انتظار جامعه قرآنی از نماینده مجلس
کد خبر: 4201307
تاریخ انتشار : ۰۵ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۹:۳۴

انتظار جامعه قرآنی از نماینده مجلس

سهم جامعه قرآنی همانند سایر اقشار مردم در حال و هوای انتخاباتی و دعوت به مشارکت حداکثری در این امر سیاسی سهم بسزایی است، اما در این میان نیز انتظاراتی از نمایندگان مجلس وجود دارد که یکی از آن‌ها تخصیص بودجه ویژه برای برنامه‌های فرهنگی و قرآنی است.

انتظار جامع قرآنی از نماینده مجلسحال هوای انتخابات شهر را فرا گرفته است و در حالی که شش روز به انتخابات مجلس شورای اسلامی و خبرگان رهبری باقی مانده، همچنان انتظاراتی از سوی اقشار مردم و گروه‌ها مطرح می‌شود و در این شور انتخاباتی جامعه قرآنی نیز انتظار دارد هر فردی که به‌عنوان نماینده مردم انتخاب می‌شود برای جامعه قرآنی بودجه‌ای تخصیص داده و به وعده‌های که می‌دهد، عمل کند.

با نزدیک شدن به انتخابات 11 اسفندماه خبرنگار ایکنا از خراسان‌جنوبی به گفت‌وگو با فعالان قرآنی این استان در خصوص خواسته و انتظاراتشان از نمایندگان مجلس و معیارهای انتخاب اصلح و مشارکت حداکثری در این رویداد مهم سیاسی پرداخته که در ادامه می‌خوانیم.

منصوره مؤیدی، حافظ و مربی تدبر قرآن کریم قرآن در خصوص نقش جامعه قرآنی در مشارکت حداکثری گفت: جامعه قرآنی با تأسی به آیات الهی و روشنگری می‌توانند نقش مهمی در دعوت مردم برای شرکت در انتخابات داشته باشند و دشمنان را در رسیدن به هدف‌هایشان ناامید کنند.

وی افزود: باید برای یک انتخاب اصلح معیارهای الهی را در نظر گرفت و کسانی که عملکردشان از دیدگاه‌های متفاوت مورد تأیید قرآن است، انتخاب شوند.

این حافظ قرآن در خصوص انتظار خود از نمایندگان مجلس شورای اظهار کرد: انتظار خاصی ندارم فقط اینکه مسئولین به عهد خود وفا کنند که این بی‌تعهدی باعث بی اعتماد شدن مردم به نظام شده و وفای به عهد در اسلام تاکید فراوان شده است.

وی بیان کرد: مسائل نظام و مردم را در نظر بگیرند و در مجلس جسارت داشته و به وظیفه بزرگی که بر عهده آن‌ها است عمل کنند و خیلی مواظب باشند که موقعیت جدید آن‌ها را فریب ندهد که این پست و مقام آن‌ها را از خدا دور نکند که اگر تمام دنیا را به دست آورند ولی از راه راست خارج شوند بازنده خواهند بود.

نقش جامعه قرآنی در مشارکت حداکثری 

حسین سراج، عضو هیئت مدیره مؤسسه قرآنی تسنیم ذکر بیرجند نیز در خصوص نقش جامعه قرآنی در مشارکت حداکثری به خبرنگار ایکنا گفت: جامعه قرآنی با توجه به رسالت خطیر امر به معروف و نهی از منکر و از طرفی داشتن معرفت عمیق قرآنی، نقش کلیدی در مشارکت حداکثری انتخابات دارد و براساس آیه ١٠۴ آل عمران باید در صف مقدم این جبهه قرار بگیرد. همچنین با استناد به آیه ۲۴۷ بقره می‌توان گفت بهترین روش قرآنی برای دعوت به انتخابات برشمردن نقاط قوت و شایستگی‌های منتخبان است. انتظار ما از مجلس برنامه‌ریزی دقیق برای ساماندهی اقتصاد و سفره مردم و  تدبیر مناسب برای اصلاح فسادهای اخلاقی و فرهنگی جامعه است.

تخصیص بودجه برای برنامه‌های فرهنگی و قرآنی

ملیحه حسین‌پور، مربی حفظ قرآن کریم در خصوص انتظار خود از نماینده انتخابی مجلس بیان کرد: از نمایندگان انتظار داریم بودجه‌ ویژه برای برنامه‌های فرهنگی و قرآنی تخصیص دهند و حمایت بیشتری از فعالان حوزه قرآن کریم در خصوص امورات و مشاغل و آینده آنان داشته باشند و همین‌طور برای تحقق تربیت 10 میلیون حافظ تلاش مضاعف شود و پشتیبانی از مؤسسات فعال در این زمینه صورت گیرد.

انتخاب اصلح نیاز به بینش قرآنی دارد

میثم یوسفی، قاری و مدرس قرآن کریم نیز گفت: خداوند متعال انسان را موجودی اجتماعی و دارای اراده و اختیار کامل و در نهایت انتخاب آفریده که علاوه بر خودش نسبت به سرنوشت جامعه خویش مسئول است. از منظر اسلام‌، انسان علاوه بر وظایف فردی، وظایف اجتماعی نیز دارد و در آخرت نیز پاسخگوی وظایف فردی و اجتماعی خویش است که رسول اکرم(ص) می‌فرمایند: «ألا فَكُلُّكُم راعٍ و كُلُّكُم مَسؤولٌ عَن رَعِيَّتِ؛ بدانید که همه شما مسئول هستید و هر یک از شما نسبت به زیردستانش بازخواست می‌شود.»، لذا حق مشارکت آحاد مردم در تعیین سرنوشت جامعه از منظر آموزه‌های دینی و قرآنی مورد توجه قرار گرفته است.

وی با بیان اینکه خداوند متعال در بخشی از آیه ۱۱ سوره مبارکه رعد می‌فرماید: «إِنَّ اللَّهَ لاَ یُغَیِّرُ مَا بِقَوْم حَتَّى یُغَیِّرُوا مَا بِأَنفُسِهِمْ؛ خداوند سرنوشت هیچ قومی را تغییر نمی‌دهد مگر آنکه آنها خود را تغییر دهند» اظهار کرد: آیه مورد‌ نظر اشاره به این دارد که انسان قبل از هر چیز و هر کسی خودش مقدرات و سرنوشت خویش را رقم می‌زند و در بسیاری از موارد عامل خیر و یا شر به خود او برمی‌گردد و در واقع اراده و خواست انسان‌ها و تغییرات درونی آن‌هاست که آنان را مستحق لطف یا مستوجب عذاب خداوند می‌کند.

داور مسابقات منطقه‌ای و کشوری قرآن کریم افزود: اراده خداوند متعال در طول اراده و اختیار انسان و سرنوشت فرد یا ملتی در گرو اعمال خود آن‌هاست و به فرموده مقام معظم رهبری «هر کسی در هر جایی که زبان گویا، اثرگذار و مخاطب دارد باید با معرفت‌افزایی، مردم را به حضور در عرصه‌های مختلف سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و دیگر عرصه‌ها فراخواند.»

این قاری و مدرس قرآن کریم گفت: جامعه قرآنی باید به رسالت جهاد تبیین خویش عمل کند و با روشنگری و با ارائه آموزه‌های قرآنی در زمینه انتخاب اصلح، بینش قرآنی را در سطح جامعه ایجاد کرده و بالا ببرد. روش‌های دعوت به مشارکت در انتخابات از طریق سخنرانی، مناظره و انواع قالب‌های رسانه‌ای اعم از مصاحبه، عکس‌نوشته، کاریکاتور، استوری، کلیپ و پادکست عمدتاً در چهار دسته یا تلفیقی از ارائه آمار دستاوردها و ظرفیت‌ها، ارائه مبانی و گزاره‌های معرفتی، پاسخ به شبهات، گزاره‌های بصیرتی و روایت است که در این میان روایت کامل‌ترین روش است.

وی در خصوص راهبردی که رهبر معظم انقلاب در ۱۹ دی امسال برای مقابله با سیاست خارج کردن مردم از صحنه ترسیم فرمودند: «کشاندن مردم به صحنه مبارزه با جهت‌دهی دقیق و با توان‌بخشی معرفتی است» بیان کرد: منظور از جهت‌دهی، توانایی برانگیختن و حرکت آفریدن است. منظور از دقیق و نقطه‌زن بودن تعیین دقیق هدف است به‌صورتی که توانایی برانگیختن و جهت‌دهی به‌طور نقطه‌زن عمل کند و اطراف را تخریب نکند به عبارتی بصیرت در حرکت وجود داشته باشد.

داور مسابقات منطقه‌ای و کشوری قرآن کریم با بیان اینکه ادامه داد: منظور از توان‌بخشی معرفتی نیز ارائه محتواهای عمیق و باورهای بنیادین است که در چگونه دیدن صحنه بسیار مؤثر است. بنابراین، پیش‌فرض‌ها، باورها و معرفت‌های به‌کار رفته در روایت باید اصیل و عمیق باشد و این معرفت‌ها را در مکتب امامین انقلاب می‌توان پیدا کرد. 

یوسفی گفت: مقام معظم رهبری با اشاره به قدرت بی‌نظیر نقش‌آفرینی مردم، حضور و پرچم‌داری ملت در هر عرصه و میدان را راهبرد مؤثر و راه‌گشای امام خمینی(ره) و نظام اسلامی و بی‌انگیزه کردن و بیرون کشیدن مردم از صحنه را، راهبرد دشمنان سرزمین پاک ایران به‌ویژه آمریکا و صهیونیزم خواندند. لذا، از قیود جهت‌دهی دقیق و توان‌بخشی معرفتی مدل روایت‌پردازی لطیف و عمیق استخراج می‌شود آنگاه در جنگ روایت‌ها باید با این روایت دقیق، روایت مخالف را به چالش کشید.

وی بیان کرد: قرآن کریم معیارهایی را برای انتخاب اصلح برشمرده است که عبارتند از علم و امانتداری، که در آیه ۵۵ سوره مبارکه یوسف اشاره شده و دانایی و توانایی، در بخشی از آیه ۲۴۷ سوره بقره آمده است که به علم و قدرت طالوت اشاره دارد و بحث اقامه ارزش‌ها در جامعه، در آیه ۴۱ سوره مبارکه حج  اشاره شده است.

داور و ناظر مسابقات استانی قرآن کریم ادامه داد: در آیه چهارم سوره قلم نیز به اخلاق نیکو و در بخشی از آیه ۸۸ سوره هود به صداقت و پرهیز از دادن وعده‌های بیهوده در آیه دوم سوره مبارکه صف اشاره شده است.

یوسفی تصریح‌ کرد: انتظار آحاد مردم از نماینده مجلس، صداقت در گفتار و رفتار، عمل به وعده‌های انتخاباتی، پرهیز از دادن وعده‌های خارج از وظایف نمایندگی، توجه به مردم و تلاش برای وضع قوانینی که به رفاه اجتماعی، توسعه اقتصادی و بهبود معیشت مردم منجر شود، است.

انتهای پیام
captcha