کد خبر: 4276549
تاریخ انتشار : ۲۶ فروردين ۱۴۰۴ - ۱۲:۴۲
حامد علامتی خبر داد

۵ قطب علمی ویژه کودک و نوجوان فعال می‌شود

مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در نشست خبری فیراکاپ آزاد ایران از فعال شدن ۵ قطب علمی ویژه کودک و نوجوان در کشور خبر داد و گفت: جریان علمی برای کودکان و نوجوانان مبتنی بر آموزش، استعدادسنجی و آشنایی با علوم مختلف است و زمینه‌های متنوعی گنجانده شده است.

۵ قطب علمی ویژه کودک و نوجوان فعال می‌شودبه گزارش خبرنگار ایکنا؛ نشست خبری دوازدهمین دوره مسابقه‌های بین‌المللی فیراکاپ آزاد ایران ۱۴۰۴ سه‌شنبه ۲۶ فروردین ماه با حضور حامد علامتی، مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و سروش صادق‌نژاد، نائب رئیس فدراسیون بین‌المللی رباتیک و هوش مصنوعی و دبیر این رویداد برگزار شد.

علامتی در این نشست با اشاره به چشم‌انداز انقلاب اسلامی در چهل سال دوم و توصیه‌های بسیار مهم مقام معظم رهبری در حوزه علم و پژوهش گفت: یکی از این توصیه‌ها و چشم‌اندازها سرآمد شدن ایران در حوزه علم و فناوری است، در مبانی دینی نیز آمده است که هرکس بر علم مسلط شود، در واقع به قدرت و ثروت دست یافته است. در اسناد بالادستی کشور نیز شاهد توجه ویژه به این موضوع هستیم. نمونه‌اش را در نقشه جامع علمی کشور می‌بینیم که همه دستگاه‌ها، نهاد‌ها و گروه‌های متولی را به حرکت در مسیر علم و فناوری دعوت می‌کند. در حوزه کودک و نوجوان نیز سند تحول بنیادین آموزش و پرورش را داریم که در آن به حوزه علم و فناوری اشاره ویژه‌ای شده است. در این سند، ساحت‌های شش‌گانه تربیتی وجود دارد که یکی از آنها تربیت علمی و فناورانه دانش‌آموزان ایرانی است.

وی افزود: بر همین اساس از دو سال گذشته این سؤال پیش روی ما بود که کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان چه نقشی می‌تواند در حوزه علم و فناوری ایفا کند، در حوزه پرورش فکری و ذوقی کودکان چه مسئولیتی داریم و کانون در این راستا چگونه می‌تواند اثرگذاری بیشتری داشته باشد. البته فعالیت‌های علمی در کانون موضوع جدیدی نیست و فعالیت‌های زیست‌شناسی، نجوم و ... را حدود بیش از دو دهه است که در کانون شاهد هستیم و در دو سال گذشته نیز تلاش کرده‌ایم در حوزه آموزش نوجوانان گام‌های بلندتری برداریم.

علامتی ادامه داد: در دور اخیر جایزه ترویج علم که سه ماه گذشته برگزار شد، برای اولین بار در تاریخ تأسیس کانون پرورش فکری موفق شدیم جایزه ترویج علم را کسب کنیم. این یک دستاورد بسیار بزرگ برای مجموعه کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان بود که نشان می‌دهد، امروز کانون در موضع علم حرف اول را در کشور می‌زند. جایزه علمی نیز که اخیراً توانستیم دریافت کنیم، حکایت از استراتژی مناسب و روند صحیح دارد.

وی با بیان اینکه این مسیر را با قوت در راستای گام دوم انقلاب اسلامی، سند تحول بنیادین و البته نقشه جامع علمی کشور ادامه می‌دهیم، تصریح کرد: تجربیات خودمان در دهه‌های گذشته را به کار گرفتیم و در عین حال از افراد علمی و پژوهشی کمک گرفتیم. از لحاظ فکری، هیئت‌های مختلف اندیشه‌ورزی تشکیل شد و طرح تأسیس کانون علوم و فناوری‌های نوین در سال گذشته ارائه شد. در ادامه نیز به سرعت این طرح در هیئت مدیره، مجمع عمومی و مراجع قانونی تصویب و ابلاغ شد.

وی ادامه داد: در روز‌های پایانی سال گذشته، کانون علوم و فناوری‌های نوین ایران با حضور وزیر آموزش و پرورش افتتاح شد. این نیز گام بلندی در راستای فعالیت‌های نوین کانون مبتنی بر علوم بود. در حدود ۶۰ سالی که از فعالیت‌های کانون می‌گذرد، فعالیت‌های ادبی، هنری و فرهنگی با قوت خود ادامه خواهد داشت. از هنر‌های تجسمی و نمایشی تا قصه‌گویی و کتابخوانی، همه با قوت ادامه خواهد یافت. اما امروز علاوه بر آنها، نیاز مخاطب به علوم نوپدید مثل هوش مصنوعی و رباتیک نیز در سپهر فعالیت‌های جدید کانون قرار گرفته و کانون علوم و فناوری‌های نوین ایران تشکیل شد.

علامتی در ادامه بیان کرد: همه ظرفیت‌های علمی و زیرساخت‌های فنی را به کار خواهیم گرفت تا آموزش عمومی برای کودک و نوجوان در حوزه علوم نوپدید داشته باشیم. یک نقشه راه نیز در این راستا تنظیم شد که با حضور وزیر آموزش و پرورش و رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس رونمایی شد. 

وی اضافه کرد: در کانون علوم و فناوری، زمینه‌های لازم برای آشنایی کودکان و نوجوانان با علوم گوناگون، به ویژه علوم نوپدید فراهم می‌شود و انگیزه علم‌آموزی نیز در برنامه‌های کانون قرار دارد. در کانون علوم و فناوری‌های نوین ایران بخش ترویجی نیز وجود دارد و در این راستا آموزش، پژوهش، بخش جشنواره‌ای، علمی، شناسایی استعدادها، پرورش استعداد‌ها و همچنین نقش تولی‌گرایانه مورد توجه قرار گرفته است. در واقع با افتتاح کانون علوم و فناوری ایران، ریل‌گذاری علمی برای کودکان و نوجوانان انجام شده است

فعال شدن ۵ قطب علمی ویژه کودک و نوجوان

مدیرعامل کانون از فعال شدن ۵ قطب علمی ویژه کودک و نوجوان از سوی کانون علوم و فناوری‌های نوین ایران در سال جاری خبر داد و گفت: هر قطب علمی چندین استان را زیر پوشش قرار خواهد داد. در این زمینه به هیچ عنوان دنبال ایجاد ساختار جدید نیستیم، بلکه می‌خواهیم خدمات علمی را به کودکان و نوجوانان ارائه دهیم و آنها را با علوم نوین و سند تحول بنیادین آشنا کنیم. قطب علمی اول ما استان تهران خواهد بود. پس از آن، زنجان، هرمزگان، لرستان و اصفهان نیز به عنوان استان‌های برخوردار و نیمه‌برخوردار در این زمینه انتخاب شده‌اند. برنامه‌ریزی کانون به گونه‌ای است که تا پایان سال جاری، این پنج قطب علمی در کشور فعال خواهند بود.

وی تأکید کرد: جریان علمی برای کودکان و نوجوانان مبتنی بر آموزش، استعدادسنجی و آشنایی با علوم مختلف است و زمینه‌های متنوعی از جمله رباتیک، هوش مصنوعی، نانو، فضا و هوافضا در این برنامه گنجانده شده‌اند. در کنار فعالیت‌های علمی اصلی، برنامه‌های جانبی دیگری همچون جشنواره‌های علمی، رویداد‌های ترویجی و تولید مجله علمی و فناورانه ویژه نوجوانان نیز پیش‌بینی شده است.

دنبال تصدی‌گری نیستیم

علامتی تصریح کرد: کانون نقش تولی‌گری داشته و از این رو در کانون علوم و فناوری‌های نوین ایران به دنبال تصدی‌گری نیستیم، بلکه رویکرد تولی‌گرایانه داریم. نمونه‌های موفق این رویکرد نیز در حوزه اسباب‌بازی با حمایت از ۱۲۰ تولیدکننده داخلی، ایجاد تسهیلات برای توسعه صنعت اسباب‌بازی و رشد چشمگیر تولیدات داخلی با کیفیت است. در حوزه کتاب نیز با وجود اینکه کانون بزرگترین ناشر کودک و نوجوان است، خرید کتاب از بیش از ۶۰ ناشر داخلی دیگر و ایجاد فضای رقابتی سالم در بازار کتاب کودک انجام شده است.

وی در ادامه به همکاری‌های استراتژیک کانون نیز اشاره کرد و گفت: در حوزه رباتیک و هوش مصنوعی که از پرطرفدارترین زمینه‌ها میان کودکان و نوجوانان است، همکاری موفق با دانشگاه صنعتی شریف داشتیم، مشارکت با کمیته ملی رباتیک ایران و برنامه‌ریزی برای اجرای پروژه‌های مشترک در روز‌های آینده نیز انجام شده است.

مدیرعامل کانون توجه به خانواده‌ها را در موضوع هوش مصنوعی مورد تأکید قرار داد و افزود: تجربه نشان داده است، بدون در نظر گرفتن خانواده‌ها، برنامه‌های تربیتی ناقص خواهند بود. بنابراین نیاز است برنامه‌های ویژه‌ای برای خانواده‌ها طراحی شود، محیط‌های تربیتی مکمل مانند مسجد و مدرسه در نظر گرفته شوند؛ چرا که این برنامه‌ها ضریب تأثیرگذاری فعالیت‌ها را افزایش خواهند داد.

انتهای پیام
captcha