مراسم جشن نیمه شعبان در کشورهای مختلف جهان برگزار شد
کد خبر: 1417274
تاریخ انتشار : ۲۴ خرداد ۱۳۹۳ - ۱۱:۰۶

مراسم جشن نیمه شعبان در کشورهای مختلف جهان برگزار شد

شعب خارجی: مراسم جشن نیمه شعبان میلاد مهدی موعود(عج) به همت رایزنی‌های فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در کشورهای مختلف جهان برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، مراسم جشن نیمه شعبان میلاد مهدی موعود(عج) در کشورهای مختلف جهان برگزار شد که در ادامه گزارشی از این مراسم‌ها ارائه می‌شود:

آذربایجان

مراسم جشن میلاد منجی عالم بشریت حضرت مهدی(عج ) ویژه ایرانیان مقیم باکو با حضور حجت‌الاسلام و المسلمین اجاق نژاد، نماینده ولی فقیه در آذربایجان،  پاک آئین سفیر ایران، ابراهیمی، رایزن فرهنگی، رؤسا و کارکنان نمایندگی‌های ایرانی مقیم در باکو و جمعی از ایرانیان مقیم باکو و دانشجویان ایرانی شاغل به تحصیل در جمهوری آذربایجان در محل سالن اجتماعات رایزنی فرهنگی برگزار شد.

این مراسم با تلاوت آیاتی چند از کلام الله مجید شروع و سپس کلیپ زیبایی در مدح و ثنای ولی عصر (عج) پخش شد.

رایزن فرهنگی ایران گفت: بنا داریم بطور مرتب مراسمی برای ایرانیان مقیم باکو مانند شب‌های شعر، فیلم و مجالس انس با قرآن برگزار کنیم.

وی با اشاره به حدیثی از امام محمد باقر(ع) به نقل از پیامبر اکرم که فرموده اند: « افضل العباده انتظار الفرج؛ برترین عبادت‌ها انتظار فرج است.» انتظار را از صفات فطری و ذاتی همه انسان‌ها دانستند که خاص شیعیان نبوده و علمای اهل سنت نیز  بالغ بر 30 عنوان کتاب در این رابطه به نگارش در آورده اند.

سپس در ادامه  پاک آئین، سفیر ایران ضمن تبریک این روز و خیر مقدم به میهمانان عزیز، از رایزنی فرهنگی در خصوص برگزاری این جشن و همچنین توجه ویژه  رایزنی فرهنگی به ایرانیان تشکر و قدردانی کرد.

وی در سخنانی به اشتراکات ادیان مختلف و تفاوت‌های ماهوی در دیدگاه اسلام و مذهب تشیع در رابطه با مسئله انتظار و آنچه که در غرب به غلط از آن به عنوان مبارزه خیر و شر تاریخ یاد می‌شود اشاره کرد.

سپس حجت‌السلام و المسلمین احمد پور، از علما و مدرسین حوزه علمیه قم از عقل و شرع به عنوان دو عامل در اصلاح بشریت نام برد و گفت: چند چیز باعث فساد در عقل می‌شود:  شراب، حب الدنیا که باعث می‌شود انسان برای صلاح خویش و جامعه قدم بر ندارد، خود برتر بینی که انسان فقط به خود فکر کند و همه چیز را فقط برای خود بخواهد.

وی در ادامه با اشاره به احادیث و آیات قرآن کریم  در خصوص ظهور حضرت ولی عصر(عج) با اصلاح خویش زمینه را برای ظهور ایشان فراهم آوریم. 

بنگلادش

جشن میلاد منجی عالم امکان حضرت بقیه الله العظم به همت رایزنی فرهنگی ایران  با حضور «حسین شاهباز» یکی از مدیران ارشد مؤسسه  بین‌المللی «سیرداب» ، حجت‌لاسلام والمسلمین عبدالقدوس، اساتید دانشگاه، دانشجویان، اندیشمندان و جمع کثیری از شیعیان و عاشقان آن حضرت در سالن اجتماعات دانشگاه «Daffodil international university» در داکا پایتخت کشوراسلامی بنگلادش برگزار شد.

 خسروآبادی، سرپرست رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در سخنانی نیمه شعبان و خجسته میلاد مهدی زهرا و «شب برات» به تعبیر مردم مسلمان بنگلادش را یکی از بزرگترین اعیاد شیعیان دانست و گسترش فرهنگ و فلسفه  مهدویت را برای عصر حاضر ضروری دانست و حضرت مهدی(عج) را عدالت گستر جهان معرفی  و اظهار کرد: ما مسلمانان باید  با رفتار و اعمال شایسته  خویش و پیروی از علمای اسلام زمینه  ظهور آن حضرت را فراهم سازیم  و امید وار باشیم که خداوند به وعده ی خود عمل خواهد کرد وبا دست توانای امام زمان عج جهان را از ظلم و جور پاک خواهد ساخت.

حسین شاهباز، مدیر ارشد موسسه  بین‌لمللی علمی پژوهشی در بنگلادش نیز در سخنانی گفت: مسلمانان با اتحاد و همبستگی می‌توانند زمینه  پیشرفت و تعالی را در همه موضوعات انسانی و اجتماعی فراهم سازند و الگویی نو برای سعادت انسان‌ها ارائه کنند که این خود باعث رضایت و شادی امام مهدی (عج الله)  خواهد بود.

وی در ادامه بیان داشت که پیروی از فرامین الهی و عمل به دستورات اسلام نه تنها مانع پیشرفت علمی و تکنولوژی که امروزه غربی‌ها بر این موضوع تاکید دارند نمی‌شود بلکه پیشرفت و توسعه علمی، فرهنگی، اجتماعی و سیاسی در سایه انجام فرامین الهی و پیروی از دستورات اسلام از طرف خداوند منان تضمین شده است.

حجت‌الاسلام عبدالقدوس، از علمای برجسته دینی در جامعه  بنگلادش که تحصیل‌کرده حوزه علمیه قم بوده و دارای مدرک دکترای فلسفه نیز هست نیز در سخنانی با توسل به آیات قرآن و احادیث معتبر تاریخچه  امامت و ولایت و تولد منجی عالم و دلیل غیبت ایشان را تحلیل و تفسیر کرد.

عبدالقدوس، فلسفه ظهور مهدی(عج) و انتظار مسلمانان برای عدالت گستری ایشان را امید بخش دانست و گفت: همین که انسان می‌داند بالاخره روزی ظالمان و ستمکاران بسزای اعمالشان خواهند رسید و داد مظلوم از ظالم گرفته خواهد شد، برای بشریت باعث آرامش و تسلی خاطر ا‌ست.

وی اظهار کرد: ما مسلمانان با داشتن ذخایر معنوی غنی و مطمئن، نباید منتظر باشیم که جوامع کفر و کج اندیش برای ما نسخه  زندگی و سعادت مندی بپیچند که هرگز جز گمراهی و سرخوردگی چیزی دستگیرمان نخواهد شد ما باید به داشته‌های خودمان اتکا کنیم و راه و رسم زندگیمان را طوری ترسیم کنیم که رضای حق تعالی را به دنبال داشته باشد و خود الگویی باشیم برای جوامع دیگر غیر مسلمان، و سعادت و سربلندی را تنها از خداوند خالق طلب کنیم.

در خلال برنامه‌ها، نعت خوانی و مدح خوانی  در مدح امام زمان(عج) به زبان بنگالی  برگزار شد.

یادآور می‌شود،  با همکاری و حمایت مالی رایزنی فرهنگی در شهرهای «کولنا»، «بوگرا» و «چیتاگونگ» مراسم مشابهی به مناسبت میلاد با سعادت مهدی موعود(عج) برگزار شد.

صربستان

مراسم جشن ولادت با سعادت منجی عالم بشریت حضرت امام مهدی(عج ) در محل اقامتگاه سفیر جمهوری اسلامی ایران در پایتخت صربستان برگزار شد.

در این آیین که به همت رایزنی فرهنگی ایران و با همکاری سفارت جمهوری اسلامی ایران در بلگراد برگزار شد، کلیه کارکنان نهادهای ایرانی به همراه خانواده خود و نیز جمع قابل توجهی از ایرانیان مقیم حضور داشتند.

مجید فهیم پور، سفیر جمهوری اسلامی ایران در صربستان، در آغاز این مراسم ، ضمن تبریک میلاد پربرکت امام زمان(عج) درباره عزت و عظمت نیمه شعبان و خصوصیات برجسته  حضرت حجت  به ایراد سخن پرداخت و حضور پرشور حاضران منتظر را در چنین محافل معنوی تحسین کرد.

محمود شالویی، رایزن فرهنگی کشورمان در صربستان هم در این آیین با شکوه گفت: در فرهنگ دینی انتظار امری مقدس است و در فرهنگ و ادبیات فارسی موضوع انتظار و وجود حضرت حجت، فراوان مورد توجه  جدی شاعران قرار گرفته است.

در این مراسم علاوه بر مولودی خوانی و قرائت اشعاری در فضایل آن امام غایب(عج)، مسابقه ای فرهنگی تحت عنوان مهدی شناسی(عج) برگزار و جوایز نفیسی از سوی سفارت و رایزنی  به برگزیدگان اهداء شد.

تایلند

 مراسم جشن باشکوهی در محل حسینیه ولایت رایزنی فرهنگی کشورمان با حضور کمالیان، سفیر و نجاریان‌زاده، رایزن فرهنگی کشورمان و حجت الاسلام کریمی قدوسی، نماینده جامعه المصطفی(ص) در تایلند و جمعی از ایرانیان کادر سفارت و مدرسه ایرانی و مقیم به همراه خانواده‌هایشان برگزار شد.

در این جشن باشکوه، به خاطر تقارن با شب جمعه، ابتدا مراسم روح‌بخش دعای کمیل قرائت شد و سپس کلیپ کوتاه تهیه شده توسط رایزن فرهنگی حاوی بخشی از بیانات مقام معظم رهبری حضرت امام خامنه ای حفظه الله در دیدار با مسئولان به مناسبت نیمه شعبان و مولودی خوانی برای حضار پخش شد و در ادامه برنامه حجت الاسلام کریمی و کمالیان پیرامون علائم ظهور حضرت مهدی(عج) و انتظار از دیدگاه قرآن و عترت و دیدگاه ادیان نسبت به منجی آخرالزمان برای حضار سخنرانی کردند‌.

همچنین به مناسبت فرارسیدن میلاد یگانه منجی عالم بشریت  مراسم جشنی ویژه بانوان ایرانی در محل حسینیه ولایت رایزنی فرهنگی کشورمان با حضور سرکارخانم نجاریان، همسر رایزن فرهنگی و خانم کریمی قدوسی همسر نماینده جامعه المصطفی(ص) در تایلند و جمعی از ایرانیان برگزار شد.

یادآور می‌شود، با توجه به اینکه شیعیان بومی و شیفتگان مکتب اهل بیت(ع) در این کشور جمعیت قابل ملاحظه ای دارند، لذا مراسم و جشن‌های ویژه میلاد حضرت صاحب الزمان مهدی موعود(عج) در این ایام و شب‌ها در اکثر مساجد و حسینیه‌های شیعیان در سراسر این کشور برپا شد که بزرگترین این مراسم در مسجد بزرگ «روح الله» در شهر «ناخان سیتامارات» واقع در جنوب تایلند با حضور بیش از 1500 تن از شیعیان برگزار شد.

همچنین یکی دیگر از این مراسم  در مسجد «صاحب الزمان» شهر «پراتوم تانی» در فاصله 30 کیلومتری شهر بانکوک با حضور بیش از پانصد تن از شیعیان این کشور با شکوه خاصی برگزار شد.

برنامه‌های این جشن شامل، قرائت قرآن کریم، سخنرانی حجت الاسلام شیخ نعیمف امام مسجد صاحب الزمان(عج) و کمالیان و حجت الاسلام کریمی قدوسی، قرائت سرود در رابطه امام مهدی(عج) توسط نوجوانان شیعه به دو زبان فارسی و تایی، اهدای هدایای نقدی به نمایندگان مراکز اسلامی و مساجد به عنوان کمک هزینه تحصیلی افراد بی‌بضاعت، اهداء هدایایی از طریق قرعه‌کشی به حضار در جلسه و در پایان قرائت جمعی دعای فرج برای تعجیل ظهور حضرت مهدی(عج) است.

سنگال

همزمان با ایام نیمه شعبان به همت نمایندگی فرهنگی ایران مراسم جشن باشکوهی در محل رایزنی فرهنگی با حضور ایرانیان مقیم داکار برگزار شد.

در این مراسم ابتدا آیاتی از قران کریم تلاوت شد و پس از پخش کلیپ‌های مربوط به این مناسبت ذاکری، رایزن فرهنگی ضمن تبریک این عید بزرگ به مهمانان با استناد به  احادیثی از امام جعفر صادق(ع) در خصوص وعده‌‌های الهی برای ظهور قائم و برقراری قسط وعدالت در جامعه بشری به ایراد سخن پرداخت.

وی در تشریح مسئله انتظار واعتقاد به مهدویت با اشاره  به ادعاهای دروغین در خصوص ظهور منجی که در آفریقا نیز از جمله سنگال رایج است مبانی اعتقادی فرقه «لاین» سنگال مبنی بر انطباق خصوصیات امام زمان بر خلیفه خود را  تشریح کرد. وی بر لزوم معرفی مکتب اهل‌بیت(ع) و معرفی ائمه اطهار علیهم السلام به مسلمانان علاقه‌مند و مستعد این کشور تأکید کرد.

قرائت زیارت «آل یاسین» و توسل به حضرت صاحب الامر از دیگر برنامه‌های ویژه این مراسم بود. در میان برنامه‌ها اشعار زیبایی در مدح وثنای ولی عصر(عج) نیز سروده شد.

همچنین همزمان با شب نیمه شعبان و با مشارکت رایزنی فرهنگی،  مراسم جشن، ذکر ودعا وسخنرانی در جمع  انبوه لبنانی‌های مقیم داکار در محل حسینیه مؤسسه اسلامی داکار برگزار شد. در این مراسم با شکوه زیارات و دعا واعمال مخصوص این  شب قرائت و اجرا شد.

سپس شیخ عبد المنعم زین، رئیس شیعیان لبنانی طی سخنانی وقایع تولد حجة‌ابن‌الحسن امام زمان(عج) وآغاز غیبت آن حضرت را تبیین و اعتقاد به مهدویت را از نقاط برجسته مکتب تشیع ذکر کرد.

وی با اشاره به وقایع اخیر عراق وحملات وحشیانه گروه «داعش» بر لزوم حفظ هوشیاری در تمام جوامع مسلمان بر جلوگیری از نفوذ افراطی گری وجریان‌های ضد شیعی تاکید کرد.

اوگاندا

مراسم جشن در اوگاندا پس از اقامه نماز و قرائت دعای پر فیض کمیل برگزار شد. سفیر ایران ، کارکنان سفارت و ایرانیان مقیم اوگاندا میهمان این مراسم بودند.

حجت‌الاسلام والمسلمین شیخ عباس عابدی، مسئول مؤسسه «بلال» وابسته به مؤسسه اهل‌ بیت(ع) در سخنان خود ضمن تبریک این عید خجسته به میهمانان و آرزوی سلامتی برای وجود امام زمان(عج) گفت: در کتاب شریف «بحارالانوار» آمده است که 50 آیه در قرآن در مورد امام زمان(عج) وجود دارد. از جمله خداوند سبحان فرمود: «إِنَّمَا أَنتَ مُنذِرٌ  وَلِکُلِّ قَوْمٍ هَادٍ» (به درستی که تو بیم دهنده ای و برای هر جامعه راهنمایی هست. (سوره رعد آیه 7)

وی افزود: پس همواره یک بیم‌دهنده و هدایتگر در جوامع انسانی حضور دارد که از جانب خدا برگزیده شده است. امام صادق(ع) در تفسیر آیه یاد شده فرمود: «در هر زمانی امامی از خاندان ما وجود دارد که مردم را به آنچه رسول الله آورده (دین اسلام) هدایت می کند». («و فی کل زمان امام منا یهدیهم الی ما جاء به رسول الله (ص) » (مجلسی، بحارالانوار، ج 23 ، ص 5) امامان معصوم (ع) مایه آرامش و امنیت هستی و واسطه فیض الهی هستند  و نعمات و برکات خداوند متعال به واسطه آنها و به یمن حضورشان به انسان‌ها داده می‌شود، که اگر لحظه ای برکت وجودشان نباشد، زمین اهلش را فرو می برد.  (مجلسی بحارالانوار، ج 23 ، ص 56)

حجت‌الاسلام عابدی تصریح کرد: بر اساس ده‌ها آیه از قرآن کریم موضوع ظهور حضرت مهدی(عج) قابل استناد است. تمرکز غالب این آیات بر بشارت به بندگان صالح و مستضعف برای بازستادن حق خود و رسیدن به قدرت و ایجاد یک حکومت واحد جهانی مبتنی بر حق و عدل و غلبه اسلام بر تمامی مکاتب و ادیان است. قرآن کریم از یک سو بیان می کند این بشارت در بعضی کتب آسمانی دیگر هم آمده است: «و همانا در زبور بعد از ذکر (تورات) نوشتیم که زمین را بندگان شایسته من به ارث خواهند برد». «وَلَقَدْ کَتَبْنَا فِی الزَّبُورِ مِن بَعْدِ الذِّکْرِ أَنَّ الْأَرْضَ یَرِثُهَا عِبَادِیَ الصَّالِحُونَ» ، (انبیاء /150)

وی افزود: از سوی دیگر این بشارت را به اراده خداوند استناد می دهد: «و خواستیم بر مستضعفان روی زمین منت نهیم و آنان را پیشوایان و وارثان گردانیم»(قصص/5) این آیات بشارت به ظهور می‌دهند که در تفسیر آنها روایات زیادی وجود دارد. در آیه ای دیگر خداوند حکومت و جانشینی مومنان و صالحان را به عنوان «وعده ی الهی» بر بندگان با ایمان خود بیان می کند و امنیت و آرامش را مژده می‌دهد: «خداوند به کسانی از شما که ایمان آورده و کارهای شایسته کرده اند، وعده داده است که حتماً آنان را در این زمین جانشین (خود) قرار دهد و آن دینی را که بر ایشان پسندیده است، به سودشان مستقر کند و بیمشان را به امنیت مبدل گرداند تا مرا عبادت کنند و ... ». (نور 55)

قرقیزستان

جشن میلاد مسعود ولی الله الاعظم حضرت صاحب الزمان(عج) با حضور کارکنان نهادهای ایرانی مستقر در بیشکک، شیعیان آذری قرقیزستان و ایرانیان مقیم در مسجد امام علی(ع) برگزار شد.

در این مراسم حجت الاسلام و المسلمین ایمانی، امام جماعت مسجد امام علی(ع) طی سخنانی ضمن تبریک این عید خجسته به پیروان اهل بیت(ع) و جهانیان با اشاره به آیه 5 سروه قصص «وَنُرِیدُ أَنْ نَمُنَّ عَلَى الَّذِینَ اسْتُضْعِفُوا فِی الْأَرْضِ وَنَجْعَلَهُمْ أَئِمَّةً وَنَجْعَلَهُمُ الْوَارِثِینَ » گفت: خداوند در این آیه می فرماید ما اراده کردیم مستضعفان را وارثان جهان قراردهیم .

امام جماعت مسجد امام علی (ع) افزود: ما معتقدیم امام غائب یک وعده الهی است که خداوند هر زمان صلاح بداند ایشان را برای رفع ظلم و ستم می‌آورد ایشان اضافه کرد موضوع امام غائب  مسئله‌ای است که در زمان پیامبر اکرم (ص) و علی بن ابیطالب(ع) نیز مطرح بوده چنانکه پیامبر در پاسخ این سؤال که امام غائب چگونه می‌تواند مردم را هدایت کند و به مردم سود برساند فرمود: به خدایی که جانم در دست اوست و مرا مبعوث کرد مردم از امام غائب سود می‌برند همانطور که از خورشید پشت ابر بهره‌مند می‌شوند.

وی به ذکر فضائل امام زمان(عج) و بیان وظائف شیعیان و منتظران آن امام همام در زمان غیبت اشاره  و اظهار کرد: ما باید برای ظهور آن حضرت دعا کنیم و از خداوند سبحان ظهورش را طلب کنیم این چیزی است که حضرت صاحب الزمان(عج) هم از شیعیان انتظار دارد تا برای فرجش دعا کنند.

نخجوان

مراسم جشن سالروز ولادت حضرت ولی عصر(عج) در سرکنسولگری ایران در نخجوان برگزار شد. در این مراسم که با حضور عاشقان و محبین اهل بیت عصمت و طهارت(ع) برگزار شد علاوه بر کارکنان سرکنسولگری، کارکنان محلی اعم از ایرانی و نخجوانی، مدیر، معلمین مدرسه جمهوری اسلامی و خانواده‌های آنان و بر اساس دعوت بعمل آمده، جمعی از ایرانیان مقیم و شیعیان نخجوانی علاقه‌مند به خاندان عصمت و طهارت حضور داشتند.

این مراسم با تلاوت آیاتی چند از کلام الله مجید آغاز و سپس مولودی خوانی و مداحی توسط یکی از ذاکرین و مداحان اهل بیت عصمت و طهارت (ع) انجام شد.

یادآور می‌شود، نظیر چنین مراسمی نیز در مساجد جامع ، «پیرقمیش» و «مسجد الزهراء» نخجوان با حضور مسلمانان و شیعیان جمهوری خودمختار نخجوان برگزار شد.

اتیوپی

مراسم نیمه شعبان با شکوه خاصی با حضور شیعیان هندی، پاکستانی، لبنانی و تجار ایرانی مقیم، سفیر و اعضاء سفارت و رایزن فرهنگی و مدیر مدرسه در محل مهمانسرای سفارت جمهوری اسلامی در آدیس آبابا برگزار شد.

این مراسم پس از نماز مغرب و عشاء و با تلاوت آیاتی چند از کلام الله مجید شروع و در ادامه سفیر ایران  ضمن تبریک میلاد منجی عالم بشریت حضرت مهدی و در خصوص دلائل غیبت آن حضرت مطالبی بیان کرد.

سپس دوست محمد، شاعر و مداح پاکستانی مقیم آدیس آبابا در وصف حضرت مهدی (عج) اشعارش را به زبان اردو و انگلیسی قرائت کرد.

همچنین مراسم دیگری به همین مناسبت در محل کنسولگری ایران برگزار شد. مولودی خوانی و مداحی توسط یکی از ذاکرین و مداحان اهل بیت عصمت و طهارت (ع) در منقبت حضرت مهدی(عج) انجام شد.

پاکستان(کویته)

با همکاری خانه فرهنگ ایران، جشن با شکوهی به مناسبت ولادت حضرت امام مهدی(عج)، و تقدیراز نفرات برتر مسابقه قرآنی با حضور سید ابوالفضل حسینی، مسئول خانه فرهنگ، علمای برجسته کویته، اساتید قرآنی وعموم مردم در کتابخانه «شهید منتظری» منطقه «هزاره تاون» برگزار شد.

در این مراسم پس از قرائت قرآن، مراسم نعت خوانی و مدیحه سرایی انجام و سپس به12 برگزیده رشته‌های قرآنی حفظ، ترتیل، صوت ولحن واذان،  لوح تقدیر و هدایایی به رسم یادبود از طرف خانه فرهنگ ایران اهداء شد.

captcha