عید فطر؛ بازگشت به فطرت و پاسداشت سی روز عبودیت
کد خبر: 1434241
تاریخ انتشار : ۰۶ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۰:۱۴

عید فطر؛ بازگشت به فطرت و پاسداشت سی روز عبودیت

گروه اجتماعی: کم کم جشن افطار روزه‌داران فرا می‌رسد و زمزمه «اللهم اهل الکبریاء و العظمة و اهل الجود و الجبروت» در آسمان اوج می‌گیرد، جشنی که می‌توان آن را بازگشت به فطرت و پاسداشت سی روز عبودیت دانست.


به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان جنوبی، در لحظات واپسین ماهی ایستاده‌ایم که در آن دروازه‌های دوزخ را بسته بودند و ابلیس را در غل‌ و‌ زنجیر کرده ‌بودند، ماهی چنان که آفریدگار ‌بندگان را به حضور طلبید و سفره‌ای به قدر کرامت و سخاوت خود گشود و اهل زمین را بشارت به جنت‌المأوی ‌داد.



خداوند، قدر را در این ماه قرار داد و سرنوشت یکساله اهل ارض را در این شب ‌مقدر کرد و قدر و قیمت هر کدام را به ترازوی انصاف و عدالت و لطف مشخص فرمود، اکنون اما جشن افطار روزه‌داران فرا می‌رسد، جشن بازگشت به فطرت و پاسداشت سی روز عبودیت.



جشنی که در آن امیدواران درگاهش ‌چشم به مغفرت دارند و معصیت‌کاران نیز می‌دانند که گرچه ماه رحمت و مغفرت خاصه خداوند عبور کرده اما رحمت او واسعه است نه کاستی می‌گیرد و نه تمام می‌شود شانه به شانه صف می‌کشند، دست‌های نیاز که به سمت آسمان بلند می‌شود، زمزمه «اللهم اهل الکبریاء و العظمة و اهل الجود و الجبروت» اوج می‌گیرد، احساس می‌کنی پاهایت از زمین خاکی جدا شده و در فضای دیگری سیر می‌کنی.



فضای خلوص، تسلیم و تقوا، این حس پاداش یک ماه روزه‌داری خالصانه پرهیزکاران است که نصیب مؤمنان حقیقی می‌شود، شیرینی که به دهان می‌بری و کامت در روز عید شیرین می‌شود، نشانه این است که در بقیه ایام سال نیز باید به شیرینی‌ها، خوبی‌ها و خلوص رمضان وفادار بمانی اجازه ندهی تلخی گناهان ریز و درشت دامن زندگی و ثانیه‌هایت را بگیرد، خوب بودن فقط مختص یک ماه نیست باید خوب بودن را در سراسر زندگی به همراه داشته باشیم.



حجت‌الاسلام دادخدا خدایی، رئیس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان بیرجند در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا با بیان اینکه مناسبت‌های مختلف اسلامی زمینه توجه به خدای متعال و زنده کننده یاد او در زندگی و فکر مسلمانان است، گفت: برخلاف اغلب جشن‌ها و اعیاد که آمیخته به غفلت‌ها، هوسرانی‌ها و شهوات است اعیاد اسلامی همراه با نماز، دعا، انفاق، صدقه، غسل و طهارت است.



عید فطر؛ روز رغبت و نیایش



وی عید فطر را عید بندگی و عید رهایی از بنده شیطان دانست و افزود: از بیانات گهربار ائمه اطهار(ع) چنین برداشت می‌شود که روز عید فطر روز گرفتن مزد است و در این روز ‌مستحب است که انسان بسیار دعا کند و به یاد خدا باشد و خیر دنیا و آخرت را بطلبد.



رئیس اداره اوقاف بیرجند با اشاره به اینکه در عید فطر مؤمنان پس از یک‌ماه گذراندن آزمون‌های سخت به‌ دستاوردهایی می‌رسند که به لحاظ روانی،‌ منشأ آرامش درونی در فرد می‌شود و این آرامش او را در رسیدن به مقام قرب پروردگار بسیار یاری می‌کند.



خدایی تأکید کرد: بکوشیم در پایان ماه مبارک رمضان دستاوردهای معنوی ارزشمندی که به دست آورده‌ایم را کماکان در وجود خود نگه داریم تا این برکات و الطاف خداوندی همواره در زندگی‌مان و در طول سال ‌تداوم داشته باشد و از آنها به بهترین شکل بهره‌مند شویم. 



عید فطر؛ عید بزرگ مسلمانان



وی با بیان اینکه عید فطر از جمله اعیاد بزرگ مسلمانان است که طبق دعا و نمازی که مختص این روز است انسان از خدا بهترین چیزها را درخواست می‌کند، افزود: در این روز مسلمانان پس از یک ماه روزه‌داری به بهترین حالت عبودیت می‌رسند.



رئیس اداره اوقاف بیرجند اظهار کرد: در این روز کوچکترین و کمترین جایزه و بشارت به مؤمنان آن است که خداوند متعال گناهان مؤمنان را بخشیده و فرصتی دوباره برای ادامه بندگی به آنان عطا فرموده تا با طهارت و پاکی، کار خود را از نو آغاز کنند.



خدایی متذکر شد: البته باید به این حقیقت توجه داشت که بر اساس فرمایش حضرت علی(ع) این روز برای کسی عید است که روزه‌اش قبول و نماز و عبادتش پذیرفته شود و آنان که در استفاده صحیح از برنامه انسان‌ساز ماه رمضان کوتاهی کردند؛ در پشیمانی و حسرت به سر می‌برند.



وی افزود: در واقع خدای متعال در این روزعید به دلیل احترام روزه‌داران به ماه مبارک رمضان به آنها خلعت و پاداش می‌دهد و آراسته شدن به این خلعت طبعاً نشاط آور است و ارزش جشن و شادمانی دارد.



حجت‌الاسلام محمد اکبری، مدرس حوزه و دانشگاه در بیرجند با بیان اینکه عید فطر یکى از دو عید بزرگ در سنت اسلامى است که درباره آن احادیث و روایات بی‌شماری وارد شده است، گفت: روز اول ماه شوال را بدین سبب عید فطر خوانده‌‏اند که در این روز امر امساک و صوم از خوردن و آشامیدن برداشته شده و رخصت داده شد که مؤمنان در روز افطار کنند و روزه خود را بشکنند.



حضور و تجمع با شکوه مسلمانان؛ زمینه‌ساز تداوم بیداری اسلامی



وی با بیان اینکه عید سعید فطر روز پیوند با اولیاءالله است، افزود: حضور و تجمع با شکوه مسلمانان زمینه‌ساز تداوم و نتیجه‌بخشی بیداری اسلامی شده تا باقی دیکتاتورهای منطقه از هستی ساقط شوند.



این مدرس حوزه و دانشگاه روز عید فطر را روز محبت و پیوند قلبی مسلمانان جهان در صفوف بهم فشرده نماز ذکر کرد و یادآور شد: در نماز عید فطر بر انجام کارهای شایسته بر اساس شأن و ارزش اسلام و قرآن تأکید می‌شود و این صفوف فشرده باید نشانگر پیوند قلبی با نبی مکرم اسلام(ص) و اهل بیت(ع) باشد.



حجت‌الاسلام اکبری با بیان اینکه  حفظ و تعالی برکات و حسنات ماه مبارک رمضان مهم‌تر از ایجاد آن است  گفت: گفتن الله اکبر در نماز عید فطر نازل بر این است که فرد مسلمان در جنگ با نفس پیروز شده است و خدا را با عظمت یاد می‌کند.



وی با تشریح ارکان نماز عید فطر و تشابه نمادین آن با روز قیامت، گفت: قیام در این نماز ما را به یاد قیام در روز حساب می‌اندازد و هرکس از این قیام سربلند بیرون بیاید همان‌طور که با سبکبالی راهی منزلش می‌شود، به همانگونه راهی بهشت برین خواهد شد.



حجت‌الاسلام سیدمحمد هاشمی، کارشناس تبلیغ در خراسان جنوبی گفت: عیدفطر به‌عنوان جشن کمال شرف، اوج بندگی و افضل اعیاد است و در این روز انسان در سایه یک ماه مجاهدت بر هوای نفسانی و شیطانی غلبه می‌کند.



عید فطر؛ روز آزادی از تعلقات دنیوی



وی عید فطر را روز آزادی از تعلقات دنیوی ذکر کرد و یادآور شد: حضور پیروزمندانه در ضیافت الهی و ملاقات با خداوند، تشابه امروز به روز قیامت و همچنین توجه به جنبه اجتماعی و وحدت جامعه اسلامی سه خصوصیت این روز بزرگ است.



کارشناس تبلیغ در خراسان جنوبی با بیان اینکه خداوند متعال نماز عید فطر را قرار داده تا مسلمانان اجتماع کرده و مسائل کلان جامعه اسلامی را در آن حل و فصل کنند، افزود: عید فطر روزی است که همه مسلمانان جهان در کنار یکدیگر به نماز می‌ایستند و به عبادت خداوند متعال می‌پردازند و کام خویش را با حلاوت ذکر او شیرین می‌کنند.



هاشمی اظهار کرد: درباره ابعاد اقتصادى و اجتماعى عید فطر مى‌توان به پرداخت زکات فطره به‌عنوان عاملى ارزشمند براى فقرزدایى، توسعه اقتصادى و حل مشکلات اجتماعى در جامعه اسلامى اشاره کرد.



فطریه در خراسان جنوبی برای هر شخص 3750 تومان اعلام شد



وی زکات فطره را امری مهم در راستای تقویت باورهاى دینى و اعتقادات مسلمانان ضعیف‌الایمان که در معرض شبهات و وسوسه‏‌هاى دشمنان قرار دارند، دانست و افزود: اگر سرمایه‌داران و ثروتمندان مسلمان، فطریه خود را بر اساس دستورات اسلام به مستحقان پرداخت کنند، فقر از میان مسلمان ریشه‌کن خواهد شد. 



کارشناس تبلیغ در خراسان جنوبی ملاک پرداخت زکات فطره را اطمینان عنوان و اظهار کرد: اگر خودمان فقیری را سراغ نداشتیم و نتوانستیم زکات فطره را مستقیماً به دست نیازمند برسانیم، می‌توانیم آن را به‌واسطه دیگران که اطمینان داریم به دست فقیر می‌رسانند مانند کمیته امداد، سازمان بهزیستی و دفاتر مراجع، پرداخت کنیم.



کفاره هر شخص در خراسان جنوبی 1000 تومان اعلام شد



هاشمی پرداخت فطریه را سرمایه‌گذاری مادی و معنوی برای روزه‌داران دانست و تأکید کرد: افرادی که می‌خواهند در نماز عید فطر شرکت کنند باید قبل از شرکت در نماز، فطریه خود را پرداخت کنند و یا اگر می‌خواهند به شخص مورد نظرشان برسد و دسترسی به آن ندارد می‌توانند فطریه را کنار بگذارند و در موقع پرداخت به شخص مورد نظر دوباره نیت فطریه را انجام دهند.



کارشناس تخصص تبلیغ در خراسان جنوبی هدف از پرداخت زکات را تزکیه، اصلاح نفس انسان‌ها، ایجاد مساوات، برادری و روح اخوت اسلامی و حفظ نظام اقتصادی جامعه بیان کرد و گفت: پرداختن فطریه موجب می‌شود تا همه مستضعفان و محرومان به حقوق خویش برسند.

captcha