ترویج و توسعه محصولات فرهنگی و هنری در حوزه‌های نوپدید
کد خبر: 4200032
تاریخ انتشار : ۲۶ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۵:۱۶
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بیان کرد:

ترویج و توسعه محصولات فرهنگی و هنری در حوزه‌های نوپدید

محمدمهدی اسماعیلی گفت: امروزه محصولات فرهنگی و هنری در همه حوزه‌های نوپدید در حال بارگزاری، ترویج و توسعه است.

محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامیبه گزارش ایکنا از خراسان رضوی، محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در اختتامیه چهارمین دوره همایش ملی فقه هنر (بزرگترین نشست فقهی پژوهشی کشور) که امروز 26 بهمن در محل تالار شیخ طبرسی سازمان علمی و فرهنگی آستان قدس رضوی برگزار شد، ضمن عرض تبریک ایام شعبان و ولادت امام سجاد(ع) اظهار کرد: این ماه با رحمت الهی همراه است و حضور بنده در این همایش به معنای پشتیبانی کامل از مسیری است که آغاز شد. در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تنظیم‌گر حوزه فرهنگ و هنر هستیم و این تنظیم‌گری همه حوز‌ه‌ها‌یی که در حکمرانی فرهنگ و هنر با آن مواجه هستیم را شامل می‌‌شود.

اسماعیلی با تأکید بر لزوم توجه بر پیمایش‌های مصرف فرهنگی و هنری کشور، بیان کرد: به عنوان مثال در حوزه‌ بازی‌های رایانه‌ای براساس نظرسنجی اخیر بنیاد بازی‌ها، ۳۴ میلیون بازیکن در ایران داریم که از این تعداد چهار میلیون نفر بالای ۲۱ ساعت در هفته و به عنوان بازیکنان حرفه‌ای بازی می‌کنند، همچنین در حوزه موسیقی نیز براساس نظرسنجی‌ها، از سوی سازمان تبلیغات، بین جوانان ۱۵ تا ۲۵ سال بالای ۹۵ درصد فراوانی استفاده داریم.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره‌ به گسترش فناوری‌های نوین، تصریح کرد: فرهنگ و هنر نیز بر این موضوع سوار شده و یک شیوع گسترده پیدا کرده است. امروزه محصولات فرهنگی و هنری در همه حوزه‌های نوپدید در حال بارگزاری، ترویج و توسعه است.

وی اظهار کرد: با آمدن کرونا بسیار گفته شد که دیگر بساط زیرساخت‌های قدیمی مثل سینما باید برچیده شود. امسال که ماه بهمن رو به پایان است بیش از ۲۷ میلیون نفر در سینماهای کشور بلیط خریداری کرده‌اند، ۵۷۰ سینما داشتیم و امروز به آستانه ۹۰۰ سینما رسیده‌ایم، همچنین ۲۰۰ پلاتو در کشور در حال ساخت داریم که تا پایان دولت از این موارد رونمایی خواهد شد.

اسماعیلی با اشاره به تنظیم سند موسیقی، تصریح کرد: این کار بسیار سختی بود. در هیچ سند بالادستی جمهوری اسلامی پس از ۴۵ سال درباره موسیقی صحبت نشده بود، موسیقی میزان بالایی از مخاطب را دارد‌ و سیاست ما گسترش و ترویج موسیقی نیست، نه به دلیل اینکه مخالفتی با آن داشته باشیم بلکه به‌خاطر محدودیت مدیریتی شدیدی که در این موضوع به آن دچار هستیم.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با تأکید بر اینکه حوزه فرهنگ و هنر غلبه عام دارد افزود: بخش دیگری از توصیف وضعیت، نظام حکمرانی است‌ و ما حاکمیت دینی را در کشور برقرار کرده‌ایم. در تمدن اسلامی فقه پایه است و نظام ولایت فقیه و نظام امت و امامت را داریم و بر این اساس باید تعادلی بین تنظیم‌گری فقهی با وضعیت موجود فرهنگی و هنری برقرار شود و این اتفاق بسیار سخت است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اظهار کرد: ما در یک موضع واقعیت موجود قرار داریم و حساسیت‌های جامعه و روحانیت را می‌فهمیم. در وزارت فرهنگ ما از هر دو طرف تحت فشار عمومی هستیم و علاوه بر فشار جامعه دینی که ما را به رعایت خط قرمزهای شرع مقدس اسلام الزام می‌کند، با ذوق و اشتیاق بالایی در حوزه فرهنگ و هنر برای عرصه‌های جدید مواجه هستیم که امروز در مقام حکمرانی باید برای این موارد تعیین تکلیف کنیم. ما تلاش کردیم تا به حداقلی برسیم که بشود فضای مدیریتی کار را هماهنگ کرد.

وی با یادآوری جشنواره فجر موسیقی در تهران، ادامه داد: امکان ندارد یک گروه هنری در شهری برود و با استقبال روبه‌رو نشود، در جشنواره فجر موسیقی نیز بلیط‌ها در همان ساعات ابتدایی به فروش می‌رود و سالی پنج، 6 میلیون نفر در این برنامه‌ها شرکت می‌کنند.‌ 

وی ضمن ابراز خرسندی از برگزاری این جشنواره‌ها، افزود: شما هرطرف بایستید یک منتقد جدی خواهید داشت. این دولت و این وزارتخانه در تلاش برای رقم زدن یک حکمرانی مطلوب در حوزه فرهنگ و هنر است و ما با بعضی مظاهر گناه‌آلود و شرک آلود ورود مدرنیته مخالف هستیم.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: خط قرمز ما شرع مقدس اسلام است و در عین حال شرع مقدس مکتب فقهی پیروان اهل بیت(ع) این قابلیت را دارد که با توجه به افق‌گشایی‌هایی که امام راحل انجام دادند بتواند سازگاری بیشتر حکمرانی فرهنگی و هنری در نظام دینی را با واقعیت‌های موجود و با حفظ چهارچوب‌های تنظیم‌گری ایجاد کند.

اسماعیلی با بیان اینکه نسبت جمهوری اسلامی با محصولات جدید از نوع انکار نیست، اظهار کرد: ما معتقدیم که می‌توانیم هنرهای جدید را به استخدام‌ خود در آوریم، سینما و موسیقی ما محدود است. سال به سال فضای عمومی فرهنگ و هنر به نظام ارزشی و هنجاری انقلاب اسلامی نزدیک می‌شود و ما معتقدیم این کار شدنی است و در حال آماده کردن اسناد بالادستی آن را در همه جهات هستیم.

وی در خصوص تنظیم اسناد بالادستی در بخش‌های مختلف هنری و فرهنگی، گفت: سند موسیقی آماده شده است و سند تئاتر، سینما، هنرهای تجسمی در حال تنظیم بوده و در همه این موارد بخش‌های فقهی را دیده‌ایم. ما در حوزه شرعی مجتهد نیستیم و مقلد آرای فقهی رهبر معظم انقلاب و جریان فقهی متصل به حل این مسائل هستیم و چهارچوب‌های خود را از این حوزه گرفته و در اجرا به آن عمل می‌کنیم.

در پایان این مراسم از کتاب چکیده مقالات همایش فقه و هنر رونمایی شد.

همایش ملی فقه هنر

 

انتهای پیام
captcha