بخشش یک نگرش دائمی است
کد خبر: 4208883
تاریخ انتشار : ۱۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۹:۲۸
در گفت‌وگو با ایکنا مطرح شد

بخشش یک نگرش دائمی است

کارشناس قرآن عترت و نماز اداره‌کل آموزش و پرورش خراسان‌جنوبی گفت: بخشش عملی موقتی و موقعی نیست، بلکه نگرشی دائمی است که نیاز به عادت دارد.

حجت‌الاسلام ایمان حسنی، کارشناس قرآن عترت و نماز اداره کل آموزش و پرورش استان خراسان جنوبی،حجت‌الاسلام ایمان حسنی، کارشناس قرآن عترت و نماز اداره‌کل آموزش و پرورش استان خراسان‌جنوبی در گفت‌وگو با ایکنا از خراسان‌جنوبی گفت: بخشش و گذشت آن چیزی است که یاد گرفتن آن ساده و عمل کردن به آن دشوار خواهد بود، همان‌گونه که عالمان دینی در خصوص بخشش و گذشت گفته‌اند آن کسی که انتقام می‌گیرد یک روز خوشحال است و آن که می‌بخشد یک عمر خوشحال خواهد بود. بنابراین، بخشش عملی موقتی و موقعی نیست، بلکه نگرشی دائمی است که نیاز به عادت دارد.

وی بیان کرد: یکی از عوامل مهم برای تحکیم روابط خانوادگی و رشد آن، چشم‌پوشی و گذشت از اشتباهات دیگران و نادیده گرفتن یا تغافل در برابر آن‌ بوده که‌ این صفت زیبا، یکی از عوامل مهم آرامش روانی و آسایش زندگی است.

حسنی با بیان اینکه امام علی(ع) فرموده‌اند: «هر که از بسیاری امور تغافل و چشم‌پوشی نکند، زندگی‌اش تیره می‌شود»، گفت: به غیر از معصومین(ع) همه افراد خطا و لغزش دارند. دو نفر که با هم زندگی می‌کنند و از جهتی تشریک مساعی و همکاری دارند، باید لغزش‌های یکدیگر را ببخشند تا زندگی‌شان ادامه پیدا کند و اگر بخواهند در این باره سخت‌گیری کنند، ادامه همکاری غیر ممکن می‌شود.

کارشناس قرآن، عترت و نماز اداره‌کل آموزش و پرورش خراسان‌جنوبی اظهار کرد: حتی دو شریک، دو همسایه، دو دوست، دو همکار، زن و شوهر باید در زندگی اجتماعی دارای گذشت باشند، چراکه هیچ زندگی اجتماعی به اندازه زندگی خانوادگی، نیازمند گذشت نیست و اگر اعضای یک خانواده بخواهند در مورد یکدیگر سخت‌گیری کنند و لغزش‌های یکدیگر را دنبال کنند، یا زندگی آن‌ها از هم می‌پاشد و یا بدترین زندگی را خواهند داشت.

حسنی افزود: از این‌رو در صدر پیشنهادات قرآن و روایات، عفو (گذشت) و تغافل (چشم‌پوشی) است؛ که در آیه 14 سوره تغابن گفته شده است که اگر عفو کنید و چشم بپوشید و ببخشید خدا شما را می‌بخشد، چراکه خداوند بخشنده و مهربان است.

کارشناس قرآن، عترت و نماز اداره‌کل آموزش و پرورش خراسان‌جنوبی بیان کرد: رسول‌ خدا(ص) در این باره فرموده‌اند: «همه مردم داراى خصلت‌های نیک و بد هستند و مرد نباید تنها جنبه‌هاى ناپسند همسر خویش را در نظر بگیرد و همسر خود را ترک کند، چراکه هر گاه از یک‏ خصلت او ناراحت‏ شود، خصلت دیگرش را دوست دارد و مایه خشنودى اوست.»؛ برای اینکه عفو و گذشت در میان مردم رواج پیدا کند باید توجه به قدرت و عفو الهی، آخرت، آمرزش خداوند، نرم‌خویی و عواطف انسانی باید مورد توجه قرار گیرد.

انتهای پیام
captcha