قرائت نمایندگان فلسطین و بلژیک در روز نخست مسابقات مالزی
کد خبر: 1418519
تاریخ انتشار : ۲۷ خرداد ۱۳۹۳ - ۱۰:۲۵
رایزن فرهنگی ایران در مالزی خبر داد:

قرائت نمایندگان فلسطین و بلژیک در روز نخست مسابقات مالزی

گروه بین‌الملل: پنجاه و ششمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن مالزی شب گذشته، ۲۶ خرداد، با سخنرانی پادشاه و وزیر امور دینی مالزی و در ادامه قرائت نمایندگان فلسطین و بلژیک، کار خود را آغاز کرد.

علی اکبر ضیایی، رایزن فرهنگی کشورمان در مالزی در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا) با بیان این مطلب گفت: مراسم افتتاحیه این مسابقات از ساعت 21 به وقت محلی در سالن استقلال مرکز تجارت جهانی «پوترا» در کوالالامپور آغاز شد.

وی افزود: عبدالحلیم معظم شاه، پادشاه مالزی و جمیل خیر بهارم، وزیر امور دینی این کشور درباره اهمیت قرآن کریم در زندگی مسلمانان، شعار اعتدال در اسلام و نقش قرآن در سازندگی انسان سخنرانی کردند.

ضیایی در ادامه گفت: از کشورمان «حامد ولی‌زاده خلخالی»، نفر دوم مسابقات سراسری قرآن کشور و نفر اول مسابقات قرآن دانشجویان در رشته قرائت حضور دارد که «احمد ابوالقاسمی» نفر برتر مسابقات بین‌المللی قرآن مالزی در سال 1993 به عنوان استاد راهنما وی را همراهی می‌کند.

ضیایی با اشاره به وضعیت موجود در مالزی و نبود داوران ایرانی در این مسابقات، ابراز امیدواری کرد که نماینده ایران با اجرایی بسیار شاخص و متمایز بتواند در این مسابقات به موفقیت دست یابد.

مسابقات بین‌المللی قرآن مالزی که پیش از این تنها در رشته قرائت برگزار می‌شد، امسال برای اولین بار میزبان حافظان قرآن از کشورهای مختلف در رشته حفظ است اما جمهوری اسلامی ایران نماینده‌ای در رشته حفظ اعزام نکرده است.

طبق روال هر سال، نفر دوم مسابقات سراسری قرآن کشور به مالزی اعزام می‌شود و امسال ولی‌زاده نماینده جمهوری اسلامی ایران است که با آمادگی کامل در این مسابقات حضور یافته‌ و سه‌شنبه شب قرائت خواهد داشت.

مسابقات بین‌المللی قرآن مالزی تا 31 خرداد در سالن استقلال مرکز تجارت جهانی «پوترا» در کوالالامپور برگزار می‌شود و با اعلام برندگان و اهدای جوایز به کار خود پایان خواهد داد.

بنابر این گزارش، پادشاه مالزی در مراسم افتتاحیه این رقابت‌ها، با تأکید بر ضرورت اتحاد مسلمانان با یکدیگر گفت: دشمنان اسلام به طور مداوم در جست‌وجوی راه‌هایی هستند تا دین اسلام را تخریب کنند. تا زمانی که مردم متحد نشوند، وعده الهی مبنی بر پیروزی و موفقیت محقق نمی‌شود.

وی افزود: مسلمانان باید به اصول خود بازگردند و برای رویارویی با همه موانع و تهدید دشمنان آماده شوند.

پادشاه مالزی در سخنان خود بار دیگر بر لزوم بازگشت مسلمانان به آموزه‌های اسلام تأکید کرد و گفت: عمل به آموزه‌های اسلامی شخصیتی متعادل را برای فرد به ارمغان می‌آورد.

علاوه بر پادشاه مالزی و همسرش، «نجیب تون رزاق»، نخست‌وزیر مالزی به همراه همسرش نیز در مراسم افتتاحیه حضور داشتند.

جمهوری اسلامی ایران در مسابقات بین‌المللی قرآن مالزی

احمد مشمول نماینده جمهوری اسلامی ایران سال گذشته در پنجاه و پنجمین دوره مسابقات قرائت قرآن مالزی به مقام دوم این مسابقات دست یافت.

ایران تاکنون 8 بار مقام اول و بارها مقام دوم مسابقات بین‌المللی قرآن مالزی را از آن خود کرده است.

مالزی از نخستین دوره مسابقات بین‌المللی قرائت قرآن در این کشور در سال1961  تا سال 1972 به صورت پیاپی مقام نخست این مسابقات را از آن خود کرد. در سال 1972 «محمدتقی مروت» از ایران توانست اولین مقام نخست را برای ایران به دست آورد و سپس در سال 1979 «عباس سلیمی نائینی» برای بار دوم به مقام نخست دست یافت.

«علی سیاح گرجی» در سال 1987، «عباس امام جمعه» در سال 1990، «منصور قاضی‌زاده» در سال 1992، «احمد ابوالقاسمی» در سال 1993، «محمد گندم نژاد طوسی» در سال 1998، «مسعود سیاح گرجی» در سال 2001 و «حسین سعید رستمی تبریزی» در سال 2006  توانستند مقام نخست این رقابت‌ها را از آن خود کنند.

در سال‌های اخیر نمایندگان ایران در این مسابقات بین‌المللی موفق به کسب مقام اول این مسابقات نشده‌اند. احمد مشمول و امین پویا نمایندگان جمهوری اسلامی ایران در دو دوره گذشته مسابقات قرائت قرآن مالزی علی‌رغم شایستگی‌های فراوان به مقام دوم این مسابقات دست یافتند.

captcha