آشتی با هویت دینی؛ رسالت مدارس اسلامی «بنگلور» هند
کد خبر: 1376399
تاریخ انتشار : ۲۸ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۶:۰۰

آشتی با هویت دینی؛ رسالت مدارس اسلامی «بنگلور» هند

گروه بین‌الملل: مدیران مدارس اسلامی «بنگلور» هند معتقدند، این نوع از کانون‌های آموزشی، در شرایطی که آموزش‌های سکولار در کشور حرف نخست را می‌زند، نسل جدید مسلمان را با هویت دینی خود آَشتی می‌دهد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی «Two Circles»، بنگالورو(بَنگِلور)، مرکز استان کارناتاکا و شهری در کشور هندوستان است و با ۷۴۱ کیلومتر مربع وسعت و جمعیتی بیش از شش میلیون و دویست هزار نفر یکی از شهرهای بزرگ این کشور به حساب می‌آید. بنگلور شهری آرام و دانشجویی در فلات «دکن است» و یکی از سرسبزترین و خوش‌ آب‌و‌هواترین شهرهای هند می‌باشد که به «Garden city» یا «شهر باغ» مشهور است.

بنگلور از چند جهت مورد توجه قرار دارد: آب‌و‌هوای خوب، امنیت اجتماعی بالا، دانشگاه دیرپا و ممتاز و امکانات زیر بنایی عالی در زمینه‌های آموزشی و پژوهشی، تعداد زیاد دانشجویان خارجی، مردمی خون‌گرم، تمرکز صنعت نرم‌افزار، علوم پزشکی و همچنین مرکز فناوری اطلاعات در هند. واقع‌شدن‌ بنگلور بر سر راه‌های ارتباطی‌ مهم‌ هند، بر اهمیت و اعتبار آن نیز افزوده است.

با توجه به اهمیت مراکز علمی ـ آموزشی این شهر، مدارس اسلامی نیز به جهت نوع ارائه خدمات علمی و برنامه‌های جانبی، از دیگر کانون‌های آموزشی بنگلور، متمایز می‌شوند.

تربیت نسلی آگاه به علم و دین؛ چشم‌انداز مدرسه «البروج»

«اشرف علی خان»، مدیر مدرسه اسلامی «البروج» در شهر بنگلور هند در این باره می‌گوید: کودکان مسلمان هند عموماً به مدارسی می‌روند که توسط غیرمسلمانان اداره می‌شود و نتیجه این امر دور شدن آن‌ها از دینشان است.
وی می‌افزاید: آنچه در این مدارس آموزش داده می‌شود، با آموزه‌های اسلامی بیگانه است. به همین دلیل با راه‌اندازی مدرسه اسلامی البروج سعی کردیم که به جای آموزش‌های سکولار شرایطی را برای ارائه آموزش‌های اسلامی به نسل جدید مسلمان فراهم آوریم.
اشرف علی خان گفت: البته بسیاری از مدارسی که در هند، اسلامی خوانده می‌شوند، به ارائه اطلاعات عمومی در مورد نظام اعتقادی اسلام و آموزش‌ بخش‌هایی از قرآن کریم بسنده می‌کنند.
وی افزود: اما در مدرسه البروج تلاش می‌شود تا علاوه بر دروس معمول مدارس هند، آموزش‌های اسلامی جامعی به دانش‌آموزان داده شود تا هنگامیکه دانش‌آموزی از این مدرسه فارغ‌التحصیل می‌شود، به یک عالم مسلمان تبدیل شده باشد.

ارائه مواد علمی در قالب آموزه‌های اسلامی در مدرسه «البشیر»
مدرسه بین‌المللی «البشیر» دیگر مدرسه اسلامی در بنگلور است که در سال 2007 توسط «عمر شریف»، رئیس سازمان آموزشی «شناخت اسلام» هند تأسیس شد.
آدم انصار، مدیر مدرسه اسلامی البشیر می‌گوید: قرآن و آموزه‌های پیامبر(ص) راهنمای این مدرسه چه در بخش مدیریت و چه در بخش آموزش است. کاری که در این مدرسه انجام می‌گیرد، این است که به همه چیز از نقطه نظر اسلامی نیز نگاه می‌شود.
وی می‌افزاید: ما چیزی خارج از برنامه‌ درسی مدارس به دانش‌آموزان آموزش نمی‌دهیم؛ تنها کاری که می‌کنیم این است که درس‌های مختلف را با مثال‌های قرآنی و دینی به کودکان آموزش می‌دهیم. به عنوان مثال ما تئوری تکامل را که در کتاب‌های درسی به دانش‌آموزان ارائه می‌شود، با بیان دیدگاه‌های اسلامی مطرح می‌کنیم و آن را به عنوان یک تئوری و نه یک اصل علمی، آموزش می‌دهیم.
علاوه بر البشیر و البروج، مدارس اسلامی دیگری نیز در بنگلور در حال فعالیت هستند.
محمد فراز، مسئول مطالعات اسلامی مدرسه البشیر می‌گوید: افزایش تعداد مدارس اسلامی در هند ناشی از افزایش تعداد مسلمانان هندی است که شروع به به‌رسمیت شناختن خود با هویت دینی‌شان کرده‌اند.
وی که فارغ‌التحصیل رشته مطالعات اسلامی کالج بین‌المللی «پرستون» در شهر چنای هند است، می‌افزاید: امروز تعداد مسلمانان تحصیلکرده در هند در حال افزایش است. آنچه مدارس اسلامی هند انجام می‌دهند، پرورش نسل جدید مسلمانی است که نه‌تنها در زمینه دین خود تحصیلکرده هستند؛ بلکه آگاه از مسائل جهان نیز می‌باشند.

captcha