ماه رمضان فرصتی برای مقابله با فردیت است
کد خبر: 4204989
تاریخ انتشار : ۲۲ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۲:۵۲
در گفت‌وگو با ایکنا مطرح شد

ماه رمضان فرصتی برای مقابله با فردیت است

استاد الهیات دانشگاه فرهنگیان خراسان‌جنوبی گفت: دنیایی که به سرعت رو به فردیت و دوری عاطفی افراد از یکدیگر حرکت می‌کند، ارتباطات خانوادگی و خویشاوندی را تضعیف می‌کند، بنابراین ماه مبارک رمضان فرصتی برای مقابله بر این جبر در دنیای مدرن است.

امید هادیان مهر، استاد الهیات دانشگاه فرهنگیانحجت‌الاسلام امید هادیان‌مهر، استاد الهیات دانشگاه فرهنگیان خراسان‌جنوبی در گفت‌وگو با ایکنا از خراسان‌جنوبی با بیان اینکه خداوند متعال قوانین را بر مبنای فطرت انسان­‌ها بنا نهاده و در دستوراتش مصلحت انسان را لحاظ کرده است، گفت: امام باقر(ع) در روایتی می‌فرماید: خداوندی که انسان را خلق کرده می‌داند که چه چیزی برای او مفید و مضر است.

وی با بیان اینکه روزه هر چند به ظاهر تکلیفی سخت است ولی آثار و برکات فراوانی دارد، اظهار کرد: يكی از فلسفه‌‌ها‌ی روزه بُعد اجتماعی آن است که پيامبر(ص) فرموده‌اند: «و هو شهر المواسات؛ ماه رمضان، ماه همدردی است»، بنابراین روزه در ماه رمضان از تعالیم شگفت اسلام است که با آداب و شرایط خاص خود علاوه بر فواید جسمی و روحی که دارد، سبک زندگی فرد مسلمان را در معرض یک تجربه واقعی از گرسنگی و محرومیت قرار می‌دهد و به این‌ وسیله حس همدلی و همدردی با نیازمندان را در او زنده نگه می‌دارد.

هادیان‌مهر بیان کرد: مهم‌ترين منافع روزه بر سبک زندگی هشدار دادن به مسلمانی که نماز، عبادت، زيارت و اصول عبادی اسلام را به‌جا می‌آورند نيست؛ بلكه بايد از حال فقيران و مستمندان نیز مطلع شد و به آن‌ها نیز رسيدگی كرد زيرا هر اجتماعی كه اغنيای آن به فكر مستمندان باشند روی فقر و محروميت را نخواهند ديد و اين از فواید روزه به‌شمار می‌آيد.

استاد الهیات دانشگاه فرهنگیان خراسان‌جنوبی گفت: دنیایی که به سرعت رو به فردیت و دوری عاطفی افراد از یکدیگر حرکت می‌کند، ارتباطات خانوادگی و خویشاوندی را تضعیف می‌کند، بنابراین ماه مبارک رمضان فرصتی برای مقابله بر این جبر در دنیای مدرن است.

وی بیان کرد: توصیه‌های مؤکد اولیای دین بر افطاری دادن در این ماه شریف و تأکید بر اجابت دعوت دیگران از عواملی است که به‌طور محسوس، بهبودی و تقویت روابط دوستانه و خویشاوندی افراد و خانواده‌ها را در جامعه اسلامی به بهترین سبک زندگی جمعی ترغیب می‌کند.

هادیان‌مهر با بیان اینکه ماه رمضان شهوت نفس را می‌كوبد و قوای قدسی و معنوی انسان را تقويت می‌کند، گفت: این ماه انسان را به­ ترس از روز قيامت و عطش و گرسنگی آن روز آگاه می‌كند و انسان را از كسالت‌ها و دیگر مفاسد می‌رهاند، بنابراین اسلام تن‌پروری به معنای نفس‌پروری و شهوت‌پرستی را شدیداً محکوم کرده، اما پرورش بدن به معنای مراقبت و حفظ سلامت و بهداشت را از واجبات شمرده و هر نوع عملی که برای بدن زیان‌بخش باشد را حرام کرده است.

استاد الهیات دانشگاه فرهنگیان خراسان‌جنوبی بیان کرد: نفس‌پروری و شهوت‌رانی، همچنان‌که ضد روح‌پروری است، موجب بیماری روح و روان می‌شود و ضد بهداشت و پرورش صحیح جسم نیز بوده که منجر به بیماری جسمی نیز می‌شود.

وی با بیان اینکه از جمله دستورات خداوند که اهداف را محقق می‌کند روزه است، گفت: انسان روزه‌دار در سایه روزه‌داری می‌تواند تمام حواس معنوی که در این ماه به‌دست می‌آورد را تداوم بخشد و به رشد روحی و جسمی خود کمک کند و هرگونه آفتی را از روح و جسم خود بزداید.

انتهای پیام
captcha