کتاب‌های «واژگان متروک منظوم فارسی» و « جنوبگان شعر» در خورموج رونمایی شد
کد خبر: 1376455
تاریخ انتشار : ۲۸ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۹:۱۷

کتاب‌های «واژگان متروک منظوم فارسی» و « جنوبگان شعر» در خورموج رونمایی شد

گروه اندیشه: کتاب‌های «واژگان متروک منظوم فارسی» و «جنوبگان شعر» طی آئینی در فرهنگسرای خورموج با حضور اهالی فرهنگ و ادب شهرستان دشتی رونمایی شدند.


به گزارش خبرنگار خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از بوشهر،  اصغر منصوری‌نسب، پژوهشگر خورموجی در مراسم رونمایی از کتاب‌های «واژگان متروک منظوم فارسی» و «جنوبگان شعر» که در سالن کنفرانس فرهنگسرای خورموج برگزار شد، در ارتباط با کتاب جنوبگان شعر گفت: کتاب جنوبگان شعر از تک‌آثاری است که در جامعه علمی و ادبی ما وجود دارد.



پژوهشگر خورموجی اضافه کرد: در جنوبگان شعر با جغرافیای معرفتی روبه‌رو هستیم و در جغرافیای معرفتی تنها اندیشه مهم است و زمان و مکان اهمیتی ندارد.



منصوری‌نسب خاطرنشان کرد: اندیشه در محیط جغرافیایی معرفتی تولید می‌شود و مظفری، نویسنده کتاب به خوبی آن را تعریف کرده است. شعر جنوبگان شعر پرسش‌گری، شعر بودن و در کجا بودن وبه کجا رفتن است.



نویسنده کتاب‌های «واژگان متروک منظوف فارسی» و «جنوبگان شعر» نیز گفت: واژگان با انسان‌ها رشد می‌کنند ودر حین رشد دچار تغییر و تحول می‌شوند و زمانی نیز تاریخ مصرفشان به اتمام می‌رسد.



سیدکوچک هاشمی‌زاده در این آئین اظهار کرد: نوشتن فرهنگ‌نامه کار دشواری است چون با نوشتن هر واژه بخشی از شخصیت انسان زیر سؤال می‌رود.



وی ادامه داد: گردآوری واژگان و کنار هم‌چیدن آن‌ها و به ویژه لغات متروک کار دشواری است و لغات متروک به این معنا نیست که از کار افتاده و گاه لازم است انسان با این واژگان هم سروکار داشته باشد.



 نویسنده و محقق خورموجی افزود: از ابراز لطف خانم مظفری به خودم سپاسگزارم و انتشار این کتاب خدمت بزرگی به زبان فارسی است و باید به نحو شایسته‌تری از شخصیت علمی ایشان اکرام و اجلال شود.



در ادامه نسرین مظفری افزود: روا‌ن‌شناسان واژگان را به سه دسته متروک، نیمه متروک و نو تقسیم کرده‌اند که متروک در گفتار و نوشتار استفاده نمی‌شود و نیمه متروک ممکن است در گفتار استفاده شود ولی واژگان نو در گفتار و نوشتار ساری و جاری هستند.



وی اضافه کرد: کتاب واژگان متروک واژگان منسجمی متعلق به دوره خراسانی است و تمام شاعران دوره خراسانی که تعدادشان 223 نفر بود اشعارشان نت‌برداری کردم و پس از بررسی 134 هزار بیت 1780 کلمه متروک به دست آمد.



استاد دانشگاه‌های بوشهر ادامه داد: کتاب واژگان متروک برای دانشجویان کارشناس ارشد و دکترا که با متون کهن سروکار دارند گره‌گشاست و برای پالایش زبان فارسی در جهت جایگزین شدن واژگان بیگانه مناسب است. سخاوت علمی استاد هاشمی‌زاده که وام‌دار علم و دانش وی هستم و از بابت قدرشناسی کتاب واژگان متروک را به ایشان تقدیم کرده‌ام.



وی در ارتباط با کتاب جنوبگان شعر نیز اظهار کرد: جنوبگان شعر منحصر به جغرافیای جنوب تا شاعرانی که در جنوب زندگی می‌کنند نیست بلکه فهمی است که از شعر شاعر یا پس‌زمینه‌های جنوبی برداشت می‌کنیم. جنوب مظهر فراموش شدگان و مظهر محرومان کم‌بضاعتی است که بیشتر زحمت می‌کشند و کمتر برداشت می‌کنند و ادبیات جنوب ادبیات طغیان، عصیانگری و شورش است.



مظفری در پایان یادآور شد: ادبیات ایران و آمریکای لاتین نسبت به آفریقا اشتراکات و درک بیشتری از یکدیگر دارند زیرا هر دو وارث تمدن‌های بزرگی هستند که غنای فرهنگی هر کدام از آن‌ها بر تاریخ شناسان پوشیده نیست.

captcha