اقدام کاتبان نور حرکت در مسیر شناخت حضرت عباس(ع) است
کد خبر: 1422748
تاریخ انتشار : ۰۵ تير ۱۳۹۳ - ۱۵:۱۴
در پیام تولیت آستان حضرت ابوالفضل(ع) عنوان شد؛

اقدام کاتبان نور حرکت در مسیر شناخت حضرت عباس(ع) است

گروه ادب: در پیام تولیت آستان مقدس حرم ابوالفضل العباس(ع) که در همایش کتابت نور قرائت شد، عنوان شد: زبان حال فعالیت هنری نسخ‌نویسان ایرانی این است ک در راه شناخت حضرت عباس(ع) هستند.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، همایش «نسخ‌نویسان کتابت نور در سایه شمس الشموس»  امروز، 5 تیرماه در محل حسینیه الزهرا(س) واقع در مجتمع امام خمینی(ره) برگزار شد.

در این همایش که از ساعت 9:30 امروز آغاز به کار کرد، نزدیک به 250 کاتب به کتابت صفحات و سطرهای پایانی صفحات قرآن کریم پرداختند. این مصحف شریف طی دو ماه آینده و پس از تصحیح و چاپ، به آستان مقدس حضرت ابوالفضل العباس(ع) اهدا می‌شود.
در این مراسم، پیام آیت‌الله سیداحمد صافی، امام جماعت و تولیت آستان مقدس حرم حضرت عباس(ع) توسط دو نفر از نمایندگان وی، حجج اسلام جواد نصرانی و ضیاء زبیدی قرائت شد و سیدمهدی سیف، از کارشناسان مرکز طبع و نشر قرآن آن را برای حاضران در همایش ترجمه کرد.
حجت‌الاسلام زبیدی که از خادمان آستان حضرت عباس(ع) است، ضمن اعلام قدردانی آیت‌الله صافی از مراکز ستاد نور و طبع و نشر قرآن جمهوری اسلامی که چنین همایشی را برای کتابت قرآن به نام حضرت عباس(ع) برپا کرده بودند، مراتب تبریک خود را به کاتبان این مصحف شریف نیز اعلام کرد.
وی با بیان اینکه به دلیل شرایط و حوادث روی داده در عراق، اوضاع به گونه‌ای رقم خورد که زمینه حضور آیت‌الله صافی ممکن نبود، گفت: معظم له بسیار مشتاق بود که در این همایش شرکت کند، ولی این فرصت مقدور نشد.
حجت‌الاسلام نصرانی نیز به قرائت پیام آیت‌الله صافی پرداخت. در این پیام آمده است: شکی نیست که حضرت عباس(ع) امتیازات فراوان دارد و برخی از آنها صفاتی است که در تسلیم بودن در برابر فرمان امام حسین(ع) کسب کرده است. آن گونه که امام صادق در زیارت حضرت عباس(ع) می‌فرماید: «من گواهی می‌دهم که تو تسلیم، تصدیق کننده و مطیع بودی و باور داشتن و باوفا بودن و تحت تاثیر امام بر حق پس از پیامبر(ص) قرار داشتی؛ ستمدیده‌ای که حقش و شأنش پایمال شد.
به دلیل عظمت و جایگاهی که حضرت در تسلیم امر ولی زمان خویش داشت، امام صادق(ع) زیارت خود را با خطاب به عمویش آغاز می‌کند که در بلندترین معانی تسلیم بود؛ تسلیم از سر علم و بصیرت؛ و آن طور که می‌فرماید عموی ما حضرت عباس(ع) بصیرت و تیزبینی بالایی داشت.
بنابراین امتیازات و شأن و جایگاهی که حضرت دارد، امام سجاد(ع) می‎فرماید که مقام حضرت عباس(ع) در نزد خداوند مقامی است که همه شهدا در روز قیامت به آن غبطه می‌خورند.
با توجه به این جایگاه و منزلت، امام صادق(ع) در زیارت می‌فرماید که مرگ بر کسی که تو را کشت و مرگ بر کسی که حق تو را نادیده گرفت و حرمت تو را سبک شمرد. در این بخش از زیارت جا دارد که درباره جایگاه این عبد صالح خداوند تدبر و تأمل شود.
در این بخش از زیارت، امام صادق(ع) ما را متوجه کرد که جهل و نادانی نسبت به جایگاه بر حق حضرت عباس(ع) لعن الهی به دنبال دارد که در این زیارت بر زبان میلیون‌ها زیارت کننده از سراسر جهان که همه روزه بر گرد حرم این بنده صالح خدا در طواف هستند، تکرار می‌شود و این لعن قطع نمی‌شود و لعن بر کسی که حق ایشان را ندارند و سزاوار است که افراد به این جایگاه دقت کنند تا شأن حضرت را بشناسند و به جهانیان بهتر بشناسانند و در این باره کوتاهی نکنند.
در این راستا همت و زحمتی که مرکز طبع و نشر قرآن و ستاد کتابت نور کشیده و همایش را برپا کردند، بزرگ می‌شماریم به ویژه در نوشتن مصحف شریف و تقدیم و هدیه آن به علمدار سید و سالار شهیدان و این اقدام یکی از مهمترین فعالیت‌ها و اهتمام به موضوع ثقلین است که پیامبر(ص) به ما دستور پایبندی و تمسک به آنها را داده است.
از فتنه‌ها نمی‌توان ایمن بود، مگر اینکه نسبت به قرآن و اهل بیت(ع) ـ آن طور که امام صادق فرمود ـ شناخت پیدا کنیم که ایشان فرمود هر کس جایگاه ما را در قرآن و نسبت به این کتاب آسمانی نداند، از فتنه‌ها نجات نخواهد یافت.
اهل بیت(ع)، اهل باطنی قرآن هستند و از سنگر قرآن دفاع می‎کنند و باید قرآن را تفسیر کنند و آیات فراوانی از طریق روایات معصومین(ع) تفسیر و تبیین شده است.
بر این اساس کار ارزشمندی توسط کاتبان جمهوری اسلامی ایران انجام شده است که با ما سخن می‌گوید؛ زبان حال فعالیت هنری شما با ما این است که ما در راه شناخت حضرت عباس(ع) هستیم و در این باره به خدا پناه می‌بریم از کسی که نسبت به شناخت مقام حضرت کوتاه‌نگر باشد.
پس خداوند به همه شما در عمل ارزشمند، بزرگ و مبارکی که انجام داده‌اید، جزای خیر دهد و از درگاه باری‌ تعالی مقبولیت این فعایت را خواستارم.
در ادامه این مراسم، علی انسانی از شاعران و مداحان کشورمان به مدیحه‌سرایی درباره حضرت عباس(ع) پرداخت و افزود: ضعف جسمانی داشتم، ولی آنچه سبب شد در این مجلس حضور یابم، این بود که از نام نامی حضرت عباس(ع) ترسیدم.
وی ادامه داد: بارها در مجالس گفته‌ام که زمانی گرفتار شدم و مشکلی ریشه‌دار و اساسی برای من پیدا شد که در حل آن مرا به درگاه حضرت ابالفضل العباس(ع) متوجه کردند تا از این بنده صالح خدا کمک بگیرم.
انسانی با اشاره به توسل به علمدار کربلا گفت: حاجت خود را گرفتم و عهد کردم که در هر مجلسی که به نام حضرت باشد، با وجود هر مشکلی، حضور پیدا کرده و عرض ادب کنم.
وی افزود: پرچمی از حرم حضرت قمر بنی هاشم(ع) آورده‌اند که آنان که اهل دل هستند و ارتباط دلی با حضرت و اهل بیت(ع) دارند، «با بال شوق ذره به خورشید می‌رسد/ پروانه دل به سوی خدا می‌برد مرا» می‌توانند در این همایش به ساحت مقدس علمدار امام حسین(ع) عرض ادب و ارادت کنند.
در ادامه این مراسم، پرچم حرم مقدس علمدار کربلا رونمایی شد و در میان کاتبان قرآن گردانده شد.

captcha