احکام روزه‌داری در ماه رمضان
کد خبر: 4206862
تاریخ انتشار : ۰۵ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۹:۳۱

احکام روزه‌داری در ماه رمضان

یک استاد حوزه علمیه گفت: در ماه رمضان هر چیزی حکم مشخص خود را دارد و فرد روزه‌دار نیز باید بعضی از اصول‌ها را رعایت کند.

حجت‌الاسلام محمدرضا زینلی، استاد حوزه علمیه خراسان جنوبیحجت‌الاسلام محمدرضا زینلی، استاد حوزه علمیه در گفت‌وگو با ایکنا از خراسان‌جنوبی بیان کرد: در ماه رمضان هر چیزی حکم مشخص خود را دارد و فرد روزه‌دار نیز باید بعضی از اصول‌ها را رعایت کند.

وی در خصوص حکم نماز مغرب قبل از افطار گفت: با آمدن زمان مغرب و نماز وقت روزه تمام است و از آن به بعد روزه محسوب نمی‌شود.

حجت‌الاسلام زینلی در خصوص روزه افراد مریض اظهار کرد: فرد مریض اگر اطمینان حاصل کند روزه برای او ضرر دارد در این صورت می‌تواند روزه بخورد و تا سال آینده اگر بهبود حاصل کرد که باید روزه گرفته و اگر حاصل نشد باید به ازای هر روز کفاره دهد طبق نظر مشهور فقها مواد غذایی که باید به فقیر دهند.

یک استاد حوزه علمیه در خصوص نیت برای روزه گرفتن تصریح کرد: به دو صورت می‌توان نیت کرد، در اول ماه رمضان فرد نیت می‌کند که تمام ماه رمضان را روزه بگیرد گرچه اگر هرشب نیت کند بهتر بوده و اگر شب نیز فراموش کند مشکلی نیست و لزومی ندارد زبانی گفته شود چرا که برای سحری بیدار شده و حکم آن این است که فردا روزه بگیرد.

وی بیان کرد: اگر بیمار چیزی نخورد و به تعبیری روزه خود را باطل نکند تا ظهر می‌تواند نیت کند ولی اگر چیزی خورد روزه فرد باطل است.

حجت‌الاسلام زینلی اظهار کرد: برای گرفتن روزه‌های قضا تا سال آینده فرصت وجود دارد و اگر تا سال آینده فرد روزه‌های قرضی خود را گرفت که مشکلی ندارد ولی اگر نگرفت هم قضا روزه را باید تا سال آینده بگیرد و کفاره روزه نیز به ازای هر روز که خورده است تعلق می‌گیرد.

یک استاد حوزه علمیه بیان کرد: فرد اگر اطمینان حاصل کند که شب است و غذا بخورد غافل از اینکه صبح بوده و بعدا متوجه آن شده روزه فرد مشکلی ندارد.

انتهای پیام
captcha