نماز مظهر خضوع در برابر خداوند است
کد خبر: 4206830
تاریخ انتشار : ۰۴ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۳:۱۹
آیت‌الله‌ علم‌الهدی:

نماز مظهر خضوع در برابر خداوند است

نماینده ولی‌فقیه در خراسان رضوی گفت: آنچه در بین تمامی عبادات انسان را به خدا نزدیک‌تر می‌کند نماز است، زیرا نماز مظهر تمکین و خضوع انسان در برابر خداوند است.

آیت‌الله سیداحمد علم‌الهدی، نماینده ولی‌فقیه در خراسان رضویبه گزارش ایکنا از خراسان رضوی و به نقل از پایگاه اطلاع رسانی امام جمعه مشهد، آیت‌الله سیداحمد علم‌الهدی، نماینده ولی‌فقیه در خراسان رضوی، در هشتمین جلسه تفسیر آیات قرآن کریم در ماه مبارک رمضان که در حسینیه دفتر نماینده ولی‌فقیه در خراسان رضوی برگزار شد، ضمن تبریک سال نو، اظهار کرد: هشتمین آیه اندیشه‌ساز قرآن مربوط به دو آیه 162 و 163 سوره مبارکه «انعام» است که در محور وحدت توحید و جهت قرار دارند.

باور، شرط ارزشمندی ایمان

وی با بیان اینکه تمام باورمندی انسان به خداوند متعال باید در زندگی ظهور و بروز عملی داشته باشد، افزود: اگر باور به توحید در زندگی انسان عملیاتی نشود و مظهری نداشته باشد در واقع او فرض و خیال کرده که خدایی وجود دارد.

نماینده ولی‌فقیه در خراسان رضوی شرط ارزشمندی ایمان را باور دانست و گفت: در زندگی دو چیز باید وجود داشته باشد که انسان را به خدا مرتبط کند، نخست اینکه خود انسان به سمت خداوند حرکت کند و دوم آنکه این حرکت به خاطر کسب رضایت خداوند باشد.

علم‌الهدی با اشاره به دو ارتباط تشریعی و تکوینی با خداوند متعال، بیان کرد: ارتباط تشریعی یعنی مناسکی که ما را به خدا نزدیک می‌کند و با قصد غربت انجام می‌شود مانند اطعام فقیر یا گرفتن روزه که تنها برای خداوند و رضایت او انجام شود.

عضو شورای حوزه علمیه خراسان با اشاره به «رحمت» خداوند که شامل تمام مخلوقات می‌شود، ابراز کرد: ویژگی «رحیم» و مهربانی خداوند اما تنها شامل انسان‌هایی می‌شود که با خداوند متعال ارتباط برقرار کرده باشند که ارتباط به‌وسیله «نُسک» و نماز است.

وی با بیان اینکه درجه اهمیت تمام اعمال و نسکی که انسان انجام می‌دهد به میزان نزدیکی است که با خداوند ایجاد می‌کند، ادامه داد: اطعام فقیران، ساختن مدرسه و مسجد بسیار خوب است اما چقدر این اقدامات فارغ از تأثیرات اجتماعی و سیاسی می‌تواند انسان را به خدا نزدیک کند، دارای اهمیت است.

اما جمعه مشهد با اشاره به عبارت «قُلْ إِنَّ صَلَاتِی وَنُسُكِی ...» تصریح کرد: آنچه در بین تمامی عبادات انسان را به خدا نزدیک‌تر می‌کند نماز است، زیرا نماز مظهر تمکین و خضوع انسان در برابر خداوند است. پیامبر اکرم (ص) می‌فرماید: «نور چشم من نماز است».

وی با تأکید بر خواندن دعا در قنوت نماز و نافله‌ها، بیان کرد: اگر در نماز خواندن حواستان پرت شد، ابتدا ذهن خود را خالی کنید و دوم احساس کنید که در حال حرف زدن با شخص مهمی هستید، این دو کمک می‌کنند تا نماز را با حضور قلب بیشتری بخوانید.

توجه به مشیت خداوند در تمام ابعاد زندگی

علم‌الهدی در ادامه به عبارت «وَ مَحْیَایَ وَ مَمَاتِی لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِینَ» اشاره کرد و افزود: در رابطه تکوینی، مرگ و زندگی انسان بر اساس مشیت و اراده خداوند است، بنابراین همان‌طور که مشاهده می‌کنید که یک عده از کفار چه میزان در طرح‌های زندگی خود برنامه‌ریزی می‌کنند اما با یک حرکت کوچک تمام آن‌ها به هم می‌ریزد و به نتیجه نمی‌رسد، علت آن اراده خداوند است که مانع از تحقق این برنامه‌ها می‌شود، بنابراین وقتی برای زندگی خود برنامه‌ریزی می‌کنید، اراده و مشیت خداوند را در نظر بگیرید، به این معنا که در زندگی و مرگ خود هر چه پیش آمد آن را مشیت خداوند در نظر گرفته و راضی باشید.

نماینده ولی‌فقیه در خراسان رضوی با بیان اینکه دو بحران در زندگی برای انسان بسیار دغدغه ایجاد می‌کند، اظهار کرد: این دو بحران شامل نحوه خروج از این دنیا و نحوه ورود به دنیای آخرت است. اینکه انسان از خود می‌پرسد با چه حالتی خواهم مرد و به کجا خواهم رفت؟ امام خمینی(ره) در لحظات آخر عمر شریف خود فرمودند «با دلی آرام و قلبی مطمئن و روحی شاد و ضمیری‏‎ ‎‏امیدوار به فضل خدا از خدمت خواهران و برادران‏‎ ‎‏مرخص و به سوی جایگاه ابدی سفر می‌کنم...».

عضو مجلس خبرگان رهبری به عبارت «... وَأَنَا أَوَّلُ الْمُسْلِمِینَ» در آیه 163 سوره مبارکه «انعام» اشاره کرد و گفت: خداوند متعال در دو آیه 163 سوره «انعام» و آیه 12 سوره مبارک «زمر» در قرآن خطاب به پیامبر (ص) می‌فرماید: «بگو من اول مسلمین هستم» با وجود اینکه پیامبران گذشته نیز خود را مسلمان معرفی می‌کردند؛ علت این است که نخست پیامبر (ص) از زمان آفرینش انسان مسلمان بودند و دومی در رتبه‌بندی مسلمانی رتبه اول متعلق به پیامبر اکرم (ص) است.

انتهای پیام
captcha