موفقیت نظام بانکی در گرو تغییرات شکلی و ماهوی بانک‌هاست
کد خبر: 1452759
تاریخ انتشار : ۳۱ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۵:۳۷
عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس:

موفقیت نظام بانکی در گرو تغییرات شکلی و ماهوی بانک‌هاست

گروه اقتصاد: زمانیان اظهار کرد: اگر سیستم بانکی می‌خواهد به موفقیت برسد، لازمه این امر تغییرات شکلی و ماهوی در ارتباط با سپرده‌ها، سرمایه‌گذاری و تخصصی کردن بانک‌هاست.

سیدسعید زمانیان‌دهکردی، عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی، در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا)، درباره چرایی تصویب طرح هفت‌‌بندی اصلاح نظام بانکی در مجلس اظهار کرد: اکنون ساختار بانک‌ها در راستای تقویت مواردی از جمله اقتصاد مقاومتی، سرمایه‌گذاری، تقویت بنیه و تقویت زیرساخت‌های اقتصادی کشور وضعیت مناسبی ندارد و بیشتر مسائلی که در بانک‌ها اتفاق می‌افتد نشئت گرفته از منافع ملی نبوده و با هدف منفعت‌گرایی و درآمدزایی انجام می‌شود.

بانک‌ها قدرت عمل را از بخش خصوصی گرفته‌اند

وی ادامه داد: در شرایط کنونی، بانک‌ها بیشتر به سمتی می‌روند که سود بیشتری داشته و این سود سریع‌تر برای آنها حاصل شود و این وضعیت اقتصادی کشور وضعیت مناسبی نیست، به این دلیل که سرمایه در گردش و امکاناتی که پرداخت می‌شود یا سرمایه‌گذاری‌هایی که بانک‌ها در زمینه‌های مختلف انجام می‌دهند متأسفانه آن قدرت عمل لازم را از بخش خصوصی گرفته و همه این موارد به ساختارهای بانکی مربوط می‌شود.

زمانیان در پاسخ به پرسشی درباره راهکارهای مقابله با این مشکل اظهار کرد: ضرورت دارد بانک مرکزی در این زمینه مدیریت بیشتری داشته باشد و بانک‌های عامل را موظف کند از قوانین فرادستی  اطاعت کنند که متأسفانه امروزه  اینگونه نیست. امروزه بخش خصوصی بانک‌ها هرگونه که مایلند عمل می‌کنند و معلوم نیست سپرده‌های مردم را چگونه هزینه می‌کنند. همچنین نقش بانک‌ها و بخصوص بانک‌های خصوصی در اقتصاد ملی معلوم نیست؛ چراکه فعالیت آنها به سمت تجارت و خدمات و بیشتر به سمت خدمات رفته است، به این دلیل که سود بیشتری داشته و این سود زودتر عاید می‌شود.

نبود نظارت بانک مرکزی بر عملکرد بانک‌ها

وی افزود: این در حالی است که ما اکنون در موضوع اقصاد مقاومتی  نیازمند سرمایه در گردش، سرمایه‌گذاری و تقویت بنیه مالی دستگاه‌های سرمایه‌گذار در بخش دولتی و خصوصی  هستیم و متأسفانه بانک‌ها همکاری‌های لازم را در زمینه مسائل مختلف ندارند و هرکدام سیاست خاص خود را دنبال می‌کنند، درحالی‌که  مسائل پولی و مالی در کشور باید مدیریت شود و به این دلیل که این مدیریت صورت نگرفته، ناهماهنگی‌های بسیاری وجود داشته و بانک مرکزی نظارت و برنامه‌ریزی لازم را ندارد شاهد مشکلات بسیاری در این رابطه هستیم.

عضو کمیسیون برنامه وبودجه مجلس اظهار کرد: بنابر دلایلی که ذکر شد و به این دلیل که ضرورت دارد حرکتی ایجاد شده و تغییرات اساسی در سیاست‌های کلان بانکی صورت گیرد و وضعیت پولی کشور به شکل ویژه مدیریت شود آن پیشنهادات را ارائه دادیم و آن را دنبال خواهیم کرد؛ چراکه قطعا باید تغییر و تحولاتی اساسی توسط دولت و بانک مرکزی در بانک‌ها صورت گیرد تا همراهی ویژه بانک‌ها با دولت در رابطه با سیاست‌های اقتصادی برای تقویت زیرساخت‌ها و تقویت تولید ملی فراهم شود.

ضرورت تخصصی شدن بانک‌ها

وی در پاسخ به پرسشی درباره میزان توانایی این بسته در حل مشکلات نظام بانکی اظهار کرد: البته نه اینکه بنده مخالف خصوصی‌سازی باشم اما از زمانی‌که در بانک‌ها خصوصی‌سازی آغاز شد بسیاری از این‌کار سوءاستفاده کرده و به دنبال منافع سریع و آسان خود بودند، در حالی‌که خصوصی‌سازی، دارای قاعده و قانون است و به همین دلیل اگر سپرده‌های مردم که می‌تواند تحولی اساسی در اقتصاد کشور ایجاد کند را بررسی کنیم مشاهده خواهیم کرد که بیشتر در بخش خرید و فروش و بازار سکه و ارز و ... و بازارهای کاذب و در جاهایی هزینه می‌شود که بازتاب  خوبی برای اقتصاد کشور نداشته و نرخ تورم را هم بالاتر می‌برد، چراکه نقدینگی موجود، در بسیاری از مکان‌ها می‌تواند اثرات مخربی داشته باشد.

زمانیان در پایان اظهار کرد: لذا اعتقاد بنده این است که اگر سیستم بانکی و بانک مرکزی بخواهند در زمینه‌های مختلف موفق باشند راهش رسیدن به نتایج مثبت‌تری در ارتباط با تغییر شکلی و ماهیتی بانک‌ها، هم در ارتباط با سپرده‌ها، هم در ارتباط با سرمایه‌گذاری و هم در ارتباط با تخصصی‌کردن بیشتر بانک‌ها است؛ مثلا بانک‌های صنعت و معدن، مسکن، کشاورزی و... هرکدام فعالیت تخصصی خود را انجام دهند، در ضمن اینکه بانک‌های خصوصی هم باید جوابگوی دولت و بانک مرکزی باشند که متأسفانه اکنون چنین وضعیتی وجود ندارد.

مطالب مرتبط
captcha