فرهنگ عاشورایی؛ تجلی‌بخش مدیریت جهادی
کد خبر: 1397423
تاریخ انتشار : ۳۱ فروردين ۱۳۹۳ - ۱۰:۴۵
نعمت‌زاده مطرح کرد:

فرهنگ عاشورایی؛ تجلی‌بخش مدیریت جهادی

گروه اندیشه: فرهنگ عاشورایی معنای واقعی کلمه، تجلّی­‌بخش مدیریت جهادی است و درس­‌آموزی هر چه بیشتر و عمیق­‌تر از چشمه زلال عاشورا، پویایی و جاودانگی را به ارمغان خواهد آورد.

رجبعلی نعمت‌زاده، مدرس حوزه و دانشگاه در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از مازندران، با اشاره به شعار سال 93 با نام سال قتصاد و فرهنگ با عزم ملی و مدیریت جهادی، گفت:  موتور محرکه تحقق شعار سال، «عزم ملی» است، بنابراین اگر بخواهیم این موتور، کارآمد باشد و در سیر صعودی قرار گیرد، باید رنگ و بوی جهادی پیدا کند؛ لذا قبل از مدیریت جهادی، باید فرهنگ جهادی را در آحاد ملّت به‌ویژه پیشقراولانِ عرصه نبرد فرهنگی، نهادینه کنیم.

وی افزود: کار فرهنگی باید بر مبنای «عشق» صورت پذیرد نه بر اساس دستورالعمل و ساعت کاری؛ زیرا کارهای بزرگ و جهادی در صورتی که متکی به ذوق شخصی و پایبندی دل باشد، ماندگار خواهد بود.

نعمت‌زاده تصریح کرد: ماهیت کار فرهنگی چه در حوزه نظر و چه در حوزه عمل باید جهت‌دهنده به سایر ابعاد سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و ... باشد، به گونه­‌ای که در مجموع، تعالی‌آفرین و تقرّب بخش انسان به سوی خداوند متعال باشد.

مدیریت جهادی تهی از بصیرت کاربردی نیست

وی درباره مبانی و چارچوب نظری مدیریت جهادی بیان کرد: مدیریت جهادی خالی از بصیرت، اصلاً کاربردی نیست؛ چنانکه علی(ع) در خطبه 150 نهج‌البلاغه فرمود: «و حملوا بصائرهم علی اسیافهم»؛ لذا مدیریت خالی از بصیرت، بوی مدیریت کارگاهی صِرف را می­‌دهد.

این مدرس حوزه و دانشگاه با اشاره به دومین مبانی نظری مدیریت جهادی ادامه داد: از جمله قدرت­‌های نرم در فرهنگ دینی ما، فرهنگ عاشورایی است و این فرهنگ به معنای واقعی کلمه، تجلّی­‌بخش مدیریت جهادی است. بنابراین درس­‌آموزی هر چه بیشتر و عمیق­‌تر از چشمه زلال عاشورا، پویایی و جاودانگی را به ارمغان خواهد آورد.

 وی با اشاره به سومین مبانی نظری مدیریت جهادی افزود: از آموزه‌های وحیانی دین مبین اسلام آن است که، کار أحسن و مرضی رضای حضرت حق باشد نه کار اکثر.

عنصر «استقامت» و « دلسرد نشدن» از مبانی نظری مدیریت جهادی است

نعمت‌زاده  با اشاره به آیه 112 سوره مبارکه هود «فَاستَقِم کَمَا اُمِرت» اظهار کرد: عنصر «استقامت» و « دلسرد نشدن» در انجام تکالیف الهی چهارمین مبنای نظری مدیریت جهادی است که افق نگاه بالنده و امیدبخش علی(ع) در خطبه 201 نهج‌البلاغه «لاتستوحشوا فی طریق الهدی لقله اهله» به این امر اشاره دارد.

وی با اشاره به الزامات مدیریت جهادی، افزود: اگر بخواهیم به الزامات و مؤلفه­‌های مدیریت جهادی اشاره­‌ای کنیم، باید بدانیم؛ مدیریت جهادی هرگز به معنای تکاپوی بی‌پشتوانه نیست، بلکه روشمندی و هدفمندی در مدیریت جهادی که به نوعی مدیریت زمان نیز هست، حرف اوّل را می­‌زند.

این مدرس حوزه و دانشگاه ادامه داد: دوم آنکه انتصاب مدیرانی که باور به حرکت و مدیریت جهادی داشته باشند، امری اجتناب­‌ناپذیر است؛ چرا که مدیریت جهادی مبتنی بر فرض وجود جنگ و جهاد است. یعنی مدیران فرهنگی ما باید باور داشته باشند که ما اکنون در وضعیت جنگ هستیم، بنابراین باید به صورت جهادی مدیریت کنند.

عملیاتی کردن مقوله فرهنگ  نیازمند همگرایی و همدلی جمعی است

نعمت‌زاده با اشاره به  پیش­نیاز عملیاتی کردن مقوله فرهنگی اظهار کرد: عملیاتی کردن شعار سال در عرصه فرهنگی  نیازمند همگرایی و همدلی همه کسانی است که دارای پتانسیل و استعداد فرهنگی­‌اند. بنابراین شانه خالی کردن از زیر بار مسئولیت و به حاشیه بردن مقوله فرهنگ و مؤلفه­‌های اجتماعی به بهانه پرداختن به مسایل اقتصادی و سیاسی، نه فقط در شرایط فعلی بلکه در طول همه زمان­‌ها، جفا در حق نظام و ملت است.

وی افزود: باید توجه داشته باشیم که تحقق شعار سال با تبلیغات صِرف محقق نمی‌شود بلکه با نصب­‌العین قراردادن بیانات گرانسنگ مقام معظم رهبری در عرصه فکر و عمل به عنوان منشور مدیریت جهادی می‌توان به محقق شدن مصادیق شعار سال امیدوار بود.

این مدرس حوزه و دانشگاه با اشاره به آسیب­‌شناسی مقوله فرهنگی در جامعه اظهار کرد: مدیریت تشریفاتی، نمایشی، قشری‌­نگری و نگاه سودجویانه و منافع محور، از جمله زنگارهایی است که کار فرهنگی را نه تنها کم­رنگ بلکه عقیم خواهد کرد.

وی افزود: جزیره­‌ای عمل کردن و عدم هماهنگی و تعامل بین نهادها و فعالان فرهنگی که متأسفانه هیچگونه هم­‌افزایی مثبتی را به دنبال نخواهد داشت، مقوله فرهنگ را از انتفاع خواهد انداخت.

نعمت‌زاده در پایان اضافه کرد: ناگفته پیدا است که دولتی کردن و اداری نمودن کار فرهنگی، و بستن فضا به روی فعالان مستعد و دغدغه­‌مند، روند رو به پیش را نوید نمی­‌دهد.

مطالب مرتبط
captcha