مراسم بزرگداشت اعیاد شعبانیه در کشورهای مختلف جهان برگزار شد
کد خبر: 1413917
تاریخ انتشار : ۱۳ خرداد ۱۳۹۳ - ۰۹:۵۵

مراسم بزرگداشت اعیاد شعبانیه در کشورهای مختلف جهان برگزار شد

شعب خارجی: مراسم میلاد با سعادت حضرت امام حسین (ع)، حضرت ابوالفضل‌العباس(ع)و امام سجاد(ع)از سوی نمایندگی‌های فرهنگی جمهوری اسلامی ایران با حضور عاشقان، محبان اهل‌بیت(ع) و ایرانیان مقیم برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، مراسم میلاد با سعادت حضرت امام حسین (ع)، حضرت ابوالفضل‌العباس(ع)و امام سجاد(ع)از سوی نمایندگی‌های فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در کشورهای مختلف جهان برگزار شد که در ادامه گزارش مشروح آن را مشاهده می‌کنید؛

تایلند

به مناسبت فرا رسیدن ماه معظم شعبان و میلاد سه نور ولایت و امامت، مجلس جشن با حضور حدود 500 تن از شیعیان تایلندی و ایرانیان مقیم این کشور روز دوشنبه 12 خرداد در محل حسینیه باب الحوائج شهر بانکوک برگزار شد.

در این جشن کمالیان، سفیر و نجاریان زاده، رایزن فرهنگی ایران، حجت‌الاسلام کریمی قدوسی، نماینده المصطفی(ص) در تایلند، حجت‌الاسلام ابطحی، از مدرسین حوزه علمیه، اعضاء کادر سفارت ایران و مدیر و آموزگاران مدرسه جمهوری اسلامی ایران به همراه خانواده در این جشن شرکت داشتند.

در این مراسم پس از قرائت قرآن توسط یکی از قراء نوجوان تایلندی، حجت‌الاسلام کریمی قدوسی، پیرامون فضایل ماه شعبان و ویژگی‌های حضرت امام حسین(ع) به ایراد سخنرانی پرداخت.

اجرای سرود توسط دانش آموزان مدرسه جمهوری اسلامی ایران و اهداء هدایا و جوائز مسابقه امام حسین شناسی(ع) از دیگر برنامه‌های این مراسم بود.

همچنین مراسم جشن‌های ویژه‌ایی نیز در اکثر مساجد و حسینیه‌های شیعیان این کشور برگزار شده و طی سه شب همچنان ادامه خواهد داشت.

صربستان

ایرانیان مقیم صربستان به مناسبت اعیاد شعبانیه در سالروز ولادت با سعادت حضرت امام حسین(ع) در حسینیه اقامتگاه سفیر جمهوری اسلامی ایران در بلگراد مراسم مولودی خوانی و جشن و سرور برگزار کردند.

در این مراسم معنوی که با نماز جماعت ظهر و عصر همراه بود، سفیر، رایزن فرهنگی، کارکنان سفارت و دیگر نهادهای جمهوری اسلامی ایران و شماری از ایرانیان مقیم و دلباختگان اهل بیت عصمت و طهارت(ع) حضور داشتند.

مجید فهیم پور، سفیر جمهوری اسلامی ایران در بلگراد در سخنانی ضمن تبریک این اعیاد خجسته اظهار کرد: امام حسین(ع) همه وجود خود را در راه خداوند متعال قرار داد و صرفا برای رضای خدا خویشتن را وقف کرد.محبت به پیامبر عظیم الشأن(ص) و اهل بیت(ع) مهم‌ترین و با ارزش‌ترین دارایی و میراثی است که در اختیار ما است و باید از آن در مسیر تعالی بهره‌مند شویم.

سفیر جمهوری اسلامی ایران با اشاره به سالگرد ارتحال ملکوتی رهبر فقید انقلاب اسلامی نیز گفت: امام خمینی(ره) شخصیتی معنوی و سرشار از روحی عرفانی بود که همچون اولیای دینی همواره به کسب رضای خدا می‌اندیشید و عمر با برکت خود را در راه خداوند متعال سپری کرد.

رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در بلگراد هم در این آیین باشکوه ضمن تبریک این ایام خجسته گفت: شعبان ماهی سراسر نور و روشنی است و پیشوایان بزرگی که در این ماه به جهان چشم گشودند، منشاء خیر و برکت بسیار بودند.

محمود شالویی، در ادامه افزود: شعبان همان ماه پیامبر اسلام(ص) است که بزرگداشت آن به همه مؤمنین سفارش شده و همگان باید قدر آن را بدانند و از آن بهره بسیار ببرند.

در این مراسم برنامه‌های متنوعی از جمله مولودی خوانی، شعرخوانی و پخش سرودها و نماهنگ‌های ویژه جشن میلاد اجرا شد.

در بخشی از این مراسم، مسابقه‌ای به نحو سؤال و جواب با همکاری رایزنی فرهنگی و سفارت ایران و همچنین مشارکت مدرسه ایرانیان در بلگراد برگزار شد و به شرکت کنندگان در این مسابقه جوایزی اهدا شد.

ارمنستان

به مناسبت میلاد با سعادت انوار کربلا مراسم جشنی برگزار شد. این مراسم با تجمع تعداد کثیری از ایرانیان مقیم، دانشجویان ایرانی، کارکنان نهادهای مستقر در ایروان از جمله سفارت و رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران، معلّمان مجتمع شهید فهمیده، بانک ملت شعبه ایروان، اتحادیه تجار و بازرگانان ایرانی به همراه خانواده‌های آنان در مسجد کبود ایروان، برپا شد.

در شب میلاد با برکت باب الحوائج حضرت ابالفضل‌العباس(ع) بیانات حجت الاسلام و المسلمین شجعان، امام جماعت مسجد کبود ایروان با موضوع شخصیت و زندگانی حضرت سید الشهداء امام حسین(ع)، قمر بنی هاشم(ع) و امام زین‌العابدین(ع) مورد اقبال عمومی قرار گرفت و در ادامه برنامه  با دعوت از ثابت‌جو، کارشناس فرهنگی رایزنی مراسم مولودی خوانی و مدیحه سرایی با سلام بر سید و سالار شهیدان(ع) و یاران وفادارش اجرا شد.

از دیگر برنامه‌های این مراسم اهداء جوایز به برندگان مسابقه نقاشی به مناسبت سوم شعبان با موضوعیت مسجد جامع کبود ایروان بود.

افغانستان(کابل)

به مناسبت فرارسیدن اعیاد شعبانیه محفل جشن و سرور از سوی شورای عالی قرآنی افغانستان در دفتر این شورا برگزار شد. در این محفل ابتدا آیاتی چند از کلام‌الله مجید قرائت و سپس مسئول آموزشی شورای عالی قرآنی افغانستان پیرامون میلادهای این سه شخصیت بزرگ سخنرانی کرد.

وی گفت: امام حسین(ع) در آغوش پیامبر(ص) تربیت شده و بهترین الگوی ما مسلمانان است زیرا آن حضرت خود رفتار و اخلاق را از حضرت رسول الله(ص) فرا گرفته و بهترین رمز پیروزی هر شخص اطاعت از امامت و ولایت است که امام حسین(ع) خود به عنوان فرزند رسول‌الله مطیع آن حضرت و پدر بزرگوارش حضرت علی(ع) بود.

در پایان مراسم چند تن از مداحان اهل‌بیت(ع) مداحی کرد و مراسم  با ذکر دعائیه به پایان رسید.

سودان

با مشارکت سفارت و رایزنی جمهوری اسلامی ایران جشن اعیاد شعبانیه در جمع ایرانیان مقیم سودان در محل سفارت ایران برگزار شد. این مراسم با تلاوت آیاتی از کلام‌الله مجید آغاز شد، سپس رایزن فرهنگی به ایراد سخن درباره مناسبت‌های مختلفی که در پایان ماه رجب و آغاز ماه شعبان وجود دارد پرداخت.

وی در مورد حقیقت مسلمانی گفت: اگر می‌خواهیم بدانیم تا چه حد به اسلام نزدیک هستیم باید ببینیم که تا چه حد به این روایت پیامبر اسلام (ص) عمل می‌کنیم ایشان در روایتی فرموده‌اند: «المسلم من سلم المسلمون من یده و لسانه؛ و هر کس که دیگران از وی احساس آرامش بیشتر می کنند او به حقیقت اسلام نزدیک‌تر است.»

وی همچنین به توضیح روایتی از امام حسین(ع) در مورد رسیدن به هدف پرداخت و گفت:  طبق فرموده امام حسین(ع) هر کس بخواهد از راه غیر صحیح به هدفش برسد از آنچه که مورد هدف اوست دورتر خواهد شد و هیچ‌گونه موفقیت صحیحی نخواهد داشت و خود را در آنچه که از آن می‌هراسد گرفتار خواهد کرد. وی در ادامه در مورد حضرت امام زین العابدین(ع)  و حضرت ابوالفضل العباس(ع) نیز مطالبی را بیان داشت.

پاکستان (کراچی)

مراسم جشن ولادت باسعادت حضرت اباعبدالله الحسین(ع)، قمر بنی‌هاشم و امام سجاد(ع) در نمایندگی فرهنگی ایران در کراچی برگزار شد۔ این مراسم که با حضور حضرت آیت الله بهاءالدینی، نماینده ولی فقیه، سرکنسول جمهوری اسلامی ایران، معاون کنسولی، پرسنل کنسولگری، پرسنل سرپرستی مدارس شبه قاره، فرهنگیان ارجمند، ایرانیان مقیم به همراه خانواده‌ برگزار شد.

ابتدا آیاتی از قرآن شریف قرائت شد، سپس چند تن از کودکان احادیثی که حفظ کرده بودند را قرائت کردند. پس از آن مداحی صورت پذیرفت و در بخش دیگر این مراسم هدایایی به کودکان توسط سرکنسول تقدیم شد.

پاکستان(کویته)

باهمکاری خانه فرهنگ، مراسم باشکوهی به مناسبت اعیاد شعبانیه با حضور سرکنسول و کلیه ایرانیان مقیم، همراه خانواده‌ در محل کنسولگری ایران برگزار شد.

دراین مراسم پس از اقامه نماز مغرب وعشا، مولودی ­خوانی و مدیحه سرایی توسط سید ابوالفضل حسینی، مسئول خانه فرهنگ و بصیرت، معاون مدارس ایران انجام شد.

نخجوان

به مناسبت روز میلاد حضرت اباالفضل العباس(ع) طی مراسمی در سرکنسولگری ایران در جمهوری خودمختار نخجوان از تلاش‌ها و خدمات ارزشمند جانباز گرانقدر سرکنسولگری تقدیر و تشکر به عمل آمد.

در این مراسم پس از تلاوت آیاتی چند از کلام‌الله مجید و مولودی خوانی، محمد تقی محمد علی، سرکنسول ایران پیرامون ضرورت زنده نگهداشتن یاد و نام ایثارگران به ویژه جانبازان مطالبی را عنوان کرد و در پایان هدایایی به رسم یادبود توسط سرکنسول و وابسته فرهنگی به جانباز گرانقدر «حاج مجید پور ولی» اهداء شد.

captcha