«مسطورا»؛ فرصت هم‌افزایی مردم و مسئولان در حوزه قرآن
کد خبر: 4206883
تاریخ انتشار : ۰۵ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۷:۰۲

«مسطورا»؛ فرصت هم‌افزایی مردم و مسئولان در حوزه قرآن

رئیس اداره تبلیغات اسلامی شهرستان سامان هم‌افزایی و هماهنگی بسیاری از دستگاه‌های اجرایی برای عملیاتی‌سازی طرح «مسطورا» را یادآور شد و گفت: ماه رمضان امسال اتفاق مبارکی شکل گرفته و خیز همگانی مردم و مسئولان و همه ظرفیت‌ها را برای انجام یک کار قرآنی ویژه در سراسر کشور شاهد هستیم.

حمید بهرامی، رئیس اداره تبلیغات اسلامی شهرستان سامان

حجت‌الاسلام والمسلمین حمید بهرامی، رئیس اداره تبلیغات اسلامی شهرستان سامان در گفت‌وگو با ایکنا از چهارمحال‌وبختیاری با تبریک سال جدید و آرزوی قبولی طاعات و عبادات و با اشاره به برگزاری طرح ملی «مسطورا» یا سطر سطر «زندگی با آیه‌ها» با هدف تبدیل مفاهیم نورانی قرآن کریم به گفتمان عمومی و رایج عموم مردم، اظهار کرد: این طرح نه فقط مختص جامعه قرآنی یا متدین یا مسجدی‌ها بلکه یک طرح فراگیر و عمومی برای همه اقشار و لایه‌های جامعه است؛ طبعاً قشر قرآنی و فعالان و کنش‌گران این عرصه بیش از سایر اقشار در تحقق اهداف این طرح فراگیر قرآنی نقش دارند و فعال‌تر هستند.

وی با ذکر اینکه بر همین اساس از ظرفیت قرآنیان، مبلغان و روحانیون شهرستان سامان برای عملیاتی‌سازی طرح مسطورا استفاده شده است، ادامه داد: بخش عمده فعالیت‌های قرآنی توسط مراکز قرآنی و نیز ائمه جمعه و جماعت شهرستان مدیریت می‌شود و لذا طی نشستی با مبلغان خانم و آقا از آنان خواستیم که میدان‌دار طرح ملی مسطورا باشند و در مناطق تبلیغی خود، آیات منتخب طرح را تبیین و مخاطبان خود را به حفظ آیات تشویق کنند.

محافل جزءخوانی؛ میزبان طرح ملی مسطورا 

بهرامی بیان کرد: همچنین از مبلغان و روحانیون شهرستان خواسته شد تا جلسات تفسیر را که به پیوست محافل جزءخوانی قرآن کریم در مساجد و حسینیه‌ها برگزار می‌شود به تبیین ۳۰ آیه منتخب طرح مسطورا اختصاص دهند.

رئیس اداره تبلیغات اسلامی شهرستان سامان با بیان اینکه سؤال روزانه پویش قرآنی مسطورا نیز در همین محافل جزءخوانی به حاضران ارائه می‌شود، افزود: نوجوانان شرکت‌کننده در این جلسات معنوی تشویق به حفظ آیه منتخب طرح می‌شوند که فعالان این عرصه و افرادی که روزانه بتوانند آیه منتخب را بدون غلط و از حفظ قرائت کنند، در پایان ماه مبارک معرفی و تجلیل خواهند شد. 

بهرامی با اشاره به برپایی نشست «طلایه‌داران نور» ویژه جامعه قرآنی شهرستان در طلیعه ماه رمضان، توضیح داد: از فعالان قرآنی دعوت و از آنان درخواست شد که در کنار برنامه‌های قرآنی خود که هر ساله برگزار می‌کنند، امسال نگاه ویژه‌ای به عملیاتی‌سازی طرح ملی مسطورا داشته باشند و برنامه‌های خود را با اولویت و محوریت و محتوای این طرح پیش ببرند. 

وی با تأکید بر نقش مهم و تأثیرگذار فضای مجازی در تحقق اهداف طرح ملی مسطورا، ادامه داد: طی صحبتی که با فعالان فضای مجازی و مدیران کانال‌های پرمخاطب شهرستان داشتیم از آنان خواسته شد که روزانه ما را در بازنشر محتوا و طرح درس مسطورا یاری کنند که خوشبختانه بالغ بر ۸۰ درصد این ظرفیت عظیم به کمک ما آمد و تلاش می‌شود که فرهنگ ناب قرآنی به‌عنوان یک گفتمان رایج در تمامی شئون جامعه جاری و ساری شود. برنامه‌ریزی برای برگزاری یک نشست و ضیافت افطار با فعالان رسانه‌ای و فضای مجازی طی روزهای آینده در دست اقدام است.

استقبال اقشار مختلف مردم از طرح مسطورا 

بهرامی با تأکید بر اینکه معرفی و اهدای جوایز نقدی خوب به شرکت‌کنندگان در پویش قرآنی مسطورا یک عامل تشویقی مؤثر در افزایش دامنه مخاطبان است، گفت: این موضوع باعث شده تا همه اقشار مردم به این سمت سوق یابند و به تحقق اهداف این حرکت قرآنی کمک شود. به‌نظرم طرح مسطورا از معدود طرح‌های قرآنی است که توانسته همه اقشار جامعه را جذب کند و از همه افکار و سلایق در این حرکت شرکت دارند که جای خرسندی است. 

رئیس اداره تبلیغات اسلامی شهرستان سامان هم‌افزایی و هماهنگی بسیاری از دستگاه‌های اجرایی برای عملیاتی‌سازی طرح مسطورا را یادآور شد و گفت: ماه رمضان امسال اتفاق مبارکی شکل گرفته و خیز همگانی مردم و مسئولان و همه ظرفیت‌ها را برای انجام یک کار قرآنی ویژه در سراسر کشور شاهد هستیم که قطعاً برکات آن در جامعه جاری و ساری است.

این کارشناس مذهبی نقش برخی دستگاه‌ها از جمله آموزش‌وپرورش را در تحقق اهداف طرح ملی مسطورا بیش از سایر مجموعه‌ها دانست و توضیح داد: آموزش‌وپرورش با توجه به گستره وسیع مخاطبان یعنی دانش‌آموزان و خانواده‌های آنان می‌تواند با بهره‌گیری از ظرفیت شبکه شاد این نقش مهم را ایفا کند؛ جا دارد معلمان و فرهنگیان با بهره‌مندی از اطلاعات و اخبار و محتوای بارگذاری شده در وبگاه زندگی با آیه‌ها به تبیین ۳۰ آیه منتخب طرح بپردازند و مفاهیم نورانی آیات را در بین نوجوانان و جوانان ترویج دهند.

بهرامی در پایان با اشاره به اینکه قریب به ۱۲ مرکز قرآنی اعم از مؤسسه یا خانه قرآن شهری و روستایی در شهرستان سامان فعال است، بیان کرد: مدیران و مربیان و فعالان این تشکل‌های مردم‌نهاد توجیه شده‌اند و اولویت برنامه‌های قرآنی ماه رمضان را به طرح مسطورا اختصاص داده‌اند.

انتهای پیام
captcha