عوامل مؤثر در توسعه رزق و روزی
کد خبر: 4209110
تاریخ انتشار : ۱۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۳:۰۲
در گفت‌وگو با ایکنا تشریح شد

عوامل مؤثر در توسعه رزق و روزی

استاد الهیات دانشگاه فرهنگیان خراسان‌جنوبی گفت: روايات متعددی به عوامل مؤثر بر توسعه رزق و زياد شدن برکت زندگی و نقطه مقابل عواملی که باعث بی‌برکتی و کاهش رزق می‌شود، اشاره کردند البته اين عوامل به معنی علت تامه که اگر کسی انجام داد صددرصد ثروتمند می‌شود، نيست، بلکه زمينه‌ساز است.

امید هادیان مهر، استاد الهیات دانشگاه فرهنگیان خراسان‌جنوبیحجت‌الاسلام امید هادیان مهر، استاد الهیات دانشگاه فرهنگیان خراسان‌جنوبی در گفت‌و‌گو با ایکنا از خراسان‌جنوبی گفت: روايات متعددی به عوامل مؤثر بر توسعه رزق و زياد شدن برکت زندگی و نقطه مقابل عواملی که باعث بی‌برکتی و کاهش رزق شده، اشاره کردند البته اين عوامل به معنی علت تامه که اگر کسی انجام داد صددرصد ثروتمند می‌شود، نيست، بلکه زمينه‌ساز است.

وی بیان کرد: يکی از چيزهایی که عامل برکت است، اظهار بی‌نيازی بوده يعنی اگر خدا به کسی در حد معمولی داده، دائم گله‌مند باشد و اظهار نياز کند، اين باعث فقر می‌شود که در روايتی پيامبر(ص) فرمودند: «اگر کسی اظهار فقر کند او مبتلا می‌شود چون کفران نعمت کرده است.»

هادیان‌مهر گفت: در روايت داريم که خدا دوست دارد اثر نعمت را در تو ببيند و نه برعکس آن، بنابراین کسی که شکر نعمت‌های خدا را به‌جا نیاورد و همیشه گله و شکایت کند خداوند او را به کفران نعمت مبتلا می‌کند و از آن طرف اظهار بی‌نيازی کردن و استغناء ورزيدن باعث برکت زندگی می‌شود.

استاد الهیات دانشگاه فرهنگیان خراسان‌جنوبی تصریح کرد: يکی ديگر از چيزهايی که در روايات خيلی به آن اشاره شده دائم‌الوضو بودن است. در روایات آمده است که فردی در نزد رسول اکرم(ص) از کمبود روزی شکايت کرد و پیامبر(ص) فرمود: «مداومت بر طهارت داشته باش و سعی کن دائم‌الوضو باشی که رزقت زياد می‌شود.»

وی بیان کرد: صدقه دادن نیز در افزایش رزق و روزی تأثیر بسیار دارد چرا شخص فقير صدقه نیز کم دهد کميت صدقه مهم نبوده و اين نشان‌ دهنده اين است که معامله با خدا را فراموش نکرده به‌خصوص اگر صدقه‌ای برای سلامتی امام زمان(عج) بدهد و دعای حضرت پشت آن بيايد.

هادیان‌مهر با بیان اینکه در روایات به سحرخیزی تأکید بسیاری شده است، اظهار کرد: نماز شب خواندن، قرائت قرآن کریم به خصوص سوره واقعه برای وسعت رزق خوب است و در روايت آمده کسی که در خانه‌اش زياد قرآن می‌خواند، برکت‌اش زياد می‌شود و خواندن سوره واقعه از فقر جلوگیری می‌کند.

استاد الهیات دانشگاه فرهنگیان خراسان‌جنوبی بیان کرد: گفتن ذکر «لاحول و لا قوه الا بالله» در روايات اشاره شده که امام صادق(ع) فرمودند: کسی که اين ذکر را صد مرتبه در روز بگويد باعث وسعت رزق می‌شود، بنابراین صله رحم، خوش‌خلقی و مدارا کردن با مردم از عوامل وسعت رزق و زياد کردن برکت است.

وی گفت: عواملی که ذکر شد به معنی این نیست که اگر اين را انجام داديد صددرصد بدون هيچ شرطی برای آدم فراهم می‌شود بلکه اينها زمينه‌های را می‌سازد که رزق در زندگی‌اش زياد شود. بنابراین، رزق هميشه به معنی پول نيست بلکه علم رزق بزرگی است و گاهی نیز همان مقدار مالی که فرد دارد، با برکت می‌شود و به راحتی خودش را اداره می‌کند و برکت يعنی خيری که دوام داشته باشد که یکی از عوامل احساس بی‌نيازی کردن است.

انتهای پیام
captcha