کیفیت معتبری هستند و اگر پزشکان ما در سطح جهان مورد توجه قرار می‌گیرند، به خاطر سطح سواد و سطح علمی و عملی است که دارند، رشته‌ پرستاری و دیگر رشته‌های این حوزه همچنین است که نشان از موفقیتی است که در کشور ما حاصل شده است.

وی ادامه داد: از 23 خانه بهداشت در خراسان رضوی به 755 خانه بهداشت رسیده‌ایم، همچنین تعداد پرستاران در ابتدای انقلاب 500 نفر بوده است که امروز حدود 10 هزار پرستار در استان داریم. پرستارانی که در همین دانشگاه‌ها آموزش دیده‌اند، در سال 57 تعداد 4 پایگاه اورژانس در سطح مشهد داشته‌ایم که اکنون به 176 پایگاه رسیده است. همه این موارد با سرمایه‌گذاری، هزینه دادن، وقت و انرژی گذاشتن و اصلاح زیرساخت‌ها انجام شده است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی مشهد با طرح این پرسش که چه اتفاقی در حوزه سلامت افتاده است، گفت: همین امنیتی که در حوزه سلامت داریم و بی‌نیاز از تمامی درمان‌های پزشکی امروز سطح جهان هستیم، به همین دلیل است. در اوایل انقلاب حتی برای آنژیوگرافی و عمل قلب باز اعزام به خارج از ایران داشتیم، در حالی که امروز در کشور ما دو کد 247 و 724 داریم به معنای 24 ساعت 7 روز است و اینکه اگر کسی با سکته قلبی و مغزی وارد بیمارستان‌های مشهد شود، در عرض کمتر از 30 دقیقه باید رگ قلب و رگ مغز باز شود و لخته برداشته شود. در واقع پیشرفتی که حاصل شده، هنوز در خیلی از کشورهای منطقه راجع به 724 و 247 حسرت هست که چگونه چنین نتیجه‌ای حاصل آمده است. کاری که پزشکان‌مان با تکیه بر توانمندی و استفاده از دانش روز در این مرز و بوم نهادینه کردند.

محمدزاده شبستری با اشاره به حضور در سمینارهای بین‌المللی و مدل‌های حداکثری در دنیا تأکید کرد: گاه ناشکری می‌شود و افق‌هایی برای ما ترسیم می‌شود که وجود خارجی ندارد. افتخاراتی که در حوزه سلامت و در این چند سال، پس از انقلاب ادامه دارد، بی‌نظیر است و در مقایسه با کشورهای همسایه این موضوع بیشتر قابل لمس است. با توجه به اینکه آثار شرایط تحریم بیش از گذشته دیده می‌شود، توسعه ما بسیار قوی‌تر صورت گرفته است.

وی با اشاره به ورود و نصب دستگاه سایبرنایف در مشهد که برای درمان تومورهای سرطانی به صورت جراحی بسته است و کاملاً می‌تواند جایگزینی برای عمل جراحی باز باشد، بیان کرد: این اتفاق جهشی در شبکه درمان محسوب می‌شود. در حوزه بهداشت، ادغام آموزش دنبال می‌شود که یک نوآوری جدید در سطح کشور است. همچنین کارهای بسیار خوبی در حوزه توسعه بیمارستان‌های در حال ساخت از ناحیه مولدسازی صورت گرفته است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی مشهد با اشاره به کاستی‌هایی که به ویژه در حوزه اورژانس‌ها وجود دارد، اظهار کرد: حدود 3000 تخت بیمارستانی در مشهد کم داریم، تلاش و حرکت ما برای جبران 3000 تخت است. همچنین به دنبال طراحی اورژانس بزرگ و متمرکز در شهرک دانش و سلامت هستیم تا اورژانس مرکزی مشهد به آنجا منتقل شود و بار از روی دوش بیمارستان‌های قائم(عج) و امام رضا(ع) برداشته شود.    

شبستری تصریح کرد: در حوزه درمان، بهداشت و سلامت، و توسعه پژوهش‌های علوم پزشکی که قطعاً به سمت سرآمدی پیش می‌رود، دچار چالش‌ها و نقص‌هایی هستیم که امید است بتوانیم در مدت زمان باقی‌مانده از خدمت آن‌ها را به حداقل برسانیم.

افتخارات دانشگاه علوم پزشکی مشهد در حوزه سلامت پس از انقلاب

انتهای پیام
captcha