دستور عام و خاص قرآن در عرصه فرهنگی در تحقق شعار سال مدنظر قرار گیرد
کد خبر: 1391840
تاریخ انتشار : ۱۹ فروردين ۱۳۹۳ - ۰۹:۵۲
حجت‌الاسلام ابراهیمی:

دستور عام و خاص قرآن در عرصه فرهنگی در تحقق شعار سال مدنظر قرار گیرد

گروه سیاسی: عضو جامعه روحانیت مبارز با اشاره به بخش فرهنگی شعار سال به دستور عام و دستور خاص قرآن در عرصه فرهنگی اشاره کرد و گفت: لازم است این دستورات هم از سوی مردم و هم از سوی گروه‌های نخبه مورد نظر قرار گیرد.

حجت‌الاسلام والمسلمین حسین ابراهیمی، عضو جامعه روحانیت مبارز در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا)، با اشاره به ویژگی‌ها و شاخصه‌های مدیریت جهادی در عرصه اقتصاد و فرهنگ اظهار کرد: دستگاه‌ها و نهادها هر یک با روش و منشی که دارند، امور مربوط به خود را مدیریت می‌کنند، اما وقتی صحبت از مدیریت جهادی می‌شود، حالت عمومی پیدا می‌کند و هر یک با هم‌افزایی، هم‌فکری، همراهی، همکاری و هماهنگی پیش می‌روند.
وی با بیان اینکه حرکت جهادی، یک حرکت جهشی است، گفت: در مدیریت جهادی کارها از میانبر و با سرعت و شتاب انجام می‌گیرد و بر این اساس هر یک از آحاد مردم و مسئولان برای رسیدن به اهداف مورد نظر وظیفه‌ای بر عهده دارند.
ابراهیمی حرکت همگانی، حرکت پرشتاب و باسرعت، به کارگیری همه امکانات و با دقت انجام دادن وظایف و انجام امور با خلوص نیت و برای قرب به خدا را از شاخص‌های مدیریت جهادی عنوان کرد و گفت: رهبر معظم انقلاب امسال را به عنوان «فرهنگ و اقتصاد با عزم ملی و مدیریت جهادی» نامگذاری کردند تا مسئولان را وادار کنند به اینکه در صحنه با یکدیگر همکاری کرده و با حرکتی ملی و دلسوزانه به سمت تحولی بزرگ در عرصه اقتصاد و فرهنگ بروند.
این نماینده سابق مجلس در مورد ضرورت عزم ملی در عرصه فرهنگ گفت: قرآن کریم دستور عام و دستور خاص در زمینه فرهنگی دارد که دستور عام قرآن در آیه 11 سوره آل عمران ذکر شده که در این آیه اشاره شده است که شما بهترین امت هستید در صورتی که به دنبال تحول جامعه و امر به خوبی و نهی از منکر بروید؛ بنابراین همه باید در کار فرهنگ مشارکت کنند و همه توان خود را در این زمینه به‌کار گیرند تا اندیشه‌های اسلامی در همه شئون جامعه شکل گیرد.
وی ادامه داد: دستور خاص قرآن نیز در آیه 104 سوره آل‌عمران آمده که می‌فرماید «وَلْتَکُن مِّنکُمْ أُمَّةٌ یَدْعُونَ إِلَى الْخَیْرِ وَیَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَیَنْهَوْنَ عَنِ الْمُنکَرِ» (و باید از میان شما گروهى [مردم را] به نیکى دعوت کنند و به کار شایسته وادارند و از زشتى بازدارند)؛ بنابراین دستور خاص قرآن مربوط به یک جمع خاص نخبه و آشنا به مسائل فرهنگی است که لازم است به فعالیت‌های فرهنگی در جامعه بپردازند.
عضو جامعه روحانیت مبارز اظهار کرد: این گروه ویژه می‌تواند متشکل از حوزه‌های علمیه، مراجع عظام، علما، مساجد، وزارت ارشاد، سازمان تبلیغات، وزارت علوم و آموزش و پرورش باشد که علاوه بر اعمال مسئولیت‌های خود، وظیفه هدایت، سازمان‌دهی و مدیریت فرهنگی جامعه نیز نقش مؤثر دارند.
ابراهیمی با اشاره به وظایف وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: تشکلی زیر نظر این وزارتخانه به عنوان فرهنگ عمومی کشور وجود دارد که لازم است در رابطه با فرهنگ عمومی در جامعه برنامه‌ریزی کند؛ البته سایرین نیز در این عرصه مسئولیت‌هایی بر عهده دارند، اما باید این مسئولیت‌ها در یک حرکت هماهنگ پیش برود.

captcha