تشدید حملات وحشیانه اسرائیل علیه نمازگزاران فلسطینی در الاقصی
کد خبر: 1424452
تاریخ انتشار : ۱۰ تير ۱۳۹۳ - ۰۹:۱۰

تشدید حملات وحشیانه اسرائیل علیه نمازگزاران فلسطینی در الاقصی

گروه بین‌الملل: بنیاد حفظ اماکن مقدس الاقصی در گزارش اخیر خود از تشدید خشونت‌ها و حملات لفظی و فیزیکی نیروهای رژیم صهیونیستی علیه نمازگزاران فلسطینی بازداشت شده به جرم حضور در مسجدالاقصی خبر داد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا) به نقل از پایگاه خبری «Palestine Info»، بر اساس این گزارش، در هفته‌های اخیر حملات اسرائیلی‌ها علیه بانوان، افراد مسن و کودکانی که بدون جرم و تنها به دلیل حضور روزانه در مسجدالاقصی دستگیر شده‌اند، شدیداً افزایش داشته است.

در این گزارش، به نقل از حاج محمد شوکت خطیب، مرد 52 ساله فلسطینی، آمده است: نیروهای اشغالگر روز 20 خردادماه با یورش به مسجدالاقصی مرا به جرم اختلال در کار پلیس و حمله به یک شهرک‌نشین یهودی دستگیر و ادعا کردند که فیلمی هم از این اقدامات نکرده من دارند.

به گفته شوکت خطیب، نیروهای رژیم صهیونیستی وی را به یک ایستگاه پلیس منتقل کردند و بازجو وی را به آشوب و حمله به یک شهروند در اماکن عمومی متهم کرد و به او دستور داد که برای بازرسی بدنی لباس‌هایش را درآورد.

آیدا صیداوی، بانوی 53 ساله ساکن قدس نیز در این باره گفت: مأموران اسرائیلی به هنگام دستگیر کردن من در باب «حطه»، به‌شدت مرا مورد ضرب و شتم قرار دادند.

وی افزود: پس از انتقال من به ایستگاه پلیس، بازجو مرا به حمله به «یهودا گلیک»، خاخام افراطی که مرتباً به همراه شهرک‌نشینان یورش‌هایی را به مسجدالاقصی سازماندهی می‌کند، متهم کرد.

صیداوی همچنین گفت: هنگامی که به پیشنهاد بازجو برای همکاری با نیروهای اسرائیلی در ازای مبلغی پول پاسخ منفی دادم، از سوی او مجدداً مورد حمله قرار گرفتم.

مرکز حقوق بشری «میزان» اخیراً با انتشار کتابی، تجاوزات اشغالگران اسرائیلی در مسجدالاقصی در جریان جشن اخیر یهودیان را منتشر کرد که بر مبنای شهادت‌های نمازگزاران دستگیر شده نوشته شده است.

بنیاد الاقصی نیز در گزارش خود به نقل از نمازگزاران فهرستی از انواع شکنجه‌هایی را که علیه آن‌ها در مراکز بازداشت اسرائیل صورت می‌گیرد، ارائه کرد.

در این گزارش به نقل از محمد جمعه، جوان 30 ساله‌ای از شهر طیبه در کرانه باختری، آمده است: به همراه دو جوان دیگر به نام‌های وسام یاسین و عبدالله الطیبی، به هنگام مغرب در وضوخانه مسجدالاقصی دستگیر شدیم و در طول مدت بازداشت توسط نیروهای پلیس صهیونیستی مورد ضرب و شتم قرار گرفتیم.

وی افزود: نیروهای اسرائیلی ما را به باب حطه مسجد برده و در آنجا دست‌های ما را با دستبندهای پلاستیکی بستند و شروع به زدن ما کردند. سپس ما را به ایستگاه پلیس نزدیک دیوار براق منتقل کردند درحالی که ما حتی نمی‌دانستیم جرم‌مان چیست.

جمعه می‌افزاید: با ورود به ایستگاه پلیس، نیروهای آنجا به مدت 4 ساعت مرا می‌زدند بعد مرا به دستشویی کوچکی بردند و حملاتشان را از سر گرفتند.

وسام یاسین می‌گوید: آن‌ها می‌خواهند ما را تحقیر کنند. آن‌ها به‌شدت نقاط مختلف بدن من را می‌زدند و با اینکه از ناحیه چشم راست و سر به‌شدت مجروح شده بودم و خونریزی داشتم، سربازان از زدن دست بر نمی‌داشتند.

عمر خمیسی، یکی از وکلای مرکز میزان گفت: این مرکز به نیابت از کسانی که مورد حمله صهیونیست‌ها قرار گرفته‌اند شکایتی را به شورای حقوق بشر ژنو خواهد برد و پرده از تجاوزات و جنایات اسرائیل علیه مسجدالاقصی و نمازگزاران خواهد برداشت.

حکمت نعامنه، مدیر بنیاد الاقصی نیز در این زمینه گفت: سیاست‌های سرکوب‌کننده اشغالگران اسرائیلی با هدف ترساندن فلسطینان برای صرف‌نظر کردن از حقوقشان و قرار دادن آن‌ها در برابر عمل انجام شده و تقسیم مسجدالاقصی صورت می‌گیرد و آن‌ها درحالی که شهرک‌نشینان را به حمله به مسجد تشویق می‌کنند، محدودیت‌های شدیدی را برای ورود مسلمانان قرار داده‌اند.

captcha